• Anonym (Bella)

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Jag har aldrig varit otrogen ska jag börja med att säga och har inga planer på att vara det heller, men jag blir chockad när jag läser folks hatiska kommentarer till otrogna människor på familjeliv.

Jag träffade min man som 20 åring, vi har varit tillsammans i 21 år och jag hoppas minst lika många år till. MEN är det verkligen rimligt att leva ett helt liv tillsammans utan att trampa snett någon gång? Inte råka bli tillfälligt förälskad i någon annan och i stundens hetta råka råka klanta till det? Inte råka såra varandra under en hel livstid?

skulle min man råka vara det så skulle jag nog faktiskt ha överseende (såtillvida det var en tillfällighet händelse och inte aktiv otrohet).

Det är så otroligt vanligt med otrohet och att råka bli förälskad. Och känslor styr man inte över. Är vi inte lite väl hårda mot otrogna??

vore det inte bättre att faktiskt vara realist och istället diskutera med sin partner hur man ser på otrohet? Ifall det skulle hända och kanske efter hand när man varit tillsammans så länge som jag och min man- faktiskt våga diskutera möjlighet att öppna upp förhållande utan att det behöva vara så stigmatiserat? 

vi ska ju leva sååå länge

vad tycker ni? Är det rimligt att agera med sådan avsmak när många faktiskt bara råkar begå ett mänskligt misstag?

• Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?
  • Fiona M
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-27 14:03:30 följande:
    Men vad spelar det för roll?  Är det något som kan kompensera för andra tillkortakommanden?

Han/Hon har i alla fall varit trogen så jag kan ha överse med att Han/Hon psykiskt misshandlar mig varje dag ?

Eller finns det någon sorts ranking skala? 

Jag tror inte att ett äktenskap/förhållande blir lyckligare av att partnern avstått från otrohet. 

Tänk dig in i konversationerna vid middagsbordet när maken berättar att han blivit över öronen förälskad i den nya konsulten, men att han visst kunnat stå emot frestelsen att vara otrogen.

Nej, man kan inte dela in mänskligheten i trogna mot otrogna.  
    Den mest otrogna människan kan samtidigt vara den mest underbara och den trognaste kan vara ett odjur
    Vilka konstiga exempel du drar. Varför?

Otrohet är ett svek, hur man sen väljer att bearbeta det är upp till individ och par.
  • Fiona M
    Anonym (Knappast_stigmatiserat) skrev 2023-08-27 14:45:53 följande:

Det är väl knappast stigmatiserat idag, förutom hos en del av befolkningen som forfarande håller monogamin och tvåsamheten/ äktenskapet högt. Snarare håller öppna förhållanden och att vänstra att bli norm. Vem bryr sig om moral eller andras känslor idag liksom? Sådant verkar de flesta anse är utdaterat.

Öppna förhållanden och att vara otrogen är diametralt motsatta saker.
  • Anonym (Hilda)
    Anonym (Out of bounds) skrev 2023-08-27 13:05:43 följande:
    Du kanske kan.

Alla kan helt säkert inte, för då hade vi väl inte haft några pyromaner, kleptomaner, lånetorskar, speltorskar eller personer med olika tvångssyndrom heller? 

Det är ju bara för dem att välja att låta bli och slippa det sociala stigmat vid upptäckt. Eller?

Alltså: Under ca halva livet tyckte jag som du, men baserat på det jag själv upplevt skulle jag säga dels att olika förälskelser hos samma person kan vara olika starka, och dels att det finns en liten andel personer som kan bli så förälskade (alltså deras hjärna blir så påverkad) att de blir funktionellt sinnesförvirrade och inte kan låta bli sin kärlek om den vill ha dem.

De är höga på den starkaste drog som naturen kan frambringa, för att vi säkert ska föröka oss och sprida våra gener. Om bara föremålet för attraktionen är villigt så finns det i vissa fall inget som kan hindra dem.

Så tror jag.
    Du skrev att man inte kan styra över känslor. Då skrev jag att man kan styra över sina handlingar. Jag tror absolut att de allra flesta av oss kan styra sina handlingar. Tror inte att folk är otrogna för att de inte har något val. Och du pratar om att "råka". Om din man skulle råka vara otrogen. Man råkar inte sätta på någon. Du resonerar som att vi inte har något val.
  • Anonym (kvinna50+)
    Fiona M skrev 2023-08-27 14:53:11 
    Vilka konstiga exempel du drar. Varför?

Otrohet är ett svek, hur man sen väljer att bearbeta det är upp till individ och par.
    Vi diskuterar ju inlägget där någon hävdade att hen kände till någon som varit förälskad 10 gånger men ändå inte varit otrogen, inte sant?

Därefter ifrågasätter jag vad det har för betydelse?  Vad förändras av detta? Är förhållandet därför bättre än andras? Och är han/hon en bättre människa än den som bara varit förälskad 1 gång och då varit tillfälligt otrogen 1 gång?

Det är ju inte så att partnern blir informerad om alla förälskelser som man lyckats motstå...

Visst kan man känna sig stolt över sig själv, som kunnat motstå frestelserna men inte blir man bättre människa för det
  • Anonym (Knappast_stigmatiserat)
    Fiona M skrev 2023-08-27 14:54:00 följande:
    Öppna förhållanden och att vara otrogen är diametralt motsatta saker.
    Ja, men det visar ändå på en normupplösning som uppmuntrar till otrohet, om den ene parten i ett förhållande önskar ett öppet förhållande men inte vågar föreslå det för partnern eftersom det inte är partnerns grej.

• Anonym (Out of bounds)
    Anonym (Hilda) skrev 2023-08-27 15:08:22 följande:
    Du skrev att man inte kan styra över känslor. Då skrev jag att man kan styra över sina handlingar. Jag tror absolut att de allra flesta av oss kan styra sina handlingar. Tror inte att folk är otrogna för att de inte har något val. Och du pratar om att "råka". Om din man skulle råka vara otrogen. Man råkar inte sätta på någon. Du resonerar som att vi inte har något val.
    Och du lyckas vara både svartvit och fyrkantig på en gång. 

Jag skriver inte "man" som du gör, för alla är inte likadana, funkar inte likadant, har inte samma hjärnkemi, har inte samma impulskontroll. Impulskontroll är också delvis genetiskt.

Förstår man inte ens det lilla blir all diskussion om mänskligt beteende omöjlig.
  • Anonym (kvinna50+)

Vart tog diskussionen om otrohet är stigmatiserat vägen?

Jag tror för min del att det inte är det är så stigmatiserat generellt, men det finns hos en del av befolkningen. 

Att blanda in öppna förhållanden i diskussionen är fel eftersom otrohet inte existerar för dem som har ett öppet förhållande. Man kan fundera om man då har ett förhållande över huvud taget?  Förhållanden bygger ju vanligtvis på en vilja att vara monogama. 

Vanlig vardags otrohet dvs enstaka övertramp brukar som regel inte leda till så mycket. utan man kan säga att det hör till livet. 

Om man däremot har ett annat förhållande på sidan om och känslor utvecklas ställer det till med bekymmer på en helt annan nivå, för då är tvåsamheten hotad,

De som lever i en miljö där otrohet är stigmatiserat är troligen inte mindre otrogna än andra men jag tror att man i dessa miljöer ser fler uppbrott på grund av otrohet.  Stigmatiseringen i sig gör att man helt enkelt inte kan fortsätta relationen.

Detta är mina tankar och erfarenheter angående stigmatiseringen av otrohet

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Out of bounds) skrev 2023-08-27 18:34:02 följande:

Jag skriver inte "man" som du gör, för alla är inte likadana, funkar inte likadant, har inte samma hjärnkemi, har inte samma impulskontroll. Impulskontroll är också delvis genetiskt.

Förstår man inte ens det lilla blir all diskussion om mänskligt beteende omöjlig.

Impulskontroll handlar även om mognad. Men visst. Har man ADHD som man inte lärt sig hantera så är det klart att man har svårt att begränsa sina impulser.

De flesta vuxna människor kan dock kontrollera sina impulser.

Sen om man har erfarenhet så kan man i tidig stadium märka att man börjat få intresse för någon och då välja att bryta kontakten då det är enklare än när man råkat bli förälskad. Det är min rekommendation från att ha varit en som haft svårt att inte agera på förälskelser. 

• Anonym (rimligt)
    Anonym (Bella) skrev 2023-08-26 19:54:35 följande:
    Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Jag har aldrig varit otrogen ska jag börja med att säga och har inga planer på att vara det heller, men jag blir chockad när jag läser folks hatiska kommentarer till otrogna människor på familjeliv.

Jag träffade min man som 20 åring, vi har varit tillsammans i 21 år och jag hoppas minst lika många år till. MEN är det verkligen rimligt att leva ett helt liv tillsammans utan att trampa snett någon gång? Inte råka bli tillfälligt förälskad i någon annan och i stundens hetta råka råka klanta till det? Inte råka såra varandra under en hel livstid?

skulle min man råka vara det så skulle jag nog faktiskt ha överseende (såtillvida det var en tillfällighet händelse och inte aktiv otrohet).

Det är så otroligt vanligt med otrohet och att råka bli förälskad. Och känslor styr man inte över. Är vi inte lite väl hårda mot otrogna??

vore det inte bättre att faktiskt vara realist och istället diskutera med sin partner hur man ser på otrohet? Ifall det skulle hända och kanske efter hand när man varit tillsammans så länge som jag och min man- faktiskt våga diskutera möjlighet att öppna upp förhållande utan att det behöva vara så stigmatiserat? 

vi ska ju leva sååå länge

vad tycker ni? Är det rimligt att agera med sådan avsmak när många faktiskt bara råkar begå ett mänskligt misstag?

Jag tycker det är rimligt att reagera med avsmak på något som faktiskt är vidrigt.

För hur du än vrider och vänder på det och hur mycket du försöker kalla det för lite snyggare namn, rationalisera och normalisera det så är svek, lögner och manipulation inga trevliga saker och kommer givetvis alltid locka till sig kritik.

Det som däremot är oerhört irrationellt är hur man kan tro att man kan bete sig på det sättet och ändå slippa kritik. Om man inte var beredd att ta konsekvenserna av sitt agerande där kritik är ett av dem, varför gav man sig öht in i en sån lek?

Angående "mänskliga misstag" så är det ju ett oerhört korkat argument eftersom även om alla människor begår misstag ibland så begår ju inte alla människor samma SLAGS misstag, alla mördar inte, alla slåss inte och alla är inte otrogna. Så att göra alla slags misstag till lika mycket värda är ju inget annat än en grov generalisering och ett sätt att försöka normalisera otrohet och få det att lita lika illa som att glömma köpa mjölk när man handlar. Visst de är båda misstag men på HELT olika nivåer.

Så nej TS, det är inte andra som ska lära sig acceptera att vissa människor beter sig som svin, det är människor som beter sig som svin som ska  sluta bete sig som svin om de vill slippa kritik. Så länge de fortsätter bete sig som svin kommer de få kritik vare sig de gillar det eller ej.
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (Out of bounds) skrev 2023-08-27 18:34:02 följande:

Beror på vems sida man ser det ifrån... för oavsett av vilken anledning man har taskig impulskontroll så spelar ju det noll roll för som drabbas av det. Från mottagarens sida är det faktisk svartvitt, det spelar ingen roll varför personen beter sig som ett rövhål, det enda som är intressant är ATT personen beter sig som ett rövhål och är inte någon man bör ha en relation med. 
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?