• Mon 2 Jan 2023 18:29
    507983 visningar
    4453 svar
    +4
    4453
    507983

    Vi som startar IVF 2023

    Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

    Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

    Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

    Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

    🤗

  • Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • Tue 24 Jan 2023 10:31
    #41

    Jag är på Ruvardag 8 nu!! Tiden sniglar sig verkligen fram. Har en hel del mensvärk till och från, annars inga andra symtom. Ena dagen känner jag mig otroligt hoppfull medan nästa dag är jag helt nedslagen. 
    Antar att det är såhär att ruva.

    Köpte precis ett "testa tidigt" test och tänkte testa imorgon. Om jag vågar! Har läst om så många som testat positivt redan på dag 8. Tror inte jag kommer att palla att vänta till den 31/1. 

    Hur tänker ni andra? 

  • Tue 24 Jan 2023 18:42
    #42

    Hej!

    Jag hoppar också in här, även om vi påbörja vår IVF i vintras.
    Hoppas kunna hitta en förståelse här inne som bara man kan förstå om man går igenom det, då vi alla går igenom samma sak, för jävlar vilken känslomässig resa detta är.

    Har velat ha barn i minst 10 år. Blir 35 i år och hittade  den stora kärleken sent i livet. Ingen av oss hade barn sedan innan men ville jättegärna ha. Då jag har endometrios i botten som troligen ställer till det fick vi gå före i kön för IVF direkt (landstingssubventionerat men vi går privat) när jag väl ringde samtalet (vi försökte sjävla ett tag först). Själva processen från första besök till att vi kunde påbörja behandling tog ungefär två månader. På vårt första försök fick vi ut sex ägg varav tre blev befruktade, ett sattes in dag tre och resterande två långtidsodlades till dag sex, tyvärr satte det sig inte och bara ett överlevde som nu ligger i frysen. Just nu går jag och väntar på mensen för att sedan tracka ägglossning inför vårt FET men den lyser med sin frånvaro? Jag har tagit gravtest som är negativt. Stressen börjar krypa sig på att vi kanske inte hinner göra någon FET innan sommaren och dem stänger. Denna eviga väntan... 

  • Tue 24 Jan 2023 22:46
    #43

    Ja precis så är det att ruva! Helt upp och ner. Kämpa på! Jag är på rd 4 nu. Tänker nog inte testa tidigare denna gång! Vill leva på hoppet så länge som möjligt.

  • Wed 25 Jan 2023 06:16
    #44

    Vad spännande att läsa om era erfarenheter. Vi fick svar (efter 1 mån) på våra sista blodprov igår och besked om att remiss skulle skickas till rmc Malmö. Vår infertilitet beror med största sannolikhet på manlig faktor (lågt spermieantal) men jag har ibd som kan ställa till det lite.

    Hur länge har ni andra fått vänta från remiss till första mötet inför IVF?
    Någon som vill berätta lite hur det går till?

    Håller alla mina tummar för er som ruvar just nu! ❤️

  • Wed 25 Jan 2023 08:33
    #45
    loppan483 skrev 2023-01-25 06:16:09 följande:

    Vad spännande att läsa om era erfarenheter. Vi fick svar (efter 1 mån) på våra sista blodprov igår och besked om att remiss skulle skickas till rmc Malmö. Vår infertilitet beror med största sannolikhet på manlig faktor (lågt spermieantal) men jag har ibd som kan ställa till det lite.

    Hur länge har ni andra fått vänta från remiss till första mötet inför IVF?
    Någon som vill berätta lite hur det går till?

    Håller alla mina tummar för er som ruvar just nu! ❤️


    Hej,

    Vi är också i Malmö.
    Vi väntade ca. 3 månader innan vi fick komma på möte förra året, sen fick vi vänta ytterligare på alla prov och tester, sen fanns det inte plats.


    Så vi gör vårt första försök nu, jag går fortfarande på Gonal F för att stimulera mina äggblåsor, det har gått lite trögt så fått dosen höjt 3 gånger nu :) 

    Håller tummarna för att det ska gå smidigare för er Hjärta

  • Wed 25 Jan 2023 11:09
    #46

    Åh vad spännande! Hoppas verkligen att det tar sig för er nu! ❤️ Kul att få följa er! 

    Har ni varit nöjda med Malmö rmc? 

    Vi har gjort diverse tester och fått reda på anledningen till att vi inte lyckas själva så hoppas att vi slipper göra de igen och bara kan komma igång. Har varit en evig väntan bara att få komma hit. Det har varit fullt på gyn här hela tiden så fick söka oss privat för utredning och trots det så var det enorma tider vi fick vänta. Vill bara komma igång med allt nu! 

  • Wed 25 Jan 2023 11:16
    #47

    Hoppar in här! Är på RD6 med ett 5dagars. Tiden har nog aldrig gått såhär långsamt, då jobbar jag ändå heltid, renoverar hus och har fullt i kalendern.. Skrattande
    Var vår första återföring och jag har aldrig plussat tidigare. Tog ett vanligt gravtest i morse som visade suuuupersvagt streck. Eller så är det bara min hjärna som vill se det (vore mer rimligt kanske haha). Har testdag 4/2. 

  • Wed 25 Jan 2023 11:28
    #48

    Nu vet jag inte om ni är många som gör er IVF på hemorten, men jag som tillexempel på annan ort lär ta semester varje gång det är ultraljud, äggplock, insättning etc. Går alltså väldigt mycket dagar. Vet någon om man kan ansöka om något hos FK? Jag hitta förut i en annan tråd som jag tyvärr inte hittar nu utan tog en skärmdump på där en hänvisa till ett dokument. Kan bifoga in det här. Nu hittar jag det dock inte på Fk så oklart om det är borttaget? Har tänkt ringa men tänkte om någon redan nu vet något om detta Glad

  • Fri 27 Jan 2023 06:14
    #49

    @Sassy88, vet inte tyvärr men gör inte heller på hemorten. Går en halv dag vid varje besök - har turen som kan jobba hemma och då ändra mina arbetstider den dagen. 


    Ruvardag 7 här, inga symptom alls, bara dryg väntan till 6/2 då jag har testdag.. 

  • Fri 27 Jan 2023 09:22
    #50

    Hoppar in här också! Ruvardag 6 idag, privat försök att få syskon till vår dotter på 1,5 år som kom till på 6e ivf-försölet. Tiden sniglar sig fram till 6e feb när vi ska ta test men är inte säker på att jag vågar tjuvtesta innan..😅

Svar på tråden Vi som startar IVF 2023