• Anonym (Noway)

    Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

     


    Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

  • Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • Anonym (fkl)
    EnAnonumius skrev 2023-02-19 17:58:24 följande:
    Men herregud.
    Har du ens gått igenom en faderskapsutredning alls?
    Jag betvivlar mycket starkt på detta då du säger ju emot lagtexten med din kommentar här.  Och även sättet du svara på.

    Jo man startar processen även fysiskt (för att använda ditt ordval). För det ska det göras enligt lagtexten.
    Man blir faktiskt kallad till familjerätten som mamma.
    I samband med att man får kallelsen så har den fysiska processen startats. Sedan om man tar den moderna varianten och anmäler via nätet som mamma är ju en annan sak. Dock väl, så är det en del i ledet med den fysiska processen.
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-19 15:20:24 följande:
    Bara för att en pappa ringer in o berätta jag är pappan, menas inte att man inte även frågar mamman och följer utredningen. Oftast startar man inte med dna, man snackar med grabben, vill han ha dna gör med det då först, även det tar sin tid, alla får tid för att fullfölja vilka krav man ställer, det är inte spikade tider, man tar det med en tid som passar inom tidsramen.

    Precis, man startar ju inte med ett DNA test, och ingen i denna tråden har ju hävdat de heller att man startar på det sättet om den utpekade killen/mannen säger detta att han vill ha det.

    Att snacka med de inblandade är en del av den fysiska processen. Att beställa tid för DNA-test om det behövs, är också en del av den fysiska processen.

    Javisst är Familjerätten en myndighet, och det är faktiskt en av de få myndigheterna som klar av att jobba rätt så snabbt faktiskt, även i de fall där mamman och den potentiella fadern trilskas.
    Kan bara beklaga att du inte förstod hur det fungerar, men processen är inte så snabb som man tror, blir handläggaren sjuk, eller vabbar tar det ännu längre tid man byter inte handläggare, man har heller inte en arme av handläggare.
    Fungerar liknade överallt, i rättssystemet när jag var där, motpartens advokat fick covid, allt sköts upp i 4,5 månader, ändå kom motparten med en ny advokat efter denna tid, det är fullt naturligt vart än du är inom systemet, det är helt enkel ingen brådis.
    Liknade med alla utredningar på soc, lagen berätta 3 månader, handläggare, tyvärr vi hinner inte, även den utredning tog 4 månader, som du förstår sköts rättegången upp 9 månader totalt, och ingen brydde ens sig. Inte ens domaren, berättade bara för mig att så kan det bli ibland.

    Lagen säger en sak, händelser o förseningar berättar en annan.

    Men var inte orolig, är han pappa kommer han även bli det, bara det att det kan ta sin tid.
    Så din fråga, japp jag har gått hela vägen, att det tar tid är inte heller första gången, det hänt man tids förlängningar allt kan skjutas upp för andra saker, i princip alla saker. Och det är ingen som bryr sig, jag har ringt till alla när det blivit ordentligt sent, även domaren, alla berättar samma sak, det tar tid.
  • EpicF
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-19 19:58:25 följande:
    Kan bara beklaga att du inte förstod hur det fungerar, men processen är inte så snabb som man tror, blir handläggaren sjuk, eller vabbar tar det ännu längre tid man byter inte handläggare, man har heller inte en arme av handläggare.
    Fungerar liknade överallt, i rättssystemet när jag var där, motpartens advokat fick covid, allt sköts upp i 4,5 månader, ändå kom motparten med en ny advokat efter denna tid, det är fullt naturligt vart än du är inom systemet, det är helt enkel ingen brådis.
    Liknade med alla utredningar på soc, lagen berätta 3 månader, handläggare, tyvärr vi hinner inte, även den utredning tog 4 månader, som du förstår sköts rättegången upp 9 månader totalt, och ingen brydde ens sig. Inte ens domaren, berättade bara för mig att så kan det bli ibland.

    Lagen säger en sak, händelser o förseningar berättar en annan.

    Men var inte orolig, är han pappa kommer han även bli det, bara det att det kan ta sin tid.
    Så din fråga, japp jag har gått hela vägen, att det tar tid är inte heller första gången, det hänt man tids förlängningar allt kan skjutas upp för andra saker, i princip alla saker. Och det är ingen som bryr sig, jag har ringt till alla när det blivit ordentligt sent, även domaren, alla berättar samma sak, det tar tid.
    Behövs ingen advokat för en faderskapsutredning. 
    Du blandar äpplen och päron hej vilt. 
  • EpicF

    Jag har också gjort faderskapsutredning och det tog 2.5  vecka, respektiv 6 veckor. Helt normalt. Jag är mamman, om det spelar roll. 

  • Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-02-19 20:14:38 följande:
    Behövs ingen advokat för en faderskapsutredning. 
    Du blandar äpplen och päron hej vilt. 
    Bor man i en lite kommun kan allt gå snabbt, men dessvärre går det inte så snabbt i stor kommun.

    Sedan är det som jag berättar, även fast det tar tid, är det ingen som bryr sig, även domaren berätta att det kan ta tid, och domaren är slut målet, längre kan du inte gå.

    Nu skriver jag inte enbart om faderskap, skriver även om umgänge, där förseningar kan skjuta upp allt i över 9 månader, under tiden får du inte träffa ditt barn, soc alla sena med sina utredningar, domaren sopa bara bort fördröjningar på några få ord, det betydde inte ett enda skit.
  • EpicF
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-19 20:25:18 följande:
    Bor man i en lite kommun kan allt gå snabbt, men dessvärre går det inte så snabbt i stor kommun.

    Sedan är det som jag berättar, även fast det tar tid, är det ingen som bryr sig, även domaren berätta att det kan ta tid, och domaren är slut målet, längre kan du inte gå.

    Nu skriver jag inte enbart om faderskap, skriver även om umgänge, där förseningar kan skjuta upp allt i över 9 månader, under tiden får du inte träffa ditt barn, soc alla sena med sina utredningar, domaren sopa bara bort fördröjningar på några få ord, det betydde inte ett enda skit.
    Det vet jag ingeting om då jag bodde i en stor kommun båda gångerna. 

    Du drar för stora växlar. Man behöver ringen domaren, advokater, rättegång etc för att ens barn ska då umgänge med sin pappa. 

    Man behöver heller inga advokager eller domaren för att fastställa ett faderskap. 
  • Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-02-19 20:34:24 följande:
    Det vet jag ingeting om då jag bodde i en stor kommun båda gångerna. 

    Du drar för stora växlar. Man behöver ringen domaren, advokater, rättegång etc för att ens barn ska då umgänge med sin pappa. 

    Man behöver heller inga advokager eller domaren för att fastställa ett faderskap. 
    Får du inte träffa ditt barn behöver man en advokat, har tidigare berättat hur man vinner en vårdnadstvist, det finns massor man enkelt kan göra för att just vinna tvisten.

    Berättar bara att allt går inte så snabbt som man alltid vill att det ska göra, berätta att det kan ta månader.
    Det räcker med att mamman säger nej till faderskapstest, tid till rättegång ligger 4-6 månader bort.
    Därefter startar först processen om mamman inte vill, hon får inga böter för hon väljer att neka.
    Finns många som kan systemet och fördröja, och det fungerar alldeles utmärkt att göra så.
  • EpicF
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-19 20:46:04 följande:
    Får du inte träffa ditt barn behöver man en advokat, har tidigare berättat hur man vinner en vårdnadstvist, det finns massor man enkelt kan göra för att just vinna tvisten.

    Berättar bara att allt går inte så snabbt som man alltid vill att det ska göra, berätta att det kan ta månader.
    Det räcker med att mamman säger nej till faderskapstest, tid till rättegång ligger 4-6 månader bort.
    Därefter startar först processen om mamman inte vill, hon får inga böter för hon väljer att neka.
    Finns många som kan systemet och fördröja, och det fungerar alldeles utmärkt att göra så.
    Vårdnadstvist? Ts är inte där ännu. Inte säkert han någonsin kommer dit. 

    Spelar ingen roll om mamman inte vill medverka till faderskapsutredning. Det tas enligt lagen ingen hänsyn till mammans vilja då det är utifrån barnets rättigheter man gör en faderskapsutredning. Så nej, till rättegång går det aldrig. Även om mamman inte vill medverka. Då frågar man omgivningen och den potentiella pappan. 

    I ts fall vet redan Familjerätten att ta är en potentiell pappa. 
  • Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-02-19 20:50:04 följande:
    Vårdnadstvist? Ts är inte där ännu. Inte säkert han någonsin kommer dit. 

    Spelar ingen roll om mamman inte vill medverka till faderskapsutredning. Det tas enligt lagen ingen hänsyn till mammans vilja då det är utifrån barnets rättigheter man gör en faderskapsutredning. Så nej, till rättegång går det aldrig. Även om mamman inte vill medverka. Då frågar man omgivningen och den potentiella pappan. 

    I ts fall vet redan Familjerätten att ta är en potentiell pappa. 
    Men visst, är mamman helt säker på att TS är pappa och TS är lika säker på att det är han som är pappa går allt mycket snabbt.

    Men just nu ser det inte ut så, soc kommer fråga mamman om hon är helt säker på att han är pappan, svarar mamman nej jag är inte helt säker, då startas en utredning, det menas att det tar lite tid, ibland 1 till 3 månader.

    Man kör inte med en massa snabblösningar, soc har en skyldighet att utreda så allt blir rätt, och det tar lite tid. inget konstigt med det.
  • EpicF
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-19 21:03:35 följande:
    Men visst, är mamman helt säker på att TS är pappa och TS är lika säker på att det är han som är pappa går allt mycket snabbt.

    Men just nu ser det inte ut så, soc kommer fråga mamman om hon är helt säker på att han är pappan, svarar mamman nej jag är inte helt säker, då startas en utredning, det menas att det tar lite tid, ibland 1 till 3 månader.

    Man kör inte med en massa snabblösningar, soc har en skyldighet att utreda så allt blir rätt, och det tar lite tid. inget konstigt med det.
    Nej, om mamman säger nej så behöver det inte ta längre tid när det finns en potentiell fader. Ts kan begära dna test oavsett vad mamman säger. 

    Det är inge snabblösning utan en helt normal process. 
  • Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-02-19 21:12:49 följande:
    Nej, om mamman säger nej så behöver det inte ta längre tid när det finns en potentiell fader. Ts kan begära dna test oavsett vad mamman säger. 

    Det är inge snabblösning utan en helt normal process. 
    Då är vi tillbaka till juridiken, kan en pappa kräva faderskapstest enligt lag? som TS vill göra. Svar det finns ingen sådan lag.
    Men via socialnämnden ska man utreda saken, dvs TS kan få rätt, men det kräver en utredning som tar tid. inget konstigt ännu så länge. att det tar tid.
    -

    Regler om faderskap finns i föräldrabalkens tredje kapitel. Enligt femte paragrafen kan barnet begära att faderskapet ska fastställas. Om barnet är omyndigt kan hens mamma begära ett faderskapstest. Däremot nämns inte pappan alls i denna paragraf.


    En man som tror sig vara far till ett barn kan alltså inte kräva att en undersökning görs för att ta reda på om han är barnets biologiska pappa.


    Hans enda möjlighet är att få socialnämnden att begära ett faderskapstest. Män som vill häva sitt faderskap har däremot rätt att kräva detta. Dagens lagstiftning kan vara ett oöverstigligt hinder för de män som vill ta ansvar för sitt barn där mamman inte vill samarbeta. Det är orättvist och främjar inte jämställdhet mellan män och kvinnor. Därför bör skrivningen korrigeras.

Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?