• Anonym (Noway)

    Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

     


    Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

  • Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • EnAnonumius
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-18 22:22:37 följande:
    Vi vet att detta är inget läge o börja kräva umgänge med barnet för en pappa som inte ens hört av sig innan.
    TS har visst hört av sig till henne.
    Han skrev själv att han gjort kontakt försök.

    Men ja det har inte kontakt, (pratar  med varandra med jämna mellanrum) med varandra  är en helt annan sak. 


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EpicF

    Anonym (fkl): Han behöver inte närvara vid födseln utan kan ta de dagarna när barnet har kommit hem för att ha än ska kunna knyta an. Bara han tar det mellan dag 1 och dag 60. 

  • Anonym (fkl)
    EnAnonumius skrev 2023-02-18 22:58:03 följande:
    TS har visst hört av sig till henne.
    Han skrev själv att han gjort kontakt försök.

    Men ja det har inte kontakt, (pratar  med varandra med jämna mellanrum) med varandra  är en helt annan sak. 
    Vi börjar med denna, vem har samarbetsproblem? mamman eller TS?

    Måste mamman svara till TS, nej hon har inget krav på svara TS i detta läge.
  • Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-02-18 23:33:22 följande:

    Anonym (fkl): Han behöver inte närvara vid födseln utan kan ta de dagarna när barnet har kommit hem för att ha än ska kunna knyta an. Bara han tar det mellan dag 1 och dag 60. 


    Enligt lag måste han ha en anknytning till barnet, han är inte ens skriven pappa i detta lag, tro att han ens hinner få ett dna test utfört och registrerat är ett önsketänkande på ett ultra snabbt system som inte existerar. 
    Dvs det finns inger rätt till pappa ledighet för ett barn man inte är utsedd eller ens konstaterad pappa till, där du tror om mamman har ev tre pappor som kan vara den riktiga pappan kan ta föräldraledigt alla tre samtidigt, nå nä så fungerar det inte.
  • Anonym (fkl)
    EnAnonumius skrev 2023-02-18 22:54:16 följande:
    Så var det dags igen. Tillskriver mig åsikter jag inte har, eller yttrat mig i text.

    Din fråga innehåller en tes, en tes som tillskriver mig åsikter jag inte har, och inte ens yttrat i text. 
    Vad jag menar är att man inte startar någon utredning direkt en mamma kommit hem, där hon sprucken o i smärtor efter förlossning måste genom gå en familjerätts utredning på studs, nå nä, inget utförs i panik och på engång.
    Man tar det när mamman funnit sig och har en stabil situation.
  • EpicF
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-18 23:51:27 följande:
    Återigen, dessa dagar ska tas innan det gått 60 dagar från barnets hemkomst. Och innom den tid är det rimligt att man fått ett svar på faderskapstestet. 

    Och nej, man behöver inte som pappa ha en anknytning till barnet för att få ta de 10 pappadagarna. De 10 pappadagarn är till för att bla få en anknytning till sin dotter eller son. 

    Du har verkligen svårt att förstå vad som sägs eller står i text. 
  • Anonym (fkl)
    EnAnonumius skrev 2023-02-18 22:49:41 följande:
    Det står inte alls i lagen att han begår ett brott om han inte deltar i födelsen.
     
    Jag har använt mig av länken du bäddade in i texten.
    (De som svara för "Lagen.nu, borde anlita en webbutvecklare och få i ordning på den sidan).

    Så här står det i  Kap 13 §2  och Kap13 §10 och även §14 (citerar):

    "[K13]2 §  Rätt till tillfällig föräldrapenning har en försäkrad förälder som avstår från att utföra förvärvsarbete i samband med ett barns födelse eller behov av vård eller i samband med att ett barn har avlidit.

    [K13]10 §  Rätt till tillfällig föräldrapenning har en far som avstår från förvärvsarbete i samband med sitt barns födelse för att


    närvara vid förlossningen,
    sköta hemmet, eller
    vårda barn.

    [K13]14 §  Tillfällig föräldrapenning enligt 10-13 §§ lämnas under högst tio dagar per barn, dock inte för tid efter sextionde dagen efter barnets hemkomst efter förlossningen. Vid adoption räknas tiden från den tidpunkt föräldrarna fått barnet i sin vård."

    (slut citat)

    Som det står i §14, mycket tydligt, så skall det ske inom 60 dagar från från förlossningens dagen. Så nej det finns inget krav att fadern måste ta ut det i samband med förlossningen alls. De 10 dagarna, fadern har laggäst rätt till, skall tas ut mellan dag 1 (förlossningsdagen) dock senast 60:nde dagen efter förlossning.  Så från dag 61 så är det kört.  

    I lagtexten så står det "har rätt till", så det är en rättighet, avstår fadern att göra detta så begår han inte ett lagbrott faktiskt. Det är inget lagbrott man begår om man avstår från en "lagfäst rättighet". 

    Hade det handlat om en "lagfäst skyldighet", då hade man kunnat snacka om att det skulle vara ett lagbrott. Men nu står de inte s"skyldighet" utan "har rätt till (rättighet),
    Ännu har vi, i Sverige, straff för att avstå en  "lagfäst rättighet".
    Är det den riktiga pappan? man skriver inte ut föräldrapenning till alla som påstår man eventuellt är pappa. för många är detta självklart, annars kan man titta runt vem som föder, skriva ut föräldrapenning och sedan, hopps jag trodde jag var pappan, sorry, jag hade fel.
  • EpicF

    Ett faderskapsutredning är inte en familjerättsutredning. Man kallas för dns test, för barnet och mamma kan testet tas redan på BB. Pappan kan också lämna dna test till familjerätten så snart barnet är fött. Att få svar tar några dagar. 

    I ts fall är det en pappa som är aktuell och tar en utredning inte lång tid alls. Det tar lite längre tid om det är flera potentiella pappor med i bilden eller om mamman inte vet vem som kan vara pappan. 

  • EpicF

    Anonym (fkl): Föräldrapenning är inget man får utskrivet. Det får man ansöka om till fk när man har ett barn registrerat. Då kan man ansöka om både föräldrarpening (fp) för att vara föräldraledig under en längre period, tillfällig föräldrapenning (tfp)för de 10 pappa dagarna och eller tfp för vård av barn (vab). Det är inget som skrivs ut av någon speciell person. 

  • Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-02-19 00:01:43 följande:

    Ett faderskapsutredning är inte en familjerättsutredning. Man kallas för dns test, för barnet och mamma kan testet tas redan på BB. Pappan kan också lämna dna test till familjerätten så snart barnet är fött. Att få svar tar några dagar. 

    I ts fall är det en pappa som är aktuell och tar en utredning inte lång tid alls. Det tar lite längre tid om det är flera potentiella pappor med i bilden eller om mamman inte vet vem som kan vara pappan. 


    Vem har sagt att man måste göra det på BB, man kan göra det efteråt.
    Sedan får man inte tid på studs, att pappan ska stå i givakt under en fyra veckors period , dna testning. Vi har satt in beredskap för detta, vi lever inte i någon ddr stat.
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?