• Anonym (dyrt ju)

    Ett barn kostar en miljon kronor tills det är 18 år. Hur stor del av denna miljon kommer från bidrag och hur stor del betalar förälderns själv?

    Ett barn sägs kosta ca 1 miljon kronor från det att det är nyfött tills dess att det är 18 år. Hur mycket av det i genomsnitt betalar man ur egen ficka som förälder och hur stor del är bidrag? 

    Individuellt kan jag tänka mig, men säg för en arbetande individ som betalar skatt och inte parasiterar på skattebetalarna. 

  • Svar på tråden Ett barn kostar en miljon kronor tills det är 18 år. Hur stor del av denna miljon kommer från bidrag och hur stor del betalar förälderns själv?
  • Anonym (Dyra barn?)

    En miljon passerades väl på 80-talet?? Är säkert betydligt dyrare idag..

  • Anonym (Sofia)
    Anonym (N) skrev 2023-03-18 22:06:19 följande:
    Jag lever som jag lär eftersom jag har skrivit att man ska inte få tillbaka pengar för någonting som betalas av skattepengar men man själv inte kunde / behövde använda. 

    Jag har aldrig skrivit att alla ska tacka nej till all skattepengar man har rätt till. 
    Att du anser att föräldrar ska inte ta emot förälderpenning är inte relevant . 
    Jag skulle inte leva som jag lär om jag krävde ickesjukpenning  för att jag har aldrig varit sjukskriven , ickearbetslösbidrag eftersom jag har aldrig varit arbetslös och massa annat ..
    Det är precis det du vill.

    Eller gäller det bara när du vill roffa åt dig pengar att man ska få icke...bidrag? 

    Självklart går inte ihop ekonomiskt att först tar alla emot allmänna medel man har rätt till sen får alla också tillbaka pengar för allting man inte kunde få bidrag för . 
    Men jag förstår inte varför du missunnar barnlösa att få någon procent av allt de du får som förälder ekonomiskt? Bara föräldrars vabb kostar ju barnlösa skitmycket och kan fuskas hur mycket som helst med medans de som är barnlösa bara ska knega på som vanligt och kan inte ens få ett sabbatsår med 80 procent av sin lön. Väldigt konstigt att vara så självisk och missunsam.

    Det finns t ex många män i Sverige som förblir motvilligt barnlösa hela livet pga att de aldrig hittar en partner, inte får adoptera som singlar och inte kan göra IVF och få barn. Varför missunna dem både att ha barn, OCH att få möjlighet att som plåster på såren få ett betalt sabbatsår från arbetet?

    Bidragen bör fördelas mer lika och jämställt mellan föräldrar och barnlösa. Hur kan man tycka att det är fel? Samhället ger ju redan otroligt mycket bidrag till föräldrar. Kanske t o m för mycket. Hur mycket ska det vabbas egentligen? Varför tillåtet att vabba 365 dagar per år för skattemedel men barnlösa får varesig skattemedel, ledigt från jobbet en endaste dag mot samma bidrag som vabb utan flrväntas knega på för att betala alla andras vabb 365 dagar per år. Give us a break! Föräldrar har otroligt mycket förmåner av samhället som barnlösa inte har. Men som de barnlösa får betala för.

    Med andra ord är barnlösa, trots att det finns väldigt många, diskriminerade i Sverige.

    Det är SÅ rätt att barnfria får ett betalt sabbatsår för att hämta kraft för att jobba för allas föräldraledigheter och vabbdagar året runt.
  • Anonym (Fuh)
    Anonym (Sofia) skrev 2023-03-18 21:50:15 följande:
    Jo.

    Bara ditt barns förskoleplats kostar skattebetalarna 150 000 kr per barn och år. Många av dessa skattebetalare är och förblir tillsvidare barnlösa. Möjligtvis kostar det den summan per sjuk gamling på ett äldreboende per år. Men ett barn kostar mer per år i 18 år av skattebetalarna än vad man kan få tillbaka sedan. Man har redan lagt ut pengarna + betalat för sin egen pension + minskat skattebetalares utgifter mycket genom att inte föda något barn. Därför är det mest jämställt och rättvist att alla barnlösa får i alla fall ett betalt sabbatsår från arbetet och får lov att göra precis vad de vill då med sin frihet och ledighet, det kan ju inte otacksamma föräldrar sitta och tjura om eftersom de också har möjlighet att inte skaffa barn och få "ickeföräldraledighet" i stället. Varför vill föräldrar ha ännu mer av skattebetalarna och missunnar barnlösa både barn och betalt sabbatsår?
    Som sagt, du vill bara få betald ledighet. Du hsr fått jättemånga argument och förklaringar i tråden till varför det inte funkar men det kokar ju ned till att du helt enkelt vill slippa jobba.

    Inget hindrsr dig. Du kan ta ett sabbatsår. Det kostar dig lite mer än en med barn, men du slipper förlossningsskadorna, du kan sova ut varje dag. Du kan under året också just göra saker DU vill och kanske hitta en ny bana. Du blir utvilad. 
  • Anonym (Xy)
    Tow2Mater skrev 2023-03-18 20:31:51 följande:

    Den kommunala ersättningen till förskolor med enskild huvudman uppgick år 2021 till 144 400 kronor per inskrivet barn. Kommunernas kostnader för egna förskolor uppgick till 165 400 per inskrivet barn. 165 400/12 = 13 783 kr per månad  (per Skolverkets publikation 2022:1833).


    En Smedjan krönika av Kajsa Dovstad (Feb 2023) säger en förskoleplats kostar nu skattebetalarna över 150 000 kronor per barn och år. D v s över  150 000 / 12 = 12 500 kr per månad.

    Så att avrunda till 20 000 kr låter inte riktigt rätt....


    Nu skulle jag inte ge en läkare som även om hon var ledamot för liberalerna i regionfullmäktige i region Uppsala fram till 2018 visar genom sina uttalanden som skribent att hon har mycket dålig insikt i förskolan o dess uppdrag någon större tilltro till hennes kunskaper om hur kommunerna fördelar pengarna till förskolan..
    2018 det år hon slutade i regionfullmäktige var kostnaden 152 800 kr/år .. så visst jag kanske skulle avrundat nedåt istället… maxtaxan i min kommun ligger på strax under 1700kr..så räknar man med att vi föräldrar betalar 10% vilket återigen är den % sats jag fått till mig att vi betalar i snitt ..så hamnar vi på knappa 17000kr ..
  • Anonym (N)
    Anonym (Sofia) skrev 2023-03-19 01:34:55 följande:
    Eller hur? Och jag vet var din brevlåda bor!

    Och? En sen? Jag ska darra av skräck eller vad är syftet med kommentaren och vad tillför den i ämnet? Vad har det med saken att göra och vad vill du säga med det?

    Där var det visst slutdiskutterat och inget mer finns att argumentera? Du har lagt dig alltså, inga mer argument finns?
    Det finns gott om argument , men du bryr dig inte om fakta , du vill bara inte arbeta. 
    ( Eller karaktären du spelar vill inte arbeta. ) 
    Då finns det såklart ingenting att diskutera ,  eftersom skattepengarna räcker inte till att alla som inte har lust att arbeta ska bli försörjda. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Xy) skrev 2023-03-19 09:46:23 följande:
    Nu skulle jag inte ge en läkare som även om hon var ledamot för liberalerna i regionfullmäktige i region Uppsala fram till 2018 visar genom sina uttalanden som skribent att hon har mycket dålig insikt i förskolan o dess uppdrag någon större tilltro till hennes kunskaper om hur kommunerna fördelar pengarna till förskolan..
    2018 det år hon slutade i regionfullmäktige var kostnaden 152 800 kr/år .. så visst jag kanske skulle avrundat nedåt istället? maxtaxan i min kommun ligger på strax under 1700kr..så räknar man med att vi föräldrar betalar 10% vilket återigen är den % sats jag fått till mig att vi betalar i snitt ..så hamnar vi på knappa 17000kr ..
    Tankefel alltså, du antar alla föräldrar betalar maxtaxa. Då blir ju siffran överdriven.
  • Tow2Mater
    Anonym (Xy) skrev 2023-03-19 09:46:23 följande:
    Nu skulle jag inte ge en läkare som även om hon var ledamot för liberalerna i regionfullmäktige i region Uppsala fram till 2018 visar genom sina uttalanden som skribent att hon har mycket dålig insikt i förskolan o dess uppdrag någon större tilltro till hennes kunskaper om hur kommunerna fördelar pengarna till förskolan..
    2018 det år hon slutade i regionfullmäktige var kostnaden 152 800 kr/år .. så visst jag kanske skulle avrundat nedåt istället? maxtaxan i min kommun ligger på strax under 1700kr..så räknar man med att vi föräldrar betalar 10% vilket återigen är den % sats jag fått till mig att vi betalar i snitt ..så hamnar vi på knappa 17000kr ..
    men 17000 låter bättre än 20000. Det kan ligga närmare sanningen.
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (Fuh) skrev 2023-03-19 05:42:50 följande:
    Som sagt, du vill bara få betald ledighet. Du hsr fått jättemånga argument och förklaringar i tråden till varför det inte funkar men det kokar ju ned till att du helt enkelt vill slippa jobba.

    Inget hindrsr dig. Du kan ta ett sabbatsår. Det kostar dig lite mer än en med barn, men du slipper förlossningsskadorna, du kan sova ut varje dag. Du kan under året också just göra saker DU vill och kanske hitta en ny bana. Du blir utvilad. 
    Nej.

    Föräldrar får för mycket betalt av staten och barnfria får inget därför att allt går till föräldrarna. Det finns inget jämställt eller rättvist i att enbart gynna en kategori med hundratals subventioner från Staten under minst 15 år och den andra kategorin (som är en oerhört stor mängd människor och en kategori som ökar) 0 kr. I så fall är det bättre att det blir mindre resurser från stadskassan till föräldrar och mer privat subventionerat av föräldrarna själva flr att klyftorna ska jämnas ut, om föräldrar vägrar ge något av allt de får gratissbventionerat till kategorin barnlösa.
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (Fuh) skrev 2023-03-19 05:42:50 följande:
    Som sagt, du vill bara få betald ledighet. Du hsr fått jättemånga argument och förklaringar i tråden till varför det inte funkar men det kokar ju ned till att du helt enkelt vill slippa jobba.

    Inget hindrsr dig. Du kan ta ett sabbatsår. Det kostar dig lite mer än en med barn, men du slipper förlossningsskadorna, du kan sova ut varje dag. Du kan under året också just göra saker DU vill och kanske hitta en ny bana. Du blir utvilad. 
    Du vill bara ha barn för att på så vis få betald ledighet, och fördelar av sahället ekonomiskt som du inte kan få som barnlös. Annars, varför bekostar du inte vabb och föräldradagar ur egen ficka utan tar dessa pengar ur statskassan?
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (N) skrev 2023-03-19 10:06:58 följande:
    Det finns gott om argument , men du bryr dig inte om fakta , du vill bara inte arbeta. 
    ( Eller karaktären du spelar vill inte arbeta. ) 
    Då finns det såklart ingenting att diskutera ,  eftersom skattepengarna räcker inte till att alla som inte har lust att arbeta ska bli försörjda. 
    Skattepengarna subventionerar för mycket till föräldrar. Skattepengar bör inte gå till vabb 365 dagar per år per barn och barnbidrag är förlegat + föräldrar bör bekosta sin föräldraledighet själva. De har barn bara för att få alla bidrag och betalda ledigheter som de annars inte skulle få om de inte skaffar barn. Folk har barn för att få bidrag och betalda ledigheter.
Svar på tråden Ett barn kostar en miljon kronor tills det är 18 år. Hur stor del av denna miljon kommer från bidrag och hur stor del betalar förälderns själv?