• Anonym (Queen­)
    Mon 30 Jan 2023 18:17
    5240 visningar
    59 svar
    -1
    59
    5240

    Mor och farföräldrar kräver umgängesrätt med barnbarn?

    Läste igår att det finns en verksamhet/förening som driver frågan om att mor och farföräldrar ska få juridisk umgängesrätt med sina barnbarn.

    Jag tycker det är så sjukt orimligt. Varför erbjuder man inte dessa människor vård eller något eftersom dom verkar sakna all form av självinsikt. 


    Vilka barn utesluter sina vuxna föräldrar ur sitt liv helt utan orsak? 

  • Svar på tråden Mor och farföräldrar kräver umgängesrätt med barnbarn?
  • Tue 31 Jan 2023 12:59
    #21

    Jag kan se båda sidor. Det finns argument för och emot, men i det fall att föräldrarna har avlidit och barnet bor hos en fosterfamilj kan jag tycka att det kan finnas skäl att pröva om mor- och farföräldrar ska kunna få umgängesrätt. Även mostrar/fastrar mfl. 

    Det handlar inte alltid om att köra över barnets föräldrar. 

  • Anonym (Tvill­ingmor­san)
    Tue 31 Jan 2023 14:17
    #22

    Mor- och farföräldrar bör självklart inte ha automatisk umgängesrätt, men det är bra om det finns lagligt utrymme för att pröva saken vid behov.

    Om det handlar om barnens rätt att behålla trygga och viktiga relationer.

    Då får inte våldsamme farfar eller alkoholiserade mormor umgänge. Samtidigt kan en förälder inte bara bryta med halva barnets släkt och isolera barnet om den andra föräldern dör t ex.

    Till TS: Självklart finns det fall där det faktiskt är barnets föräldrar, inte morföräldrar eller andra släktingar, som är olämpliga eller inte har barnets bästa för ögonen.

  • Tue 31 Jan 2023 14:59
    #23
    +1

    Jag tycker inte att man ska förutsätta att det absolut är fel få mor/far-föräldrar som inte har umgänge och tycker det borde finnas mer möjlighet att ha umgänge än det finns idag.

    Det har funnits en tid då det var orimligt att barn inte skulle slås, eller att barn skulle ha de rättigheter vi ser som självklara idag. Nuvarande lagstiftning låter ju socialnämnden driva frågan, men det är väl inte sagt att lagen alltid måste se ut som den gör idag. Hur många far- och morföräldrar vill dra in socialtjänsten i frågan och begära umgänge?

    Jag förstår faktiskt inte varför människor som typ slagit ihjäl sin partner får lov att träffa sina barn, medan andra vuxna faktiskt helt kan stängas ute av föräldrar som vill isolera sina barn.

    Jag tycker barn har rätt till umgänge med vuxna och rent krasst, så tycker jag att samhället ska stötta barn vars vuxna har svårt att komma överens. För i min värld är det barnen som har rätt till umgänge.

     

  • Anonym (S)
    Tue 31 Jan 2023 15:03
    #24
    Lönnsirap skrev 2023-01-31 14:59:43 följande:

    Jag tycker inte att man ska förutsätta att det absolut är fel få mor/far-föräldrar som inte har umgänge och tycker det borde finnas mer möjlighet att ha umgänge än det finns idag.

    Det har funnits en tid då det var orimligt att barn inte skulle slås, eller att barn skulle ha de rättigheter vi ser som självklara idag. Nuvarande lagstiftning låter ju socialnämnden driva frågan, men det är väl inte sagt att lagen alltid måste se ut som den gör idag. Hur många far- och morföräldrar vill dra in socialtjänsten i frågan och begära umgänge?

    Jag förstår faktiskt inte varför människor som typ slagit ihjäl sin partner får lov att träffa sina barn, medan andra vuxna faktiskt helt kan stängas ute av föräldrar som vill isolera sina barn.

    Jag tycker barn har rätt till umgänge med vuxna och rent krasst, så tycker jag att samhället ska stötta barn vars vuxna har svårt att komma överens. För i min värld är det barnen som har rätt till umgänge.

     


    Exakt så tänker jag med...
  • Tue 31 Jan 2023 15:11
    #25
    Anonym (S) skrev 2023-01-31 10:48:40 följande:
    Nu är detta ju verklighet i de andra nordiska länderna och även i andra länder som tex USA där det i dessa länder redan finns lagar på plats.
    Ser inte att det påverkat barnafödandet nämnvärt...

    Det handlar åter om barnets rätt till viktiga vuxna och relationer...inte om den alkoholiserade morfarns rätt till att tvinga till sig umgänge...
    Det ligger aldrig i barnets intresse att bli misshandlad, våldtagen eller bevittna missbruk det handlar om vuxnas rätt till barn och saknar helt barnperspektiv.

    Lyckligtvis lär det inte vara så många som upplevt våld i hemmet att det påverkar statistiken om de avstår att skaffa barn. 
  • Anonym (Q)
    Tue 31 Jan 2023 15:25
    #26

    Självklart ligger det i barnets intresse att man värnar om viktiga relationer med ett nätverk av vuxna (och barn för den delen). Samtidigt är det en märklig utgångspunkt att göra detta utifrån mor- och farföräldrars rättigheter. 

    Jag menar ska man som vuxen behöva kolla av med den äldre generationen innan man skaffar barn? Eller vara tvungen att flytta hem efter att man fött fram någons barnbarn? Ska man inte kunna flytta till en stad långt bort eller ett nytt land? Tänk om morföräldrarna och farföräldrarna bor orimligt långt ifrån varandra?

    Tyvärr är väl detta ett problem ett symptom på att något annat inte står rätt till med familjen. Jag menar något fungerar inte väl, i endera eller båda generationerna, för att kontakten helt ska kapas. Hur ska man kunna stärka barnets rättigheter och intressen i dessa situationer?

  • Tue 31 Jan 2023 15:37
    #27
    +1
    Anonym (Q) skrev 2023-01-31 15:25:01 följande:

    Självklart ligger det i barnets intresse att man värnar om viktiga relationer med ett nätverk av vuxna (och barn för den delen). Samtidigt är det en märklig utgångspunkt att göra detta utifrån mor- och farföräldrars rättigheter. 

    Jag menar ska man som vuxen behöva kolla av med den äldre generationen innan man skaffar barn? Eller vara tvungen att flytta hem efter att man fött fram någons barnbarn? Ska man inte kunna flytta till en stad långt bort eller ett nytt land? Tänk om morföräldrarna och farföräldrarna bor orimligt långt ifrån varandra?

    Tyvärr är väl detta ett problem ett symptom på att något annat inte står rätt till med familjen. Jag menar något fungerar inte väl, i endera eller båda generationerna, för att kontakten helt ska kapas. Hur ska man kunna stärka barnets rättigheter och intressen i dessa situationer?


    Det är nog ingen som tänker så (det fetade).

    Det handlar ju om barnets rättigheter, inte mor- och farföräldrarnas. Rätten att få behålla en älskad kontakt som betyder mycket.
  • Anonym (Queen­) Trådstartaren
    Tue 31 Jan 2023 15:48
    #28
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-01-31 14:17:58 följande:

    Mor- och farföräldrar bör självklart inte ha automatisk umgängesrätt, men det är bra om det finns lagligt utrymme för att pröva saken vid behov.

    Om det handlar om barnens rätt att behålla trygga och viktiga relationer.

    Då får inte våldsamme farfar eller alkoholiserade mormor umgänge. Samtidigt kan en förälder inte bara bryta med halva barnets släkt och isolera barnet om den andra föräldern dör t ex.

    Till TS: Självklart finns det fall där det faktiskt är barnets föräldrar, inte morföräldrar eller andra släktingar, som är olämpliga eller inte har barnets bästa för ögonen.


    Fast man kan ju ha tusen anledningar till att inte vilja att ens barn ska träffa sina mor eller farföräldrar 

    Typ att farfar är 85 år och har massa flickvänner i 20 års åldern. Har får nya barn regelbundet och lever ett sexuellt gränslöst liv. Det är inte det minsta olagligt. Inte ens att farfar ofta åker till Amsterdam och köper sex.

    Eller så är mormor med i en sekt och pratar bara om gud hela dagarna. Pratar om helvetet och vad man ska göra för att inte hamna i helvetet

    Elle så sitter farmor hela dagarna och pratar om döden och att alla invandrare borde försvinna från jordens yta och frågar barnbarnen om dom vill göra n-ordet bollar till fika. Farmor sitter konstant och säger till sitt barnbarn som är pojke att han har för långt hår. Att han därför ser förjävlig ut och undrar om han är en sån där bög. 


    Det är inte olagligt att bete sig såhär. Men jag tycker att man som förälder har rätt att bestämma vilka knasiga individer som ska träffa ens barn. Jag är själv PK och jag vet att mina barn kommer träffa massa knasiga människor, det är t o m hälsosamt för dom att träffa rasister och pantade människor. Men vi behöver inte ha dessa individer hemma hos oss.

  • Tue 31 Jan 2023 16:01
    #29
    Citronella skrev 2023-01-31 10:29:25 följande:

    Det är en liten intresseorganisation inte något en majoritet tycker frågan bedrivs inte politiskt med andra ord de kommer inte få igenom det. Jag skakade också på huvudet första gången jag hörde det precis som du tror jag de lider stor brist på självinsikt. Om en sådan lag skulle finnas tror jag det skulle göra livet ännu surare för de som inte har vettiga föräldrar många skulle nog fundera på om de vågade skaffa barn om de visste att deras alkoholiserade föräldrar hade laglig rätt till umgänge.  


    Fast att förutsätta att det bara är alkoholister och olämpliga släktingar som vill ha kontakt med barn är ju att förutsätta lite väl mycket. 

    Vårt samhälle är väldigt individualistiskt och föräldrar har stor makt över sina barn. Dock borde det finnas gränser för vilken makt som är okej. 

    Som det är nu tvingas ju en del släktingar att inte ha någon kontakt, eftersom de inte vill gå till socialtjänsten. 

    Jag tänker att vi definitivt inte är där än, där barn faktiskt får rätt till sitt ursprung på riktigt, men att det definitivt finns ett behov av att driva frågan. Bland annat för vad jag läst på familjeliv. En del mammor verkar bli maktfullkomliga och tro att barnet är någon sorts ägodel som tillhör dem. Inte sunt någonstans.
  • Tue 31 Jan 2023 16:23
    #30
    Lönnsirap skrev 2023-01-31 16:01:00 följande:
    Fast att förutsätta att det bara är alkoholister och olämpliga släktingar som vill ha kontakt med barn är ju att förutsätta lite väl mycket. 

    Vårt samhälle är väldigt individualistiskt och föräldrar har stor makt över sina barn. Dock borde det finnas gränser för vilken makt som är okej. 

    Som det är nu tvingas ju en del släktingar att inte ha någon kontakt, eftersom de inte vill gå till socialtjänsten. 

    Jag tänker att vi definitivt inte är där än, där barn faktiskt får rätt till sitt ursprung på riktigt, men att det definitivt finns ett behov av att driva frågan. Bland annat för vad jag läst på familjeliv. En del mammor verkar bli maktfullkomliga och tro att barnet är någon sorts ägodel som tillhör dem. Inte sunt någonstans.
    Att bryta med sina föräldrar är väldigt tabubelagt och inget man gör utan riktigt goda skäl. Det finns ingen som inte skulle önska att deras barn kunde ha bra kontakt med mor- och farföräldrar men ibland går det inte det. Barnbarnet kan själv fatta beslut om kontakt när de är vuxna. 
Svar på tråden Mor och farföräldrar kräver umgängesrätt med barnbarn?