• Anonym (Ordentlig mamma)

    Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

    Hej,

    Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

    I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

  • Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Anonym (nn)

    TS ifrågasätter två saker:

    att socialsekreteraren väljer att skriva ut de inblandades personnummer i löpande text, gång på gång, genom hela dokumentet/utredning 

    att soc skicka utredningen med vanlig post trots sekretess.

    Då blir TS narcissst, rättshaverist och en väldig massa annat och socialsekreteraren som gör detta ovanstående är värd medkänsla.

    Det ÄR högst märkligt att skriva ut personnumret gång på gång i texten. Det ÄR högst olämpligt att skicka utredningen med vanlig post.

  • Anonym (nn)
    Anonym (Lärare) skrev 2023-02-22 00:31:42 följande:

    Något är det ju ni har gjort, annars startas ju ingen utredning.


    Det där är ju ett väldigt okunnigt påstående. Vem som helst kan anmäla vem som helst för nästan vad som helst och soc måste ta tag i det.

    Okynnesanmälningar är förhoppningsvis få men som du sett exempel på i tråden så kan missförstånd och ordval från ett barn sätta igång en apparat som borde gå att redan ut enklare och snabbare än att ta vägen över kommunens socialkontor
  • Anonym (M)
    Anonym (är) skrev 2023-02-22 11:32:37 följande:
    Om det inte är lagtvång på att skicka med REK så finns det ju ingen anledning att de ska göra det heller. Är ju massor av post som skickas från socialtjänsten hela tiden och att använda REK om man inte måste är ju bara onödigt. Du kan ju roa dig med att kolla upp lagrummet innan du ondgör dig. Och om en ändrig av lagen behövs så går det ju utmärkt att lägga in en motion till regeringen om detta. 

    Snarare är det väl posten som åker dit om de delar fel, eller den nyfikna grannen som öppnar post som är till någon annan (det är ju ett brott!). 

    Röntgenutlåtanden från sjukhuset går inte alls med REK, var har du fått det ifrån? 
    Men vad tänker du att det spelar för roll om posten och grannen skulle åka dit för det? Skadan är ju ändå redan skedd.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ert) skrev 2023-02-22 07:38:01 följande:
    Nja. VIsst kan en del vara grundlösa. En stor andel av orosanmälningarna läggs ner relativt omgående efter kontakt med den anmälde, om jag förstått rätt.Dock blir det ju dokumenterat, oavsett

    ( Arbetar inte själv på soc, men samarbetar med dem i en del sammanhang.)
    Givetvis har vi inte hela bilden, mem TS beter sig något märkligt i tråden.
    Vadå nja? Ingenting av det här motsäger vad jag skrev.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (nn) skrev 2023-02-22 13:35:48 följande:

    TS ifrågasätter två saker:

    att socialsekreteraren väljer att skriva ut de inblandades personnummer i löpande text, gång på gång, genom hela dokumentet/utredning 

    att soc skicka utredningen med vanlig post trots sekretess.

    Då blir TS narcissst, rättshaverist och en väldig massa annat och socialsekreteraren som gör detta ovanstående är värd medkänsla.

    Det ÄR högst märkligt att skriva ut personnumret gång på gång i texten. Det ÄR högst olämpligt att skicka utredningen med vanlig post.


    Det är ju hennes lösning som är knäpp. Att leta upp handläggarens personnummer och ange det i sitt svar. Hon förstår ju inte skillnaden på en klient och en tjänsteman, trots alla svar. 
  • Anonym (nn)
    Anonym (är) skrev 2023-02-22 10:13:48 följande:
    Det var ju väldigt stark sekretess. Jag arbetar i vården, och sådär håller vi inte på. Vi skickar kallelser, intyg, provsvar etc med vanlig post, trots att det innehåller både personnummer och kan innehålla känsliga uppgifter.

    Papper, även från journalen, skrivs ut på en helt vanlig skrivare, som visserligen står inne i personalutrymmen som inte nås av patienter och andra utomstående, men inte specifikt inlåst. 

    Vi låser inte in papper och sånt i specifikt låsta rum. Men allt som ska slängas läggs i en sekretessbehållare som är låst. 

    Vi får inte maila personuppgifter, men fax och vanlig post används dagligen.
    Sekretess inom vården är ett problem. Jag har själv sett en läkare sitta med en patients journal på tåget.

    Vården verkar anpassa sin sekretess till "får inte lämna ut till vem som helst" och (ibland) icke-behöriga slagningar i systemet men missar sådant som utskrivna papper i skrivare, uppgifter som ligger framme på avdelningen så besökare kan se dem och känsliga uppgifter om hälsa i vanlig post och så vidare.
  • Anonym (nn)
    Anonym (Oj) skrev 2023-02-22 13:55:42 följande:
    Det är ju hennes lösning som är knäpp. Att leta upp handläggarens personnummer och ange det i sitt svar. Hon förstår ju inte skillnaden på en klient och en tjänsteman, trots alla svar. 
    Hennes "lösning" är medvetet provocerande för att få folk att tänka till.

    Ser man inte det så vet jag inte vad ... Men väldigt många verkar faktiskt inte se det, trots TS smaljisar efter att hon skrivit det.

    Jag tror att TS till och med har skrivit det rakt ut att hon inte menar det, på riktigt.
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    Anonym (a) skrev 2023-02-22 11:07:15 följande:
    Jag håller med dig om att något är fel med systemet. Vi är en helt vanlig familj med vanliga jobb, husdjur, villa... och jag hade aldrig kunnat föreställa mig att vi skulle bli föremål för soc-utredning, polisanmälan osv. Som sagt, folk förstår inte att detta kan drabba vem som helst hur lätt som helst.

    Nej, självklart har jag inte fått någon som helst kompensation för allt jag förlorat i samband med utredningen.

    Jag förstår på ett sätt att skolsköterskan anmälde, i och med den info hon tyckte att hon hade, men hade hon varit lite mer professionell hade det kunnat lösas på annat vis. Det var knappast i barnets intresse att bli bortförd av polisen från skolan (under en trivseldag).

    Det hela mynnade ut i att soc tyckte vi skulle lära barnet vad "privata kroppsdelar" innebär. Jag fick alltså sätta mig och ha samtal kring att hela hennes kropp är privat, och ingen får röra henne på ett sätt hon inte vill (vilket hon visste), men att vuxna bara kallar en del av kroppen för "privata delar" och vilka delar man då menar.

    Det är väldigt viktigt att riktiga fall av övergrepp synliggörs och anmäls, och jag förstår att det kan vara svårt att skilja ut dessa från början. Normalt sett har inte skolsköterskan samtal med 7-åringarna utan att en förälder erbjuds vara med, men detta var under covid. Skulle föräldrar varit med så kan ju däremot barnet hindras från att berätta om verkliga övergrepp, så det är svårt.

    Vi klarade av detta även om det var mycket psykiskt påfrestande, och jag får fortfarande obehagskänslor när min telefon ringer från någon jag inte känner (soc och polisen kontaktade mig per telefon).

    Det verkar som om en del kommuner i alla fall enbart skickar handlingar med REK eller elektroniskt, och detta borde alla kommuner ta efter.
    Det är en fråga du skulle kunna lyfta med socialkontoret i din kommun. Svårt att säga om någon tar till sig det. Vanlig post är ju som sagt lagligt, men känns osäkert och otryggt. Just personnumret spelar ju mindre roll i och med att namn och adress ändå syns, men som princip borde man i alla fall få frågan hur man kan tänka sig att få del av handlingarna.
    Jag blir illa berörd av det du skriver. Alltså inte mot dig, utan mot hur ni blivit behandlade. 
    Kan inte låta bli att fundera över den där skolsjuksköterskan också. Och kring hennes frågor kring din dotters "privata kroppsdelar". Låter inte helt sunt att hon är så fokuserad på dem och riktar så stort intresse. Kan ju vara intressant att höra om det är fler barn som fått likadana frågor. Är ju normalt sett inget som borde ingå i en normal läkarundersökning inom ramen för skolsjukvården.

    Det kan vara något som borde anmälas, så att hon hamnar lite under lupp i vart fall. Kan vara ide att prata med andra föräldrar om det.
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-22 12:59:37 följande:

    Ts: Som socialsekreterare är man ofta utsatt för hot. Att en klient, för ja du är en klient eftersom ni är under utredning, då letar upp ens personnummer och adress kan ses som ett förstärkt hot. Det gör inte din karaktär som förälder bättre. 

    Och ja, självklart vet de var deras klienter bor och deras personnummer. Ditt personnummer, tillsammans med ditt barn och pappans, är för att de inte ska blanda ihop med en annan klient. Inget de ska använda som hot eller på något sätt skada dig. Din läkare har ditt personnummer av samma anledning. 


    Du får nog bestämma dig om du tycker att det är hotfullt att gång på gång skriva ut motpartens personnummer i löpande text i en kommunikation eller inte. Ska jag känna mig hotad av socialen eller inte? Om de finner det lämpligt att kommunicera på det viset, kan de ju inte finna det olämpligt om jag kommunicerar på samma sätt? Eller menar du att socialen ska hota mig när jag använder deras eget språk på samma sätt som de själva gör? Låter lite långsökt, men så kan det säkert vara. 
  • Anonym (är)
    Anonym (M) skrev 2023-02-22 13:45:05 följande:
    Men vad tänker du att det spelar för roll om posten och grannen skulle åka dit för det? Skadan är ju ändå redan skedd.
    Så länge lagen inte kräver rek så är det vad man har att förhålla sig till. Och om olagligheter sker, då agerar man på det. Ingen skada har ju skett, hon har fått sin post, inte grannen, så vad är det TS gafflar om då?
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?