• Anonym (Noway)

    Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

     


    Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

  • Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • molly50
    Anonym (Noway) skrev 2023-03-14 11:31:58 följande:

    vet inte va som räknas som kränkande men när mamman kontaktade mig om att hon var gravid och sa att jag var pappan så var jag ärlig och sa vad jag kände just då. Att jag inte vill bli pappa nu. Men var inte elak eller taskig mot henne. Sa bara att jag mådde skit över det beskedet vilket ju jag gjorde. Var aldrig nåt snack om abort alls var ju för sent för det ändå. Men barnet föds ju ändå och hon verkar då vilja ha det nu och inte adoptera bort. 

    Men jag vet fortfarande inte om ja är pappan. Svårt att veta för mig om hon legat me nån annan före eller efter vårt ONS. Kan hon ju ha gjort nån som kanske har familj redan eller vad som helst. och att jag som singelkille är det mindre dåliga alternativet som pappa. Inget jag sagt till henne i alla fall. Men hon kan ju varit ärlig också. Så väntar på att få göra faderskaps test gärna så fort som möjlig. Osäkerheten är bara jobbig

    vad ja själv vill nu idag kan jag inte svara på förrän jag har papper på att jag är farsan. Men har tänkt på det rätt mycket och killen kan ju vara min son och skulle ju kännas taskigt mot han om jag inte ville veta av han. Mamman har jag aldrig haft nåt förhållande med. Har inget agg mot henne heller men tycker det är fel av henne att stånga mig ute om jag nu är pappan.


    Jag kan bara tala för mig själv.
    Men jag hade i alla fall inte blivit kränkt av det du sa till henne.
    Ni känner ju inte ens varandra. Det var ju bara ett ONS.
    Så jag vet inte vad hon hade förväntat sig för reaktion,ärligt talat.
  • Anonym (Noway)

    Fattar inte vill hon inte att jag ska göra ett faderskapstest och i så varför inte? Vill inte skriva på nå papper om jag inte 100 vet att jag är det. Är det konstigt att ja vill göra test? är de det hon uppfattar som kränkande i så fall? 

  • molly50
    Anonym (Noway) skrev 2023-03-14 13:04:05 följande:

    Fast jag har ju fått höra på omvägar att barnet är fött och har skickat mess och ringt men får ingen kontakt. Vill ju inte åka dit och knacka på hon kanske tycker att jag tränger mig på. Kommer inte in via porten heller moment 22 liksom. ja provade ju även medan hon var gravid efter min 2 månader tystnad men då svarade hon att hon skulle fixa detta själv nu för att jag inte hade visat nå intresse. sen har hon inte svarat nå mer. 


    Har du förklarat för henne att det hela kom som en chock för dig och att du behövde tid att smälta det?
    Har du gjort det och hon ändå surar för att du inte höll kontakt så vet jag inte vad du mer kan säga för att försöka få henne att förstå.
    Men om barnet just är fött så är hon ju full med hormoner just nu och kan reagera så här oga det också.
    Men jag tycker fortfarande du ska ta kontakt med familjerätten och soc så du får ta det där dna-testet. 
    Hon har ju trots allt sagt att det är du som är pappa så det får hon ju acceptera att du vill ta reda på att det stämmer. 
  • molly50
    Anonym (Noway) skrev 2023-03-14 13:06:31 följande:

    Fattar inte vill hon inte att jag ska göra ett faderskapstest och i så varför inte? Vill inte skriva på nå papper om jag inte 100 vet att jag är det. Är det konstigt att ja vill göra test? är de det hon uppfattar som kränkande i så fall? 


    Du ska inte skriva på något papper innan du är helt säker på att det är du som är pappan,tycker jag.
    Du ska inte behöva betala underhåll för ett barn som kanske inte är ditt.
    Om hon finner det kränkande att du vill ha det svart på vitt att du är pappan så säger det ju en del om henne. 
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2023-03-13 20:54:29 följande:
    Men kränkt?
    Vad hade hon egentligen förväntat sig att hon skulle få för reaktion nör hon berättar för sitt ONS att hon är gravid och att han är pappan?
    Hon kan ju inte förvänta sig att det ska bli mottaget med ölppna armar,utan hon måste förstå att det kommer som en chock för honom.
    Och att han kan behöva tid på sig att smälta det.
    Nu har han gjort det och då är det dags för henne att växa upp och börja ta sitt ansvar och tänka på sitt barn.
    Men, förväntar du dig att tjejen ska förstå rationellt TS reaktion och känslor, men tjejens känslor och reaktion ska inte få någon förståelse utan då heter det att hon ska växa upp?
  • Anonym (fkl)
    Anonym (Noway) skrev 2023-03-14 13:04:05 följande:

    Fast jag har ju fått höra på omvägar att barnet är fött och har skickat mess och ringt men får ingen kontakt. Vill ju inte åka dit och knacka på hon kanske tycker att jag tränger mig på. Kommer inte in via porten heller moment 22 liksom. ja provade ju även medan hon var gravid efter min 2 månader tystnad men då svarade hon att hon skulle fixa detta själv nu för att jag inte hade visat nå intresse. sen har hon inte svarat nå mer. 


    Du får göra som Ove Sundberg, han fick kontakt o hälsa, men tjena där!



  • Anonym (Stuten)

    Min erfarenhet är att det är oerhört svårt för en man att om man godkänt faderskapet få det ogiltigförklarat eller om någon annan tagit på sig faderskapet få det omprövat.
    Hände en bekant till mig, han fick rätt först när barnet var 12 år just för att mamman angav den andra mannen som pappa.

    Så finns det ingen som tagit på sig faderskapet så är det bara att invänta DNA-provet. Dessa prov kan inte med 100% garanti säga att man är fadern men med 100% att man inte är fadern.

    Så jag skulle invänta provsvar och därefter agera.

    Känns ovanligt att en tjej som vet att killen inte kommer bry sig ens namnger denne för familjerätten eftersom hon ändå får den summan han skulle betalt från staten om inte fadern kan fastställas.

  • molly50
    Anonym (M) skrev 2023-03-14 15:10:31 följande:
    Men, förväntar du dig att tjejen ska förstå rationellt TS reaktion och känslor, men tjejens känslor och reaktion ska inte få någon förståelse utan då heter det att hon ska växa upp?
    De hade bara ett ONS. De känner inte varandra.
    Tycker du att tjejen ska förvänta sig att TS ska bli sprudlande glad över beskedet att hon är gravid och att han ska bli pappa?
    Eller borde hon kanske förstå att det kom som en chock för honom och att han behövde tid att smälta det?
    Han har ju faktiskt inte totalt struntat i henne eller barnet utan försökt ha kontakt. Men hon har vägrat svara.
    Sen kan man tycka vad man vill om att TS inet hade kontakt med henne i början.
    Men han var ju,som sagt,chockad och behövde tid för att smälta allt och komma till insikt.
    Och det har han ju gjort nu.
    Så vad tycker du då om hennes beteende mot honom nu?
    Är det moget att sura över att TS var för chockad för att kunna ha kontakt och stötta henne under graviditeten?
    Eller är det kanske dags att börja tänka på barnets bästa nu?
  • Anonym (Noway)
    Anonym (Stuten) skrev 2023-03-14 15:40:00 följande:

    Min erfarenhet är att det är oerhört svårt för en man att om man godkänt faderskapet få det ogiltigförklarat eller om någon annan tagit på sig faderskapet få det omprövat.
    Hände en bekant till mig, han fick rätt först när barnet var 12 år just för att mamman angav den andra mannen som pappa.

    Så finns det ingen som tagit på sig faderskapet så är det bara att invänta DNA-provet. Dessa prov kan inte med 100% garanti säga att man är fadern men med 100% att man inte är fadern.

    Så jag skulle invänta provsvar och därefter agera.

    Känns ovanligt att en tjej som vet att killen inte kommer bry sig ens namnger denne för familjerätten eftersom hon ändå får den summan han skulle betalt från staten om inte fadern kan fastställas.


    Vet inte om hon har namngett mig som pappa eller ens kommer att göra det. Men hon har ju kontaktat mig för flera månader sen och sagt att det är jag som är pappan. Så jag har ju snackat me Familjenämnden redan om de men det var ju innan barnet var fött. Eller om de heter Familjerätten kanske är samma? 
  • Anonym (Noway)
    molly50 skrev 2023-03-14 13:10:35 följande:
    Har du förklarat för henne att det hela kom som en chock för dig och att du behövde tid att smälta det?
    Har du gjort det och hon ändå surar för att du inte höll kontakt så vet jag inte vad du mer kan säga för att försöka få henne att förstå.
    Men om barnet just är fött så är hon ju full med hormoner just nu och kan reagera så här oga det också.
    Men jag tycker fortfarande du ska ta kontakt med familjerätten och soc så du får ta det där dna-testet. 
    Hon har ju trots allt sagt att det är du som är pappa så det får hon ju acceptera att du vill ta reda på att det stämmer. 
    Jarå det har jag förklarat för henne och så. Inte haft nån kontakt alls sen vi träffades ju. Men hon tyckte väl att hennes läge var värre för henne än för mig. Inte ja som skulle föda barnet å så.  Jag fattar ju de också bara jäkla svårt att gå in och stötta nån som jag inte känner ens i ett sånt läge. Fixade bara inte det. Vet jag att jag är pappan så kanske jag får tänka om för killens skull. 
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?