• Exhale
    Tue 24 Jan 2023 16:33
    2107 visningar
    48 svar
    +1
    48
    2107

    Att vända sig till familjeliv för råd är som...

    att frivilligt sticka in huvudet i lejongropen och be om att få det avslitet. Otroligt låg nivå på de s k råd som utdelas med några få undantag. I ärlighetens namn så tror jag att det finns individer som använder detta forum bara för att få vara precis så jävliga de innerst inne drömmer om att få vara men som av olika skäl inte går att applicera i det verkliga livet. Det här var lite tisdagstankar från mig 🙂

  • Svar på tråden Att vända sig till familjeliv för råd är som...
  • Anonym (bias)
    Tue 24 Jan 2023 16:42
    #1
    +2

    Det är sant. Men det är inte hela sanningen. Det finns de som ger bra råd. Tyvärr drunknar deras svar ofta bland de dåliga/de som bara vill kräkas ur sig på TS eller andra, och eftersom vi är troligen utvecklade till att uppmärksamma det dåliga vi ser och hör så är det dessa svar man märker mest. Det är därför vi kan höra 50 komplimanger men bara minnas den enda kritiken.

    Jag ska nu gå och skriva en tråd där jag ber om råd om något. Önska mig lycka till.

  • Anonym (My)
    Tue 24 Jan 2023 16:46
    #2
    +2

    Jag har långt mellan barnen så varit här under 18 år fram och tillbaka och visst har en stor förändring skett.
    Förr kunde man inte lika lätt vara anonym vilket är en faktor. Man kände alltså igen fler nick och visste vilka som bara trollade. Det var också betydligt bättre modererat. Det var också ett forum som mer var anpassat till just barn/familjeliv. 
    Idag känns det som kanske 20 procent av trådarna är för det, resten är sex, mäns och kvinnors frustration mot det motsatta könet, tramstrådar, fejktrådar mm. 

    I övrigt håller med med dig, du kan fråga vad som helst. Så består svaren i antingen elaka svar, påhopp på dig själv, rena OT inlägg och om du har tur kanske några seriösa svar. Det är en trist utveckling, då detta faktiskt var ett bra och seriöst forum förr. Nu är det mer Flashbacks lekstuga eller något i många fall

  • Anonym (My)
    Tue 24 Jan 2023 16:46
    #3
    Anonym (bias) skrev 2023-01-24 16:42:34 följande:

    Det är sant. Men det är inte hela sanningen. Det finns de som ger bra råd. Tyvärr drunknar deras svar ofta bland de dåliga/de som bara vill kräkas ur sig på TS eller andra, och eftersom vi är troligen utvecklade till att uppmärksamma det dåliga vi ser och hör så är det dessa svar man märker mest. Det är därför vi kan höra 50 komplimanger men bara minnas den enda kritiken.

    Jag ska nu gå och skriva en tråd där jag ber om råd om något. Önska mig lycka till.


    Lycka till
  • Exhale
    Tue 24 Jan 2023 17:04
    #4

    Ja det är tragiskt att det blivit en  sån utveckling på familjeliv för jag kommer också ihåg att det var något helt annat för runt 20 år sedan. Trist. Själv har jag slutat be om råd för jag blir bara ledsen i 9 fall av 10 ungefär. 

  • Fröken Allvar
    Tue 24 Jan 2023 17:23
    #5
    -1
    Exhale skrev 2023-01-24 17:04:45 följande:

    Ja det är tragiskt att det blivit en  sån utveckling på familjeliv för jag kommer också ihåg att det var något helt annat för runt 20 år sedan. Trist. Själv har jag slutat be om råd för jag blir bara ledsen i 9 fall av 10 ungefär. 


    Men är det inte bara att 50 procent av de människor som var här för 20 år sedan statistiskt sett numera känner sig gamla, nyseparerade, bedragna och ledsna? Och tar ut det på varandra? 

    Jag menar, vet inte hur gammal du är nu, men om du var 20 år yngre, hade småbarn och livet lekte så är det inte konstigt att det var trevlig stämning då, särskilt om det var lite mindre och gemytligare?

    Jag skulle såklart inte kunnat vara här om jag hade varit tvungen att ha vissa saker för att kvala in, men det känns ibland när människor skrivit i mina trådar som om jag skulle behöva ett forum för folk som förstår sådant jag vill prata om. Så är vi säkert många som känner, men av lite olika anledningar. 
  • Anonym (B)
    Tue 24 Jan 2023 17:48
    #6

    Familjeliv har fått mig att inse att människor faktiskt är så illa som jag trodde.

  • Fröken Allvar
    Tue 24 Jan 2023 18:17
    #7
    +1
    Anonym (B) skrev 2023-01-24 17:48:07 följande:

    Familjeliv har fått mig att inse att människor faktiskt är så illa som jag trodde.


    Ja, några är säkert det, men de flesta andra människor du möter ute är inte här på sin fritid. Större delen av alla trådar når aldrig heller ens 500 läsare, utan det är de bråkiga trådarna som växer. 
  • Tue 24 Jan 2023 19:02
    #8
    +3

    Vad anser du vara låg nivå på ett råd? Att be någon åka in till akuten eller ringa 1177 istället för att ge recept på ett hemkokt örtmedel? eller tvärtom?
    Att be någon lämna eller kontakta kvinnojouren/mansjouren när de blir slagna istället för att ge råd om hur de ska härda ut för att få sin hyra betald av partnern i ytterligare några år? eller tvärtom?

    Du kanske bara håller till i kontroversiella trådar, vilka skapas typ fem i kvartalet om samma ämne och råden är uttjatade till leda, och efter fem sidor i ytterligare en tråd börjar folk lessna för ingen bryr sig om att läsa äldre trådar eller ens ta till sig av råden de får, så tråden tar annan riktning.

  • Kockob­ello
    Tue 24 Jan 2023 19:04
    #9
    Tow2Mater skrev 2023-01-24 19:02:20 följande:

    Vad anser du vara låg nivå på ett råd? Att be någon åka in till akuten eller ringa 1177 istället för att ge recept på ett hemkokt örtmedel? eller tvärtom?
    Att be någon lämna eller kontakta kvinnojouren/mansjouren när de blir slagna istället för att ge råd om hur de ska härda ut för att få sin hyra betald av partnern i ytterligare några år? eller tvärtom?

    Du kanske bara håller till i kontroversiella trådar, vilka skapas typ fem i kvartalet om samma ämne och råden är uttjatade till leda, och efter fem sidor i ytterligare en tråd börjar folk lessna för ingen bryr sig om att läsa äldre trådar eller ens ta till sig av råden de får, så tråden tar annan riktning.


    Många vill inte ha några råd, de fiskar endast efter medhåll. 
  • Anonym (Jo)
    Tue 24 Jan 2023 19:06
    #10
    Kockobello skrev 2023-01-24 19:04:13 följande:
    Många vill inte ha några råd, de fiskar endast efter medhåll. 
    Det är nog ganska vanligt
Svar på tråden Att vända sig till familjeliv för råd är som...