• Anonym (Relationsfundering)

    Hur kan folk som lever i förhållanden må så dåligt? Det är väl jobbigare att vara ensam?

    Ganska ofta hör man som man, när man beklagar sig över sin ensamhet, att "Man kan känna sig ensam även om man lever i ett förhållande". Jag kan förstå det i de fall då partnern är oempatisk, oförstående och egoistisk, att den andre kan känna sig ensam. Men då infinner sig ju genast frågan, varför lämnar man inte då? Vad är det för vits med att vara ihop med någon som inte förstår en eller visar omtänksamhet? Vad får man ut av ett sådant förhållande? Då är det väl bättre att vara ensam och få rå om och sköta sig själv?

    Men i de fall när partnern faktiskt är något att luta sig mot när man mår dåligt, när han är förstående och empatisk, eller vill vara det, då ser jag det lite som ett hån mot de verkligt ensamma att påstå att man känner sig ensam. Handlar det då inte snarare om att hon blivit bortskämd? Att hon inte nöjer sig med hans ansträngningar att faktiskt bry sig om henne och hans vilja att visa kärlek och omtanke?

  • Svar på tråden Hur kan folk som lever i förhållanden må så dåligt? Det är väl jobbigare att vara ensam?
  • Freddie K
    567890 skrev 2023-03-19 09:26:58 följande:
    Så du har inte heller en länk? Jag ska bara ta dina ord på att det är ett faktum?

    De män som skriver här på FL i liknande trådar som denna har inget socialt liv alls och sätter sitt hopp till ett komplett liv hos en kvinna, det är inga som kritiserar manlig vänskap på det viset du beskriver det. Var har du läst det?

    Om man lever ett bra liv i övrigt men saknar en partner blir man inte lika desperat, då tar man inte vad som helst som rör på sig utan väljer med omsorg för att kunna fortsätta behålla det som är bra i livet, detta gäller män och kvinnor, människor. Att det är männen som är i fokus här beror på att det är män här på FL som startar tusen liknande trådar (ofta är det nog också samma 5 män som turas om).
    Jag har inte mycket till socialt liv, men sätter inte mitt hopp till en kvinna. Att jag ska bli lycklig beror bara på mig, sen hjälper det kanske om man har en partner, men det är inget magiskt trollspö som gör att allt blir perfekt.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Fiona M
    Freddie K skrev 2023-03-19 09:29:54 följande:
    Jag har inte mycket till socialt liv, men sätter inte mitt hopp till en kvinna. Att jag ska bli lycklig beror bara på mig, sen hjälper det kanske om man har en partner, men det är inget magiskt trollspö som gör att allt blir perfekt.
    Det låter sunt, det viktiga är att trivas med sig själv och må bra, inte hänga upp sin lycka på andra.
  • Fiona M

    Alltså, självklart kan man få stöttning och stöd av andra när man mår dåligt, men det är ändå man själv som måste ta hand om sig själv. 

  • Freddie K
    Fiona M skrev 2023-03-19 10:54:52 följande:
    Det låter sunt, det viktiga är att trivas med sig själv och må bra, inte hänga upp sin lycka på andra.
    Jo, precis. Man är sin egen lyckas smed, som det heter. .
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (4344)

    Jag är väldigt lycklig i mitt förhållande, men mår skit över mycket om o kring mitt jobb. 

  • Fiona M
    Freddie K skrev 2023-03-19 11:03:18 följande:
    Jo, precis. Man är sin egen lyckas smed, som det heter. .

    Ja, men inte att förväxla med ensam är stark. Hörde att jag lät lite hård. 


    Tror du förstår vad jag menade men så folk inte tar illa upp.

  • Freddie K
    Fiona M skrev 2023-03-19 11:20:19 följande:

    Ja, men inte att förväxla med ensam är stark. Hörde att jag lät lite hård. 


    Tror du förstår vad jag menade men så folk inte tar illa upp.


    Jag förstår. . Ensam är stark ibland, men tillsammans borde vi väl vara starkare?
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Emer66
    Anonym (Donna) skrev 2023-03-19 07:57:23 följande:
    Du verkar, efter allt jag läst som du har skriivit, vara en bra man.
    Förutom en sak som skaver mer än jag skulle kunna stå ut med, och det är att du är bisexuell.
    Personligen skulle jag inte kunna ha ett förhållande med en man som tänder på män. Den ekvationen går, för mig, helt enkelt inte ihop.
    Det är inte bisexuella det är fel på, utan din bifobi! 
  • Anonym (Jaha)

    Vem är du att avgöra vad "riktig" ensamhet är?

  • Freddie K
    Anonym (Jaha) skrev 2023-03-19 11:48:22 följande:

    Vem är du att avgöra vad "riktig" ensamhet är?


    Jag vet i alla fall vad riktig ensamhet är. Jag har varit ensam i åtta år. Även när jag hade ett förhållande kunde jag ofta känna mig ensam. Det är en känsla som kommer inifrån och det spelar ingen roll om man är i ett rum med 1000 pers. Man kan känna sig ensam ändå.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
Svar på tråden Hur kan folk som lever i förhållanden må så dåligt? Det är väl jobbigare att vara ensam?