• Anonym (Noway)

    Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

     


    Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

  • Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • EnAnonumius
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-19 11:46:26 följande:
    I Sverige har vi inte så brådis med beslut, det vet vi alla som gått igenom soc till tingsrätt, det tar mycket lång tid, och det är inget vi kan göra åt saken mer än vänta.
    Det samma gäller för faderskaputredning, finns ingen anledning o utföra den på studs och i rekord fart, tar det några månader spelar ingen roll, underhåll är retroaktivt, han blir pappa om allt matchar upp.

    Man startar sin utredningar, man kallar in, pratar med dom, alla får välja en tid som passar, blir man sjuk, byter man bara till en tid som passar nästa gång.
    Allt går rätt till, utan behov av panik, resultatet kommer presenteras o utredning är färdigställd.
    Vart vill du komma med detta (löjliga) sarkastiska svar, med inslag av förlöjligande?

    EpicF svarade lugnt och sakligt på hur det sker i normala fall. För det är mycket ovanligt att det tar upp till ett år så som du har påstått. 


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    EpicF skrev 2023-02-19 12:47:25 följande:

    Anonym (fkl): Det är så att en faderskapsutredning måste göras inom ett år. Inte att det tar 1 år att slutföra. 


    Precis, så är det..
    Bra att du påtalade detta.. 🙂
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (fkl)
    EnAnonumius skrev 2023-02-19 12:53:13 följande:
    Vart vill du komma med detta (löjliga) sarkastiska svar, med inslag av förlöjligande?

    EpicF svarade lugnt och sakligt på hur det sker i normala fall. För det är mycket ovanligt att det tar upp till ett år så som du har påstått. 
    Upp till ett år, man har alltså lagt en tidsgräns, men denna kan flyttas och tas upp vid ett annat tillfälle/år om det visa sig komma nya uppgifter.

    Det finns ingen anledning till att påskynda utredningen, den tar vanligtvis några månader, pappan har inger rätt att tränga sig in på BB, pappan har heller ingen rätt att se barnet första tiden om mamman inte vill.

    Man gör utredningen efter, mycket kan hända före, det är inte 100% säkert det blir ett barm, barnet kan födas sjuk, behöver intensivvård osv.
    Man tar utredningen med ro för allas skull.
  • EpicF
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-19 13:12:13 följande:
    Upp till ett år, man har alltså lagt en tidsgräns, men denna kan flyttas och tas upp vid ett annat tillfälle/år om det visa sig komma nya uppgifter.

    Det finns ingen anledning till att påskynda utredningen, den tar vanligtvis några månader, pappan har inger rätt att tränga sig in på BB, pappan har heller ingen rätt att se barnet första tiden om mamman inte vill.

    Man gör utredningen efter, mycket kan hända före, det är inte 100% säkert det blir ett barm, barnet kan födas sjuk, behöver intensivvård osv.
    Man tar utredningen med ro för allas skull.
    Det måste görs inom ett år. De flesta utredningar tar 1-4 månader. 

    Du drar upp scenarior som är extrema. 

    Ett faderskapstest kan också tas under graviditeten... 
  • Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-02-19 13:19:32 följande:
    Det måste görs inom ett år. De flesta utredningar tar 1-4 månader. 

    Du drar upp scenarior som är extrema. 

    Ett faderskapstest kan också tas under graviditeten... 
    Ja för det är ingen panik och veta direkt vem pappan är, det utgör ingen skillnad.
    Man kan göra utredningen efter när man vet att allt har gått bra, finns inga garantier att det inte ska uppstå komplikationer vid en födsel.
    Det samma gäller för mamman, bara för att hon fött barnet menas inte att hon mår toppen, även mamman behöver tid att anpassa sig till det nya livet, varav gräns på 1 år, mår mamman toppen, barnet mår toppen allt flyter på kan det ger resultat kortare tid.
    Pappan som inte ens har kontakt eller något kommer inte dö för han inte vet om det är hans barn eller inte. Han kommer i tredje han.
  • EpicF
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-19 13:30:42 följande:
    Ja för det är ingen panik och veta direkt vem pappan är, det utgör ingen skillnad.
    Man kan göra utredningen efter när man vet att allt har gått bra, finns inga garantier att det inte ska uppstå komplikationer vid en födsel.
    Det samma gäller för mamman, bara för att hon fött barnet menas inte att hon mår toppen, även mamman behöver tid att anpassa sig till det nya livet, varav gräns på 1 år, mår mamman toppen, barnet mår toppen allt flyter på kan det ger resultat kortare tid.
    Pappan som inte ens har kontakt eller något kommer inte dö för han inte vet om det är hans barn eller inte. Han kommer i tredje han.
    Det är viktigt för alla parter, inkl barnet att faderskap blir fastställt så fort som möjligt. Få faderskapsutredning tar ett år. Faderskapet måste vara fastställt före barnets 1 års dag, det innebär att i realiteten har man inte ett år på sig. 

    Som sagt tar en utredning 1-4 månader och de flesta är färdiga inom en månad. 

    Du verkar tro att det är mycket som skal till för att göra en utredning. Det är det inte. I ts fall finna en pappa. Det innebär att ts kan lämna dna test redan nu och mamman och barnet kan lämna på BB, efter förlossningen. Dna testet som lämnas är ett sk topp-test. Dvs man toppsas i munnen. Inget svårt alls eller ens obehagligt. 

    Jo, för alla parter så utgör det en skillnad av att få fastställt vem som är pappan. 
  • Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-02-19 13:35:31 följande:
    Det är viktigt för alla parter, inkl barnet att faderskap blir fastställt så fort som möjligt. Få faderskapsutredning tar ett år. Faderskapet måste vara fastställt före barnets 1 års dag, det innebär att i realiteten har man inte ett år på sig. 

    Som sagt tar en utredning 1-4 månader och de flesta är färdiga inom en månad. 

    Du verkar tro att det är mycket som skal till för att göra en utredning. Det är det inte. I ts fall finna en pappa. Det innebär att ts kan lämna dna test redan nu och mamman och barnet kan lämna på BB, efter förlossningen. Dna testet som lämnas är ett sk topp-test. Dvs man toppsas i munnen. Inget svårt alls eller ens obehagligt. 

    Jo, för alla parter så utgör det en skillnad av att få fastställt vem som är pappan. 
    Nu bör den ta 1 år, dvs om den tar lite längre tid finns inget som stoppar för den skull, som allt annat inom vård osv, bara för att du får en tid menas inte att den stämmer, ex vårdgaranti, många får vänta år längre.

    Det samma är det med utredning ang faderskap, det tar den tid som det tar.
    Allt beror på vad som hänt och hur allting gått. Man drar inte ut ett barn ur en kuvös bara för att göra ett faderskapstest.
    Barn kan födas för tidigt, jag finns hundra o en anledning till olika komplikationer. som förlänger en utredning.
  • EpicF
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-19 13:44:37 följande:
    Nu bör den ta 1 år, dvs om den tar lite längre tid finns inget som stoppar för den skull, som allt annat inom vård osv, bara för att du får en tid menas inte att den stämmer, ex vårdgaranti, många får vänta år längre.

    Det samma är det med utredning ang faderskap, det tar den tid som det tar.
    Allt beror på vad som hänt och hur allting gått. Man drar inte ut ett barn ur en kuvös bara för att göra ett faderskapstest.
    Barn kan födas för tidigt, jag finns hundra o en anledning till olika komplikationer. som förlänger en utredning.
    Nej, det ska vara klart inom ett år. 

    Skyldigheten till att utreda faderskapet infaller 15 dagar efter barnets födelse. Det innebär att senast 15 dagar efter att barnet är fött ska Soc/familjerätten påbörja utredningen enligt lagen. 

    Eftersom barnet har rätt till sin pappa så tar man hänsyn till vad mamman vill, eftersom hennes vilja är irrelevant. Det är alltså utifrån barnets bästa som faderskapet ska fadtällas. Inte utifrån vad mamman eller pappan anser. Utan utifrån barnet. 

    Allt står i föräldrabalken. 

    Förövrigt kan dna test tas även om barnet ligger i kuvös. Är ett q-tips som tas in i barnets munn. Svårare än så är det inte. Inga blodprover eller andra prover behövs. Endast en lite q-tips. Detta kan göras på BB, neo eller där barnet befinner sig. 
  • Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-02-19 13:53:31 följande:
    Nej, det ska vara klart inom ett år. 

    Skyldigheten till att utreda faderskapet infaller 15 dagar efter barnets födelse. Det innebär att senast 15 dagar efter att barnet är fött ska Soc/familjerätten påbörja utredningen enligt lagen. 

    Eftersom barnet har rätt till sin pappa så tar man hänsyn till vad mamman vill, eftersom hennes vilja är irrelevant. Det är alltså utifrån barnets bästa som faderskapet ska fadtällas. Inte utifrån vad mamman eller pappan anser. Utan utifrån barnet. 

    Allt står i föräldrabalken. 

    Förövrigt kan dna test tas även om barnet ligger i kuvös. Är ett q-tips som tas in i barnets munn. Svårare än så är det inte. Inga blodprover eller andra prover behövs. Endast en lite q-tips. Detta kan göras på BB, neo eller där barnet befinner sig. 
    Men studera lagen, om barnets mamman har en annan snubbe som skickar in till SKV att han är barnets pappa kollar man inget mer, man litar på mamman och pappan har ett samförstånd, dvs högre säkerhet finns inte.
  • EpicF
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-19 13:57:53 följande:
    Men studera lagen, om barnets mamman har en annan snubbe som skickar in till SKV att han är barnets pappa kollar man inget mer, man litar på mamman och pappan har ett samförstånd, dvs högre säkerhet finns inte.
    Då är utredningen redan klar. Eftersom man som moder kan föranmälan vem som är pappan och den potentiella pappan godkänner, med eller utan teaf. 

    Men i ts fall så är ts som mamman har utpekat som pappa. Hon kan fortfarande föranmälan att han är pappan och ts kan godkänna, med eller utan dna test. 

    Det står också i lagen att man kan föranmälan vem som är pappan. Det kan idag ske digitalt. 
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?