• Stoffosinsky

    Lag mot köpa sex är ett övertramp från staten?

    När samhället stiftar lagar, är min uppfattning, att detta ska göras för att vi människor ska kunna få ett bättre liv. Jag är tveksam till att en lag som förbjuder att två människor har sexuell aktivitet med varandra efter en gemensam överenskommelse  är något som staten ska reglera. Detta gäller naturligtvis att överenskommelsen sker frivilligt utan våld eller hot om våld, utan påverkan av tredje person mellan två vuxna individer.


     


    Jag är medveten om att det förekommer handel med utsatta kvinnor. Detta är brottsligt och ska straffas för de brotts som ligger bakom.  Att samhället använder en generell lag mot sexköp straffar inte de som ligger bakom handel med kvinnor, eller hallickar som använder våld för att på ett illegalt sätt skaffa pengar.  Samhället skall istället straffa de som gör sig skyldiga till brott.


     


    Vad gäller lagen mot sexköp finns enligt min mening en otydlig religös, moraliskt eller politisk bakgrund. Detta tar jag avstånd från


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-03-13 09:59
    I tråden har noterats att det inte är olagligt att sälja sex men olagligt att köpa.
    Vilka bevekelsegrunder som ligger bakom denna ganska udda lagstiftning har jag svårt att förstå. En uppgörelse mellan två personer är gör den ena partnern en olaglig handling men inte den andra. Detta tycker jag är helt fel. Dra ut konsekvenserna tänk den orimliga tanken att sälja heroin är lagligt men olagligt att köpa.
  • Svar på tråden Lag mot köpa sex är ett övertramp från staten?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Gunnar) skrev 2023-04-11 16:32:06 följande:

    Anonym (jaha) skrev 2023-04-11 14:28:45 följande:
    Säger personen som själv målar upp en extremt ensidig bild av sexhandel där allt är trafficking och gör allt för att ignorera frivilliga sexarbetare. Din bild av prostitution kan ju knappast kallas för en "helhetsbild" utan snarare en väldig polariserad bild av världen sedd genom ett tjockt feministiskt filter.

    Blir ju lite småkomiskt att du kräver objektivitet av andra när du själv saknar det helt hållet och tycker att andra missar "helheten" när du själv ser världen genom ett rosa sugrör  // Flört
    Läs mina inlägg, tack. Har skrivit att det finns frivilliga prostituerade men att de är en priviligierad minoritet och inget man kan anpassa lagstiftningen efter. Har även haft kontakt med dessa för att få deras syn på saken. 

    Bra försök du.

    Du får dock gärna berätta hur du satt dig in i trafficking och haft kontakt med prostituerade som far illa. 
    Haha, jag tror faktiskt att Amnesty International har haft "kontakt med" betydligt fler prostituerade än du och har betydligt bättre koll på läget ur ett globalt perspektiv än du har och de håller ändå inte med om att förbud är en bra lösning.

    Så man kan nog ganska lugnt säga att din påstådda "kontakt" är ett ganska lamt argument.
  • Anonym (Beast)
    Anonym (tommy) skrev 2023-04-11 17:03:34 följande:
    Man måste ha lite perspektiv på människors situation.
    Om du tex jobbar i Rumänien eller Bulgariens industri som tex sömmerska
    så tjänar du 400 EUR i månaden. Reser du till sverige som prostituerad kan
    du tjäna 800 EUR om dagen. Det blir över 20000 eur / 200.000 kr i månaden.
    Du kan starta en helt nytt liv i hemlandet efter några månaders "arbete"
    Jag kan förstå att det känns lockande, framförallt dom som redan i hemlandet
    är prostituerade. Myten om att det är knarkande vrak som kommer hit stämmer inte
    Det är ju det "köpt samtycke" innebär. Ingen människa vill egentligen ha sex med +10 torskar per dag. Själva akten är skadlig för den prostituerade. Det är också därför prostitution är lagligt i Sverige. För att skydda personen som befinner sig i ett utsatt läge. Det kan handla om fattigdom eller ofta människohandel. Legaliserat sexköp skulle innebära en ökning av offer inom trafficking. Torskarnas efterfråga håller uppe det.
  • Anonym (S)
    Anonym (tommy) skrev 2023-04-11 17:03:34 följande:
    Man måste ha lite perspektiv på människors situation.
    Om du tex jobbar i Rumänien eller Bulgariens industri som tex sömmerska
    så tjänar du 400 EUR i månaden. Reser du till sverige som prostituerad kan
    du tjäna 800 EUR om dagen. Det blir över 20000 eur / 200.000 kr i månaden.
    Du kan starta en helt nytt liv i hemlandet efter några månaders "arbete"
    Jag kan förstå att det känns lockande, framförallt dom som redan i hemlandet
    är prostituerade. Myten om att det är knarkande vrak som kommer hit stämmer inte
    Du är så naiv att du tror att de får behålla pengarna?

    När man läser vad vissa skriver här är man glad att sexköp är förbjudet i Sverige och att det kommer att förbli så. För ingen av de som vill legalisera sexköp skulle våga framträda IRL och kräva det. Ni skulle inte våga sitta i ett debattprogram på tv och försvars er sunkiga kvinnosyn. Ni är patetiska. 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (S) skrev 2023-04-11 17:29:43 följande:
    Du är så naiv att du tror att de får behålla pengarna?

    När man läser vad vissa skriver här är man glad att sexköp är förbjudet i Sverige och att det kommer att förbli så. För ingen av de som vill legalisera sexköp skulle våga framträda IRL och kräva det. Ni skulle inte våga sitta i ett debattprogram på tv och försvars er sunkiga kvinnosyn. Ni är patetiska. 
    Och du är bra naiv om du tror att svält är bättre än prostitution och att folk kommer sluta sälja sex och svälta bara för att någon tycker så.

    Jag säger absolut IRL att jag inte ser något fel i frivillig prostitution och de allra flesta jag känner tycker inte heller det är något fel i det. Men ingen av oss är ju iof feminister. 

    Jag tycker det snarare är du och din ideologi som är patetisk.
  • Anonym (Beast)
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-11 17:38:46 följande:
    Och du är bra naiv om du tror att svält är bättre än prostitution och att folk kommer sluta sälja sex och svälta bara för att någon tycker så.

    Jag säger absolut IRL att jag inte ser något fel i frivillig prostitution och de allra flesta jag känner tycker inte heller det är något fel i det. Men ingen av oss är ju iof feminister. 

    Jag tycker det snarare är du och din ideologi som är patetisk.
    Prostitution i Sverige är inte förbjudet. Vad snackar du om? Köpa sex är det. Efterfrågan på prostituerade är så pass hög att människohandlare gnuggar händerna och gör sig en hacka.

    Dessutom så verkar du leva i villfarelsen att man måste vara "feminist" för att sympatisera med sexköpslagen i Sverige.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Beast) skrev 2023-04-11 17:52:05 följande:
    Prostitution i Sverige är inte förbjudet. Vad snackar du om? Köpa sex är det. Efterfrågan på prostituerade är så pass hög att människohandlare gnuggar händerna och gör sig en hacka.

    Dessutom så verkar du leva i villfarelsen att man måste vara "feminist" för att sympatisera med sexköpslagen i Sverige.
    Japp, men den konversationen handlade inte bara om Sverige eller hur?

    Dessutom vet du lika bra som jag att människohandel inte hade existerat om det inte funnits fattigdom och så länge fattigdom existerar så kommer den finnas kvar.

    Ja man måste inte vara feminist för att förespråka förbud precis som man inte behöver vara man för att tycka att det inte är en bra lösning och inte behöver vara kvinna för att jobba med sex. Dock är det ganska uppenbart att flertalet förbudsanhängarna i denna tråd är feminister.
  • Anonym (Porr)
    Anonym (Beast) skrev 2023-04-11 17:00:33 följande:
    Återigen: Vad är det som blir bättre för de prostituerade om sexköp blev legaliserat?



    Ja till att börja med, om det blev legaliserat så skulle de som väljer det yrket få möjlighet att betala skatt och få alla förmåner som skattebetalare åtnjuter, sjukvård, sjuklön, pension för att ta några exempel.

    Sen gällande att jag inte tagit reda på baksidorna om prostituerade, varför tror du det? Jag läser det mesta som media publicerar angående ämnet för att det är en fråga jag tycker är intressant, så jag vet mycket om baksidorna med yrket, därför jag också kunnat ha möjlighet att välja att köpa tjänsterna från kvinnor (i mitt fall) som jag fått en kontakt med och attraktion med, en ömsesidig sådan, som sagt så har jag inlett förhållanden med flera av de jag träffat.

    Att akten är skadlig är ju trams, har man återigen sex med nån som vill ha sex och man ser till att ha ett försök och använda glidmedel (som vilket förhållande som helst) så är det ingen som blir skadad. Återigen ofrivilligt sex och tvång till sånt man inte vill kommer nog ge skador, men jag pratar inte om tvång, utan frivilligt sex mellan två vuxna människor där den ena direkt betalar för sexet, istället för indirekt betalning som annars är den vanligaste förekommande betalningen av köpet för en sextjänst bland två vuxna människor (oftast mannen som bjuder på drinkar och mat en hel kväll och får ligga när natten kommer, aka ONS)...

    Sen förekommer ju yrkesskador även här... Som för de flesta yrken...musarm, tennisarmbåge, ryggproblem för skrivbordsmänniskor, eller dicäverse förslitningsskador för folk inom sjukvård och alla yrken som finns.

    Ni föreställer er en bild där det bara är prostituerade som har det jäkla dåligt... Och alla andra i samhället lever i en rosa värld där ingen far illa, ert sätt att se på detta är oroväckande.
  • Anonym (S)
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-11 17:38:46 följande:
    Och du är bra naiv om du tror att svält är bättre än prostitution och att folk kommer sluta sälja sex och svälta bara för att någon tycker så.

    Jag säger absolut IRL att jag inte ser något fel i frivillig prostitution och de allra flesta jag känner tycker inte heller det är något fel i det. Men ingen av oss är ju iof feminister. 

    Jag tycker det snarare är du och din ideologi som är patetisk.

    Och ändå är det vår inställning som dominerar. Du får ju tycka det är hur patetiskt du vill. Det är ändå olagligt att köpa sex, och de flesta tycker folk som köper sex är äckliga och att de utnyttjar folk. 

    Inte i ett enda inlägg har du kunnat förklara hur man man ska veta om det är frivilligt på riktigt eller inte. Det säger ju något om dina sk argument. 

  • Anonym (S)
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-11 17:38:46 följande:
    Och du är bra naiv om du tror att svält är bättre än prostitution och att folk kommer sluta sälja sex och svälta bara för att någon tycker så.

    Jag säger absolut IRL att jag inte ser något fel i frivillig prostitution och de allra flesta jag känner tycker inte heller det är något fel i det. Men ingen av oss är ju iof feminister. 

    Jag tycker det snarare är du och din ideologi som är patetisk.

    Fast du, du vill ju ändå ha kvar prostitutionen även om det inte finns fattigdom. Så varje tjata om fattigdom? Tror du på allvar att folk köper sex för att hjälpa fattiga människor? Snacka om att vara naiv. 

  • Anonym (Porr)

    Faktum är att jag och några vänner på fullaste allvar diskuterade om vi skulle starta en välgörenhetsorganisation för att samla in pengar till de prostituerade i Thailand, vi tänkte att det här hemma i Sverige skulle kunna bringa in en hel del pengar om vi utannonserade att pengarna "oavkortat skulle gå direkt till prostituerade, utan mellanhänder" vi tänkte att då åker vi över en eller två gånger per år och helt sonika "knullar upp" pengarna vi fått till skänks. Det hade ju gynnat alla, och ni i PK maffian hade kunnat sitta vid middagsbordet och skryta om vilka fina människor ni är som hjälper de fattiga i Thailand, och att ni hittat en sån fin organisation med några män som jobbar ideellt och skänker alla pengar, dessutom personligen. Skrikandes

Svar på tråden Lag mot köpa sex är ett övertramp från staten?