• Anonym (Chock­ad!!)
    Thu 2 Mar 2023 07:25
    17689 visningar
    109 svar
    109
    17689

    Är våld i samband med sex bland unga vanligt idag? Chockerande läsning.

    Jag blev chockad när jag läste detta. Är våld något som är allmänt accepterat i ungas sexliv idag? Ingen kan längre säga att porren inte bidragit till detta. Det är ju fruktansvärt att unga tjejer inte ens vågar säga nej till våld!

    www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/barnmorskan-katarina-svensson-flood-pa-ungdomsmottagningen-i-borlange-behovs-mer-samtal-med-vuxna

  • Svar på tråden Är våld i samband med sex bland unga vanligt idag? Chockerande läsning.
  • Thu 2 Mar 2023 07:32
    #1
    -3 +3

    Njaee jag är lite skeptisk till undersökningen. Det förekommer säkert men jag är skeptisk till hur vanligt förekommande det egentligen är. I sedvanlig ordning så är killar förövare och tjejerna oskyldiga offer. Det får mig att misstänka en annan bakomliggande agenda.

  • Anonym (,,,)
    Thu 2 Mar 2023 07:36
    #2
    -3 +5
    Postman skrev 2023-03-02 07:32:28 följande:

    Njaee jag är lite skeptisk till undersökningen. Det förekommer säkert men jag är skeptisk till hur vanligt förekommande det egentligen är. I sedvanlig ordning så är killar förövare och tjejerna oskyldiga offer. Det får mig att misstänka en annan bakomliggande agenda.


    Utveckla gärna. Du kan inte kasta ur dig såna anklagelser utan att förklara bättre. 
  • Anonym (Base)
    Thu 2 Mar 2023 07:42
    #3
    -1

    Såg det i en serie, Euphoria, som många anser vara hyfsat realistisk skildring av ungdomar. Det avfärdades här.

  • Anonym (M)
    Thu 2 Mar 2023 11:17
    #4
    +2
    Postman skrev 2023-03-02 07:32:28 följande:

    Njaee jag är lite skeptisk till undersökningen. Det förekommer säkert men jag är skeptisk till hur vanligt förekommande det egentligen är. I sedvanlig ordning så är killar förövare och tjejerna oskyldiga offer. Det får mig att misstänka en annan bakomliggande agenda.


    Killar och män är också offer för detta, det är inte alla killar som eg är bekväma i rollen som våldsutövande, men genom den porren lär man sig vad som förväntas av en, att män ska strypa, piska, slå, dunka på och tjejen ska ta emot.

    Man kan tydligt se trender inom sex, för x antal år sedan var analsex det nya heta, det är nu mer vanilj, nu är det strypsex på agendan.

    Undersökningar i ämnet har gjorts, tidigare på sätt som man inte får göra idag då det anses oetiskt (exponera barn för hårdporr etc), resultaten skiljer sig därav. Vilken undersökning som stämmer kan man fundera på - den som faktiskt utsätter barn och unga för det som undersöks eller den som inte gör det. Den som utsatts visar på påverkan.
  • Anonym (?)
    Thu 2 Mar 2023 11:49
    #5
  • Anonym (sjutt­ital)
    Thu 2 Mar 2023 11:52
    #6
    Tragiskt.

  • Anonym (?)
    Thu 2 Mar 2023 11:54
    #7

    Vad tycker ni om detta? länken www.svt.se/nyheter/granskning/ug/unga-om-hart-sex-strypgrepp-typ-normen

    Att varannan tjej, 44%, 15-19 utsatts för sexuellt våld och pressats till att göra saker de inte vill? 9,9% av pojkarna uppger samma. 

    Om tjejer i den åldern har såpass svårt att sätta gränser med jämnåriga...är det då lämpligt att utöka maktskillnaden med ålder också? Apropå alla äldre män som tycker att 15-18-åringar är okej att ligga med. 

    Det finns uppenbarligen en stark sexuell press på tonåriga tjejer (och killar, som kanske i vissa fall tror att de måste vara hårdhänta). 

  • Anonym (sjutt­ital)
    Thu 2 Mar 2023 11:57
    #8
    Anonym (?) skrev 2023-03-02 11:54:23 följande:

    Om tjejer i den åldern har såpass svårt att sätta gränser med jämnåriga...är det då lämpligt att utöka maktskillnaden med ålder också? Apropå alla äldre män som tycker att 15-18-åringar är okej att ligga med. 


    De äldre männen är antagligen mildare...
  • Anonym (?)
    Thu 2 Mar 2023 12:06
    #9
    Anonym (sjuttital) skrev 2023-03-02 11:57:17 följande:
    De äldre männen är antagligen mildare...
    Vad får dig att tro att de inte skulle kunna få tjejerna att gå med på saker de inte vill?
  • Anonym (Farbr­or Frippe­)
    Thu 2 Mar 2023 12:26
    #11
    -1 +2

    Det känns som om grabbar i generation Z(ombie) är gravt porrskadade. Speciellt dem som har dålig värdering mot kvinnor.

Svar på tråden Är våld i samband med sex bland unga vanligt idag? Chockerande läsning.