• Anonym (Noway)

    Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

     


    Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

  • Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2023-02-13 20:59:29 följande:

    Anonym (M): Mamman är tyvärr inte alltid barnets bästa. 


    Inte pappan heller.
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2023-02-13 21:08:41 följande:
    Inte pappan heller.
    Nej, och det påstod jag aldrig heller. 
  • Richard1986
    Anonym (Noway) skrev 2023-02-13 21:00:51 följande:
    Hon på MVC kuratorn och även Familjenämden sa att om  mamman går me på gemensam vårdnad så kan ändå barnet bo hos mamman oftast de 3 första åren. För mig handlar det ju mer om först att jag vill försöka va nån slags pappa alls innan jag ens börjar fundera på nåt varannan vecka liv. 

    Barnet måste bo hos mamman i början i vilket fall som helst. 


    Förutsatt att barnet inte far illa så separerar man inte barnet från mamman under den första tiden. Iallafall inte under långa perioder. 


     


    Huruvida du vill ha något varannan vecka liv har du tid på dig att besluta dig om.


    Och återigen, det är det du som avgör - inte mamman? Hon kan välja om hon vill samarbeta eller ta konflikt? Men det är en senare fråga. När barnet är fött och faderskapet fastställt så har även du rättigheter till barnet och inte bara underläge gentemot mamman !


     


    En av mina killkompisar var nära att ?åka dit? på en sån grej. Han var tillsammans med en tjej, dom gjorde slut under stormiga omständigheter och efter ett tag visade det sig att hon var gravid.


    Hon pekade ut honom som pappan och lät honom få tro det ända fram till födsel. Då får min kompis reda på att det finns en till kille med i bilden vilken hon dittills hade blånekat.


    Jaha då blev det ju faderskapstest och?.. Voilà?. Den andra killen var biologisk pappa 


     


    Det viktigaste till att börja med är att ta reda på att det verkligen är din unge. 

  • Anonym (M)

    Det vet jag att du inte påstod.  Jag har inte heller påstått att mamman alltid är det bästa. Så jag vet inte vart du vill komma med att nämna det.


    EpicF skrev 2023-02-13 21:14:12 följande:
    Nej, och det påstod jag aldrig heller. 
  • Anonym (Noway)
    Richard1986 skrev 2023-02-13 21:28:27 följande:

    Och återigen, det är det du som avgör - inte mamman? Hon kan välja om hon vill samarbeta eller ta konflikt? Men det är en senare fråga. När barnet är fött och faderskapet fastställt så har även du rättigheter till barnet och inte bara underläge gentemot mamman !


     


    En av mina killkompisar var nära att ?åka dit? på en sån grej. Han var tillsammans med en tjej, dom gjorde slut under stormiga omständigheter och efter ett tag visade det sig att hon var gravid.


    Hon pekade ut honom som pappan och lät honom få tro det ända fram till födsel. Då får min kompis reda på att det finns en till kille med i bilden vilken hon dittills hade blånekat.


    Jaha då blev det ju faderskapstest och?.. Voilà?. Den andra killen var biologisk pappa 


     


    Det viktigaste till att börja med är att ta reda på att det verkligen är din unge. 


    Ja man vet ju aldrig. Ok men om jag vill göra dna-test innan jag skriver på att jag är pappa. Kan mamman blåvägra det? typ inte komma dit alls med barnet för att göra test. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Noway) skrev 2023-02-13 21:54:18 följande:
    Ja man vet ju aldrig. Ok men om jag vill göra dna-test innan jag skriver på att jag är pappa. Kan mamman blåvägra det? typ inte komma dit alls med barnet för att göra test. 
    För att du ens ska komma i fråga så måste hon uppge ditt namn vid faderskapsutredningen. Jag vet inte hur det blir utifall hon väljer att inte nämna dig för utredaren.
  • Anonym (Noway)
    Anonym (M) skrev 2023-02-13 21:59:16 följande:
    För att du ens ska komma i fråga så måste hon uppge ditt namn vid faderskapsutredningen. Jag vet inte hur det blir utifall hon väljer att inte nämna dig för utredaren.
    Fast hon har ju kontaktat mig tidigare och sagt att hon tror att jag är pappan. Som ja sa sen till Familjenämden. Men de sa nåt om att det tar några veckor efter barnet fötts innan de gör nå test de är ett tag kvar till förlossning. Hon kanske har ändrat och inte vill ange mig som pappa nu? Men jag vill ju fasen veta oavsett vilket svar det än är. 
  • Anonym (fkl)
    Anonym (Noway) skrev 2023-02-13 21:00:51 följande:
    Hon på MVC kuratorn och även Familjenämden sa att om  mamman går me på gemensam vårdnad så kan ändå barnet bo hos mamman oftast de 3 första åren. För mig handlar det ju mer om först att jag vill försöka va nån slags pappa alls innan jag ens börjar fundera på nåt varannan vecka liv. 
    Var inte riktigt det jag menade, med ensamvårdnad får man alla föräldradagar, inkl dessa 90 dagar som är låst till den andra förälder.

    Det är just för dessa 90 dagar hon kommer begära ensam vårdnad, du kan inte föra över dessa på henne, och hon kommer vilja ha alla dagar.
    Hon har en orsak till att genomföra detta, det handlar om hennes ekonom som ensam mamma, ni bor inte ihop.
    Att hon ska vara snäll o ge bort dagar, låter helt otroligt i sig, just med tanke på att ni inte har en relation.
  • Richard1986
    Anonym (Noway) skrev 2023-02-13 21:54:18 följande:
    Ja man vet ju aldrig. Ok men om jag vill göra dna-test innan jag skriver på att jag är pappa. Kan mamman blåvägra det? typ inte komma dit alls med barnet för att göra test. 

    Du kommer inte att fastställas som pappa så länge inget DNA-test görs. Så länge inget DNA-test är gjort så har du inga som helst skyldigheter och är inte ?pappan? helt enkelt.

    Om mamman vägrar medverka i faderskapsutredningen så är det inte så mycket du kan göra. 
    Om faderskapet inte fastställs pga att mamman inte medverkar till det, så kan du kontakta Socialnämnden och uppge att du tror att du är pappa till ett barn som har fötts och redogöra för skälen till varför du tror det.
    Socialnämnden kan då (men måste inte) ta beslut om att väcka talan i domstol för att få barnets faderskap fastställt. Det är enda chansen den möjliga pappan har i ett sånt läge.

  • Anonym (M)
    Richard1986 skrev 2023-02-13 22:38:53 följande:

    Du kommer inte att fastställas som pappa så länge inget DNA-test görs. Så länge inget DNA-test är gjort så har du inga som helst skyldigheter och är inte ?pappan? helt enkelt.

    Om mamman vägrar medverka i faderskapsutredningen så är det inte så mycket du kan göra. 
    Om faderskapet inte fastställs pga att mamman inte medverkar till det, så kan du kontakta Socialnämnden och uppge att du tror att du är pappa till ett barn som har fötts och redogöra för skälen till varför du tror det.
    Socialnämnden kan då (men måste inte) ta beslut om att väcka talan i domstol för att få barnets faderskap fastställt. Det är enda chansen den möjliga pappan har i ett sånt läge.


    Fast det där stämmer inte. Det är inte säkert att det måste till ett DNA-test. Om mamman uppger pappans namn och TS då tar på sig faderskapet genom att skriva på, så kommer han stå som pappa utan att det gjorts något test.
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?