• Anonym (Noway)

    Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

     


    Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

  • Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • Richard1986
    Anonym (Noway) skrev 2023-02-13 17:43:49 följande:
    Ja faderskapstestet ska jag begära. Sen får jag ta det därifrån. Vet inte va syftet med alla skräckstorys är här? Ska jag bara lägga ned för att det inte är nån idé eller försök men vara beredd på att det alltid bli krångel? Kanske är fallen som skrivs om ovan lite extreme? Ja jag är en helt vanlig kille som ba inte ville bli farsa. Men inte fasen är jag nån galen psyko. Börjar hon krångla får jag väl hänvisa till barnets bästa då. Mer lagtexter å paragrafer och shitstorm er emellan behöver jag inte i alla fall känner ja. 

    Mitt tips är att inte bry dig och inte ta åt dig av alla förmaningar om annalkande katastrof och evigt helvete? Jag vet att det är lättare sagt än gjort men försök? 


     


    Många som skriver här har helt klart egna mindre roliga erfarenheter i bagaget MEN bara för att det hände dom så betyder det ju inte per automatik att det kommer hända dig ! 


     


    Idag är det ändå inget ovanligt med familjer där föräldrarna finns i olika hem? Alla familjer där barnen går mellan 2 hem pga skilsmässa eller pga att föräldrarna aldrig bott ihop, har inte infekterade konflikter inför barnen och har inte heller långdragna tvister och evig skottlossning i rätten om vårdnaden?


    Bara för att det är verkligheten för en del så betyder det inte att det är så för allihopa.


    Väldigt många klarar faktiskt av att hålla en civiliserad kontakt för barnens skull också !


     


    Min egen skilsmässa är inget jag är stolt över och något jag mer än gärna hade undvikit om det hade funnits förutsättningar för det? Men inte fan slåss mitt ex och jag om barnen för det? 


     


    På Familjeliv är det lätt att få uppfattningen att alla män är oansvariga drägg och monster och att alla familjer skulle ha ett helvete bara för att vissa har det?.


     


    Försök att bortse från alla katastrofinlägg?


     


    Din framtid är ännu ett oskrivet blad 

  • EnAnonumius
    Richard1986 skrev 2023-02-13 19:34:43 följande:

    Många som skriver här har helt klart egna mindre roliga erfarenheter i bagaget MEN bara för att det hände dom så betyder det ju inte per automatik att det kommer hända dig !


    Word...🙂
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2023-02-13 15:02:09 följande:
    Vem har sagt att man ska ta ifrån barnet mamman? 

    Förövrigt kan ett barn ha två eller flera anknytningspersoner och ser som trygghet. 

    Om pappan får umgänge från start så blir han inte en total främling för barnet. 

    Barnets bästa är att ha en bra relation till båda sina föräldrar, få en bra anknytning och trygghet till båda sina föräldrar. Det är också barnets rättighet. 
    Jag skrev ingenting om att ta barnet ifrån mamma, snarare skrev jag att mamman kommer inte förlora en vårdnadstvist om pappan är en främling till barnet och mamman är främsta anknyningspersonen, oavsett orsakerna till att det blivit så.
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2023-02-13 20:19:14 följande:
    Jag skrev ingenting om att ta barnet ifrån mamma, snarare skrev jag att mamman kommer inte förlora en vårdnadstvist om pappan är en främling till barnet och mamman är främsta anknyningspersonen, oavsett orsakerna till att det blivit så.
    Det vet man dock aldrig. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Noway) skrev 2023-02-13 17:43:49 följande:
    Ja faderskapstestet ska jag begära. Sen får jag ta det därifrån. Vet inte va syftet med alla skräckstorys är här? Ska jag bara lägga ned för att det inte är nån idé eller försök men vara beredd på att det alltid bli krångel? Kanske är fallen som skrivs om ovan lite extreme? Ja jag är en helt vanlig kille som ba inte ville bli farsa. Men inte fasen är jag nån galen psyko. Börjar hon krångla får jag väl hänvisa till barnets bästa då. Mer lagtexter å paragrafer och shitstorm er emellan behöver jag inte i alla fall känner ja. 
    Jag hoppas att det är extremfall. Men dina chanser till att mamman ska samarbeta ökar om du har ett gott bemötande och inte spär på fientlighet eller konflikter. Så försök att alltid uppträda korrekt mot henne även om det kan kännas svårt! Är man stark så klarar man att inte ge tillbaka med samma mynt om någon tex är otrevlig. Du har större chans att lyckas i längden då, även om någonting annat skulle kännas bättre för stunden.
    Och hjälp finns att få om det ändå krånglar! Ta stöd av din kontakt i vården och din familj.
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2023-02-13 20:27:06 följande:
    Det vet man dock aldrig. 
    Man kan nog veta med ganska stor säkerhet att domstolen kommer se till barnets bästa och trygghet i första hand i en vårdnadstvist. Det är inte barnets bästa att tilldöma en främling till barnet att få vårdnaden.
  • Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-02-13 20:27:06 följande:
    Det vet man dock aldrig. 
    Ja det vet man, man väljer personer barnet känner, mycket för hon mest troligt kommer få ensam vårdnad, hon kommer behöva alla föräldradagar , det är skäl nog i hennes fall att få ensam vårdnad.

    Skulle hon gå bort på något sätt, blir det barnets närmsta familj som får adoptera i första hand, en pappa utan vårdnad har inga rättigheter mer än ev umgänge.
  • EpicF

    Anonym (fkl): Om mamman skulle gå bort så blir det i första han pappan som får vårdnaden. 

  • Anonym (Noway)
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-13 20:39:00 följande:
    Ja det vet man, man väljer personer barnet känner, mycket för hon mest troligt kommer få ensam vårdnad, hon kommer behöva alla föräldradagar , det är skäl nog i hennes fall att få ensam vårdnad.

    Skulle hon gå bort på något sätt, blir det barnets närmsta familj som får adoptera i första hand, en pappa utan vårdnad har inga rättigheter mer än ev umgänge.
    Hon på MVC kuratorn och även Familjenämden sa att om  mamman går me på gemensam vårdnad så kan ändå barnet bo hos mamman oftast de 3 första åren. För mig handlar det ju mer om först att jag vill försöka va nån slags pappa alls innan jag ens börjar fundera på nåt varannan vecka liv. 
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?