• Anonym (Hm?)

    Paludans koranbränning idag utanför Turkiets ambassad!

    Borde polisen ha gett tillstånd till detta spektakel idag?

    Yttrandefrihet på bekostnad av NATO-ansökan i ett så kritiskt skede vi står i nu med Erdogans hets och kriget som pågår

    Vad tycker ni? Har yttrandefriheten gått för långt i Sverige?

  • Svar på tråden Paludans koranbränning idag utanför Turkiets ambassad!
  • Anonym (Cliff)
    Anonym (Soda) skrev 2023-01-30 01:05:16 följande:
    Ja, det är oroande och samtidigt väldigt väntat.

    De sätter sin religiösa tro före allt annat och tror på fullt allvar att vi ska anpassa oss efter islam.

    Islam tillåter bara islam, inget annat. Tar inte hänsyn till vad som gäller här.
    Du har en felaktig bild av vad islam tillåter. Majoriteten av alla människor är inte fientliga. (Såsom Frick, Paludan eller någon muslimsk flaggbrännare)

    varför drar du alla över en kam? 
  • Anonym (tröttsamt)

    Om snubben som bränner Koranen inte får någon uppmärksamhet för det han gör så lär han väl tröttna.


    Polisen får väl inte neka tillstånd om det inte är hets mot folkgrupp? Å andra sidan, någon skrev om uppvigling, detta borde ju falla under det även om snubben hävdar att det inte alls är det. 


    Jag kan ju hävda att mitt syfte inte är uppvigling när jag ger mig in i ett vegansammanhang och böjar grilla kött, men givetvis skulle det bli reaktioner om jag hade gjort det och så dum är jag inte att jag inte fattar det. 


    Nu känner jag inte snubben som bränner Koranen och kan därför inte uttala mig om hans mentala förmågor, men han lär vara medveten om att hans agerande väcker reaktioner och det är ju det han vill ha. Han hade ju knappast stått mol allena och bränt en massa böcker. 


     


     

  • Anonym (Pelle)

    Rasistiska eller hatiska röster hänvisar gärna till rätten att få uttrycka sig fritt. Ett argument som också har använts förr och idag ser vi det även i det här forumet. Vi kan absolut se exempel ur närhistorien på partier som pratar om vikten av yttrandefrihet. När de väl kommer till makten begränsar de sedan yttrandefriheten hos andra. Det är ett taktiskt retoriskt grepp helt enkelt, för ingen vill ju vara emot yttrandefrihet. 90% av alla kommentarer i det här forumet handlar inte om att stödja yttrandefrihet utan om man går över till extremt hatiska och rent islamofobiska attacker. Ja, det är viktigt att vi har yttrandefrihet men det är också oerhört viktigt att inte låta det missbrukas för att sprida hat, hot och rasism och användas mot vårt lands nationella säkerhet.

  • JanusPanus
    Anonym (Cliff) skrev 2023-01-30 01:15:18 följande:
    Du har en felaktig bild av vad islam tillåter. Majoriteten av alla människor är inte fientliga. (Såsom Frick, Paludan eller någon muslimsk flaggbrännare)

    varför drar du alla över en kam? 
    Så du tycker det är ok att man avrättar homosexuella i Iran och ser inget problem med det? Ok håller inte med dig om det men men 
  • JanusPanus
    Anonym (Cliff) skrev 2023-01-30 01:15:18 följande:
    Du har en felaktig bild av vad islam tillåter. Majoriteten av alla människor är inte fientliga. (Såsom Frick, Paludan eller någon muslimsk flaggbrännare)

    varför drar du alla över en kam? 
    Nämn ett Muslimskt land där mänskliga rättigheter accepteras? 
  • JanusPanus
    Anonym (Pelle) skrev 2023-01-29 23:38:44 följande:
    En stor eloge för dig AndreaBD, som är lärare och som visar här hur man ska stå emot extremister/nationalister/rasister. Du gör det väldigt tydligt och med argument, precis som man ska. Men, extremisterna ljuger och förvränger och spyr sitt hat oavsett. Högerextremisterna är exakt samma typ av människor som islamisterna som de hatar så mycket. Det är många som röstar för SD och nu börjar det bli uppenbart att dessa krafter är största hotet mot Sveriges säkerhet. Jag har två barn och jag hoppas att deras lärare är som du.{#emotions_dlg.flower}
    Det är rasism att inte tycka som mig!!!!!!!!!!!!

    Såna som dig är orsaken varför jag röstar SD 

    De röda är det största hotet mot vår demokrati 
  • JanusPanus
    AndreaBD skrev 2023-01-29 16:32:16 följande:
    Jag ändrar mig inte ett dugg. Det är du som inte hänger med. Jag sa att när folket är fattigt och ser ingen chans att någonsin få det bättre så KAN de ta till religiös fanatism. Självklart inte alltid. De kan hitta på annat också. 

    Folk KAN förstås också vara tokreligiösa från början, då behöver de ju inte bli det av fattigdom. Dock VAR saudiarabierna faktiskt fattiga innan de hittade oljan. Och samma sak gäller förstås emiraterna. 

     Att såna sammanhang inte behöver stämma in på alla länder bör ju vara självklart, så det kan alltid finnas undantag. Men det kan t.o.m. stämma in på Saudiarabien också!  Dessutom kom det ju därifrån? Tror du inte att det också har betydelse. 
    Du har fortfarande inte lyckas nämna ett enda muslimsk land där mänskliga rättigheter accepteras. Undra varför du har så svårt med det 
  • AndreaBD
    pyssel skrev 2023-01-29 17:02:57 följande:
    Det är faktiskt oerhört "lätt" för den som i huvudsak ser sig som kulturell muslim att bortse från en mängd delar. Tolka om är desto svårare med något som har så mkt kortare tid på nacken än bl.a kristendomen. Nej, hålla politiskt inflytande kort, samt vara övertydlig med svensk lag från gränsen och vaggan till graven. 
    Visst, så kan det vara. Jag tror inte att det gör så stor skillnad att islam är nyare. Det har ändå funnits i 1300/1400 år och det borde vara långt nog. Jag är övertygad om att många muslimer tror att det inte stör svenskarna särskilt mycket om de tar över, just för att man inte står på sig tydligt och visar upp gränser. Dels en mentalitets- och kulturskillnad, visst. Men här måste man ändå positionera sig och göra tydligt vad som gäller här. JO, vi har saker som är viktiga för oss, och vi tänker inte tillåta att nån utifrån bara försöker ändra på detta.
  • Anonym (Tiwi)
    JanusPanus skrev 2023-01-30 10:26:11 följande:
    Du har fortfarande inte lyckas nämna ett enda muslimsk land där mänskliga rättigheter accepteras. Undra varför du har så svårt med det 
    Kan vara lite svårt med tanke på att koranen utgiven på 1600-talet är ännu bindande för dagens muslimer.

    Fick en uppdatering 1990, skrev 45 utrikesministrar för Islamska konferensen Kairodeklarationen om mänskliga rättigheter i islam.
    Kairodeklarationen lyder inte under internationell lag, bl.a : Artikel 24, alla rättigheter o frihet lyder under sharialagen.
    Artikel 25; sharia enda behöriga källan.
    Koranen, artikel 19: det finns inga brott o straff än annat än i fastslagna i sharia.
    Koranen 17 sura, vers 34: om någon dödas utan rättslig anledning, ger vi rätt för arvtagaren att rättvisa skipas, dvs blodshämnd.
    Koranen 4:34: Männen har gjorts ansvariga för kvinnan, ger makt åt mannen att utöva social kontroll och förnedra kvinnan, det stärks även i artikel 22 i deklarationen.
    Kan vara en förklaring till att Andreabd inte hittar något.
  • AndreaBD
    Dunderthunder skrev 2023-01-29 17:07:30 följande:
    Nej! Islam är inte den största religionen. Det är kristendomen. Varför ska man komma överens med en part som känner ett så djupt hat för allt man står för. Islam kommer ALDRIG att respektera demokrati, det går emot själva syftet med religionen. Hur kan du inte förstå det? Religionen har dill uppgift att inte få människor att tänka själva, det är en renodlad UNDERKASTELSE som inte bryr sig om något annat.  
    Jag hade för mig att islam åtminstone kan bli det relativt snart. Än så länge är det kristendomen. Vad bra. Jo, självklart förstår jag att islam och demokrati inte passar ihop, men ingen religion skulle passa ihop med demokrati. Jag måste säga att det faktiskt var en sak som störde mig med Sverige - att staten och kyrkan ändå hängde ihop. Det ändrades ju runt år 2000. Även om det knappt hade någon betydelse i praktiken, så tycker jag inte att det bör hänga ihop. Och där ser du hur det ändå finns sammanhang in i nutiden, även i Sverige. 

    Ibland kan det - att det finns en del muslimer i Sverige som ifrågasätter en del med Sverige - ge en anledning till att fundera på hur vi kan göra vår demokrati ännu säkrare, att vi verkligen står för den. Och om du vill göra det - försvara demokratin, då kan du inte komma med liknande argument som dem. Utan då 
    måste du verkligen agera demokratiskt också. Dels måste man tydligare visa upp gränserna, dvs. demokrati, yttrandefrihet och liknande måste finnas kvar. Religion ska inte ha något med politik att göra överhuvudtaget. Samtidigt får man inte använda sig av helt odemokratiska metoder. 
Svar på tråden Paludans koranbränning idag utanför Turkiets ambassad!