• Anonym (Sussi­e)
    Sat 18 Mar 2023 17:12
    5277 visningar
    43 svar
    43
    5277

    Chef kommenterar kroppsstorlek :( hur säga till?

    Är tyvärr stor i kroppen.. Har en rubbning av sköldkörteln och sen ganska matglad så  klär mig i XXL. Jag vet att jag är rund men tycker inte man behöver kommentera kroppar på en arbetsplats? Det är ju helt irrelevant hur man ser ut så länge man levererar arbetsmässigt!

    Har en yngre kollega som är lång, smal och söt. Klär sig ärtigt. 

    Vår manliga chef har en tendens i tid och otid kommentera vikten med att träna, ger henne diskreta komplimanger som -det syns att du tränar-. -smala och ståtliga personer som du-, -därför du är smal- när hon skippar efterrätt (medan jag sitter bredvid och äter det).

    :( jag är väldigt kompetent på mitt jobb, hon med förvisso, men jag har mer erfarenhet. Ändå är det hon han frågar ska hänga med ut och äta på lunchen. Jag blir trots min kompetens lite osynlig. Hon framstår ju som så lyckad och kompetent för att hon är både söt, smal och smart.

    vet inte vad jag kan säga till min chef när det gäller detta? Eller hur jag slänger in en kommentar som tystar när han börjar prata om kroppar. Tips?

    känns så taskigt! Och varför ska han alltid insistera att vi ska gå till möten och ta långa trappor när det blir svårt för mig??

  • Svar på tråden Chef kommenterar kroppsstorlek :( hur säga till?
  • Anonym (inget­)
    Sat 18 Mar 2023 17:43
    #1
    +4

    Eftersom det han gör är berömmer henne och inte kritiserar dig (direkt) kan du inte göra något. 

  • Anonym (TreOc­hTrett­on)
    Sat 18 Mar 2023 17:43
    #2
    -1 +4

    Strunt i honom. Du kanske läser för mycket in i det han säger. Han berömmer ju henne, det är ju inte så att han säger rakt ut att du är fet. Han kanske inte ens bryr sig. Och han har ju rätt att berömma vem han vill, det är inte taskigt. 

    Du kanske ska ta och tänka på att ta tag i din egna hälsa så du slipper vara så självmedveten och osäker. 

  • Anonym (H)
    Sat 18 Mar 2023 17:49
    #3
    -1 +4

    Jag måste tyvärr hålla med ovan. Han kommenterar ju inte din vikt. Och han måste ju få äta lunch med vem han vill.

  • Sat 18 Mar 2023 18:03
    #4
    -3 +1

    En del människor antar att alla överviktiga behöver råd om viktminskning, och att de kämpar med att gå ner utan att lyckas. Han försöker antagligen hinta till dig att "hint, hör här nu, om du inte äter efterrrätt så kan du också bli smal". Säg till honom att lägga av med vikthetsen. 

  • Sat 18 Mar 2023 19:22
    #5
    -2 +2

    Indirekta kommentarer är dem värsta. 

  • Anonym (Socke­rtopp)
    Sat 18 Mar 2023 19:35
    #7
    -1 +5
    Kitty8888 skrev 2023-03-18 19:22:02 följande:

    Indirekta kommentarer är dem värsta. 


    Men alla indirekta kommentarer är inte alls indirekta, utan tolkas bara så i huvudet på den som känner sig träffad. Vet man om att man har en svag punkt får man väldigt lätt att övertolka saker som andra säger.
  • Anonym (H)
    Sat 18 Mar 2023 19:35
    #8
    +1
    Anonym (Kalle) skrev 2023-03-18 19:30:31 följande:

    Eftersom du är matglad så har du ju valt att vara tjock. Då får du finna dig i att de flesta män attraheras av smala kvinnor.


    Inte för att jag tycker att TS ska säga något, men vad har attraktion med arbetsplatsmiljö att göra?
  • Sat 18 Mar 2023 19:38
    #9
    -5

    Det där är trakaserier och det ska du anmäla högre upp. Om ni hsr en HR avdelning så anmäler du dit. Du inte ts upp det med chefen utan istället göra en anmälan för trakassering. 

  • Anonym (Pelle­)
    Sat 18 Mar 2023 19:42
    #10
    Anonym (Kalle) skrev 2023-03-18 19:30:31 följande:

    Eftersom du är matglad så har du ju valt att vara tjock. Då får du finna dig i att de flesta män attraheras av smala kvinnor.


    Attraheras av? Var hittar du något om huruvida chefen  attraheras av smala, tjocka, män eller kvinnor? 
    Totalt ot! 
  • Anonym (inget­)
    Sat 18 Mar 2023 19:43
    #11
    +2
    Anonym (H) skrev 2023-03-18 19:35:13 följande:
    Inte för att jag tycker att TS ska säga något, men vad har attraktion med arbetsplatsmiljö att göra?
    Ignorera Kalle/Pelle. Allt över BMI 19 utan bröst är tjockt enligt honom.
Svar på tråden Chef kommenterar kroppsstorlek :( hur säga till?