• Anonym (Noway)

    Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

     


    Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

  • Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • Anonym (Noway)

    Jag har ju blivit utpekad av mamman tidigare men hon kan ju ha blivit stensur nu och kanske ändrat sig å väljer att inte uppge mig som pappa? Men låtsas hon om att hon inte vet vem så får hon väl inget underhål? jag vill ändå få veta här. Även om det innebär att det är jag som är pappan å ska betala underhåll. Men kan hon förhala detta med dna test på barnet? Jag har ju ingen aning om hon har legat me nån annan före elr efter mig.

  • Anonym (M)
    Anonym (Danne) skrev 2023-02-14 06:59:07 följande:
    Så man ska alltid köra med kondom och aldrig lita på kvinnan , är det vad du säger ? Vad är det då för vits med p piller ? 

    TS kvinnliga vän använde minipiller men blev sjuk så det inte fungerade, och p-piller är inte heller säkert så om man inte vill ta den risken som man, så är det nog bra att använda kondom ja.

  • Anonym (M)
    Anonym (Noway) skrev 2023-02-14 11:17:48 följande:

    Jag har ju blivit utpekad av mamman tidigare men hon kan ju ha blivit stensur nu och kanske ändrat sig å väljer att inte uppge mig som pappa? Men låtsas hon om att hon inte vet vem så får hon väl inget underhål? jag vill ändå få veta här. Även om det innebär att det är jag som är pappan å ska betala underhåll. Men kan hon förhala detta med dna test på barnet? Jag har ju ingen aning om hon har legat me nån annan före elr efter mig.


    Ja, det är svårt. Möjligt att hon inte får underhåll om hon väljer att göra så. Vad säger din kontakt om de här tankarna? De vet väl bättre hur det funkar. Om du kan själv göra faderskapsutredarna uppmärksamma på din existens. Jag tänker om tiden går och du inte blir kontaktad så har hon väl inte uppgett dig. Om hon uppgett någon annan som valt att skriva på kan det nog bli svårt att få reda på sanningen däremot.
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2023-02-14 11:37:14 följande:
    Ja, det är svårt. Möjligt att hon inte får underhåll om hon väljer att göra så. Vad säger din kontakt om de här tankarna? De vet väl bättre hur det funkar. Om du kan själv göra faderskapsutredarna uppmärksamma på din existens. Jag tänker om tiden går och du inte blir kontaktad så har hon väl inte uppgett dig. Om hon uppgett någon annan som valt att skriva på kan det nog bli svårt att få reda på sanningen däremot.
    Om hon inte vet vem pappan är och inte uppger någon kandidat vid utredning, säger att hon inte vet namnet etc så får underhåll från fk. Som alla andra som inte har en pappa till sina barn. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2023-02-14 11:37:14 följande:
    Ja, det är svårt. Möjligt att hon inte får underhåll om hon väljer att göra så. Vad säger din kontakt om de här tankarna? De vet väl bättre hur det funkar. Om du kan själv göra faderskapsutredarna uppmärksamma på din existens. Jag tänker om tiden går och du inte blir kontaktad så har hon väl inte uppgett dig. Om hon uppgett någon annan som valt att skriva på kan det nog bli svårt att få reda på sanningen däremot.
    Om hon inte vet vem pappan är och inte uppger någon kandidat vid utredning, säger att hon inte vet namnet etc så får underhåll från fk. Som alla andra som inte har en pappa till sina barn. 
  • LFF
    Anonym (Noway) skrev 2023-02-14 11:17:48 följande:

    Jag har ju blivit utpekad av mamman tidigare men hon kan ju ha blivit stensur nu och kanske ändrat sig å väljer att inte uppge mig som pappa? Men låtsas hon om att hon inte vet vem så får hon väl inget underhål? jag vill ändå få veta här. Även om det innebär att det är jag som är pappan å ska betala underhåll. Men kan hon förhala detta med dna test på barnet? Jag har ju ingen aning om hon har legat me nån annan före elr efter mig.


    Om hon inte samarbetar med familjeenheten så kommer de att starta en utredning om vem som kan tänkas vara pappan. Du kan även kontakta dem och säga att du misstänker att du kan vara pappa till hennes barn. Då kommer de att kalla er alla till provtagning för DNA-test. Eftersom du redan varit i kontakt med familjeenheten så vet ju de om att det finns åtminstone en presumtiv pappa till barnet. Du kommer inte att behöva betala något innan det är fastställt att du är pappa till barnet.

    När det är fastställt så kan ni antingen gå till Familjerätten för att fastställa ett umgängesavtal mellan dig och barnet eller så kommer du och mamman överens om hur umgängen ska ske på egen hand. Du kommer inte tvingas ha barnet varannan vecka eller liknande utan i början handlar det om någon timme kanske varje eller varannan dag där du träffar bebis. När bebis blir lite äldre kan det bli en halvdag eller en dag. Övernattning en natt åt gången kan det bli tal om när barnet närmar sig året om ni alla är bekväma i det hela. 

    Umgänge behöver inte betyda att du är hemma hos mamman utan att ni möts någonstans och du får vara med bebis. Sen blir det ju så klart lättare i början om ni kan ses hos mamman just för att då kan hon tex vila eller duscha under tiden som du har bebisansvaret men hon ändå finns nära till hand om hon ammar bebis.

    Jag kan helt ärligt säga att jag (även om jag är utomstående) är stolt över den förändrade attityd du har genomgått från det att du startade tråden. Jag förstår att det är en otroligt jobbig tid för dig. Både att få beskedet när du är så pass ung, att du egentligen inte har en aning om det faktiskt är du som är pappa till barnet men ändå nu börjar vilja ta ditt ansvar om det visar sig att barnet är ditt. 

    Jag vet att det finns några som förstört tråden och även nästan fått dig att tro att det är meningslöst att ens försöka ha kontakt med barnet men dessa personer har haft otur. De alla flesta föräldrarelationerna kan man få att fungera om man bara är en gnutta vettig och civiliserad mot varandra. Tänk på att det handlar om relationen till barnet som är det viktiga i det hela.
  • Anonym (Noway)
    Anonym (M) skrev 2023-02-13 22:50:51 följande:
    Ok, jag vet faktiskt inte hur det där fungerar, om familjenämnden kommer att reda ut saken eller så. Men mamman kanske uppger ditt namn i fadeskapsutredningen. Då vet jag inte vad som är bäst att göra. Om du börjar kräva DNA-test och vägrar skriva på utan det, så vet jag inte hur hon reagerar eller om det kommer att skapa nya konflikter. Hon kanske tar det som en anklagelse och blir kränkt. Kanske bäst att bara skriva på och sen ta ett DNA-test privat för att bekräfta för dig själv. Om du kan få tag i ett hårstrå eller något från bebisen utan hennes vetskap.
    Jag kan ju inte skriva på att jag är pappan om jag inte säkert vet att jag är det?! 
  • Anonym (Noway)

    Till LFF jag vet ju fortfarande inte om jag kommer att palla med allt detta och ens kommer bli nån bra närvarande pappa. Får se hur det går. Hur mycket mamman kommer att krångla å så. Men får kanske pröva ändå som kuratorn har snackat om. 

  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2023-02-14 11:41:38 följande:
    Om hon inte vet vem pappan är och inte uppger någon kandidat vid utredning, säger att hon inte vet namnet etc så får underhåll från fk. Som alla andra som inte har en pappa till sina barn. 
    Ok, det var det jag inte visste.
  • Anonym (M)
    Anonym (Noway) skrev 2023-02-14 12:29:06 följande:
    Jag kan ju inte skriva på att jag är pappan om jag inte säkert vet att jag är det?! 
    Jag förstår att det är svårt, och jag har tyvärr ingen given lösning. Bara tänkte det att om hon känner sig anklagad för att ljuga att du är pappan så kanske hon blir arg igen och sätter sig på tvären så du får strida med myndigheter. Men du känner henne bättre.
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?