• Anonym (Bella)

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Jag har aldrig varit otrogen ska jag börja med att säga och har inga planer på att vara det heller, men jag blir chockad när jag läser folks hatiska kommentarer till otrogna människor på familjeliv.

Jag träffade min man som 20 åring, vi har varit tillsammans i 21 år och jag hoppas minst lika många år till. MEN är det verkligen rimligt att leva ett helt liv tillsammans utan att trampa snett någon gång? Inte råka bli tillfälligt förälskad i någon annan och i stundens hetta råka råka klanta till det? Inte råka såra varandra under en hel livstid?

skulle min man råka vara det så skulle jag nog faktiskt ha överseende (såtillvida det var en tillfällighet händelse och inte aktiv otrohet).

Det är så otroligt vanligt med otrohet och att råka bli förälskad. Och känslor styr man inte över. Är vi inte lite väl hårda mot otrogna??

vore det inte bättre att faktiskt vara realist och istället diskutera med sin partner hur man ser på otrohet? Ifall det skulle hända och kanske efter hand när man varit tillsammans så länge som jag och min man- faktiskt våga diskutera möjlighet att öppna upp förhållande utan att det behöva vara så stigmatiserat? 

vi ska ju leva sååå länge

vad tycker ni? Är det rimligt att agera med sådan avsmak när många faktiskt bara råkar begå ett mänskligt misstag?

• Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?
  • molly50
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-29 14:21:21 följande:
    Ja det är klart, men när man pratat klart och ingen förändring skett. Är det då lätt att lämna förhållandet?

"Jag lämnar dig för att du är så tråkig" Hur många tror du har sagt så?
    Det är ingen som har sagt att det ska vara lätt att lämna ett förhållande.
    Är det någonsin det?

Oavsett så är det väl ändå ärligare att lämna förhållandet om ens känslor eller attraktion har svalnat och ens partner inte vill försöka jobba på det, än att vara otrogen.
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-08-29 14:36:30 följande:

Men vad menar du nu? Om något funkar för deras familj? Ja men nu är du väl mer inne på öppet förhållande då och inte otrohet. Då har man kommit överens om det, som jag sa förut. I mina ögon också helt fel men då vet ju alla om det åtminstone.

Det är ju otrohet jag blir arg för. Ser du inte skillnaden.

Ja, du är arg på otrohet, det har jag förstått men nu är det ju inte dig vi diskuterar.  Det är inte alla som ser otrohet som något man bryter med partnern för. Skribentens man kanske inte alls bryr sig
  • molly50
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-29 14:45:43 följande:
    varför skulle man inte kunna älska en person man inte längre känner fysisk attraktion till ?
    Det händer ju i de flesta långa förhållanden. En del ger upp den delen av livet och sköter sin sexualitet på egen hand, andra hittar den på annat håll. Men man älskar fortfarande den man lever med.
    Man kanske älskar sin partner.
    Men inte tillräckligt  mycket för att det ska vara värt att kämpa för förhållandet om man istället väljer att vara otrogen.
    Men respekterar sin partner gör man definitivt inte.
  • Richard1986

Blanda aldrig ihop Otrohet med Öppet förhållande

Otrohet gör man bakom ryggen på varandra. Det kanske är skönt i stunden men är det värt det i det långa loppet när det kommer fram (för det gör det alltid på något sätt) och tilliten till varandra är förstörd ? Nej jag tror inte det va? För även om man lyckas reparera förhållandet så kommer tilliten aldrig bli densamma som den var innan

Öppet förhållande pratar man om INNAN man har sex med någon annan? Och det är den som säger nej eller känner sig tveksam som har sista ordet? Klarat den andra partern inte av det så är det lika bra att bryta för bådas skull 

Det är därför det är så viktigt att man pratar om sånt här tidigt? Sen är vi inte mer än människor och kan ändra oss med tidens gång, men då har man iallafall fått chansen att välja innan det händer 

• molly50
    molly50 skrev 2023-08-29 14:50:48 följande:
    Man kanske älskar sin partner.
    Men inte tillräckligt  mycket för att det ska vara värt att kämpa för förhållandet om man istället väljer att vara otrogen.
    Men respekterar sin partner gör man definitivt inte.
    Jag ska tillägga att om inte respekten finns kvar,vad finns det då att jobba på?
  • Anonym (kvinna50+)
    molly50 skrev 2023-08-29 14:46:19 följande:
    Det är ingen som har sagt att det ska vara lätt att lämna ett förhållande.
    Är det någonsin det?

Oavsett så är det väl ändå ärligare att lämna förhållandet om ens känslor eller attraktion har svalnat och ens partner inte vill försöka jobba på det, än att vara otrogen.
    Helt rätt! Det är väldigt svårt att ta initiativet att bryta upp, allra helst om anledningen bara är att man tappat attraktionen. Att prata om det är ju ganska fruktlöst eftersom partnern knappast kan göra sig attraktiv igen. 

Troligen är en del av otrogna ute efter få en riktig anledning till uppbrott.
  • Anonym (kvinna50+)
    Richard1986 skrev 2023-08-29 14:51:47 följande:

Blanda aldrig ihop Otrohet med Öppet förhållande

Otrohet gör man bakom ryggen på varandra. Det kanske är skönt i stunden men är det värt det i det långa loppet när det kommer fram (för det gör det alltid på något sätt) och tilliten till varandra är förstörd ? Nej jag tror inte det va? För även om man lyckas reparera förhållandet så kommer tilliten aldrig bli densamma som den var innan

Öppet förhållande pratar man om INNAN man har sex med någon annan? Och det är den som säger nej eller känner sig tveksam som har sista ordet? Klarat den andra partern inte av det så är det lika bra att bryta för bådas skull 

Det är därför det är så viktigt att man pratar om sånt här tidigt? Sen är vi inte mer än människor och kan ändra oss med tidens gång, men då har man iallafall fått chansen att välja innan det händer 

Jag tror att det många gånger är så att man har öppna förhållanden men att det inte är något man går ut med till vänner och bekanta. Då ser omgivningen detta som otrohet.
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-29 15:01:07 följande:
    Jag tror att det många gånger är så att man har öppna förhållanden men att det inte är något man går ut med till vänner och bekanta. Då ser omgivningen detta som otrohet.
    Omgivningen? Då frågar de väl paret förhoppningsvis och upptäcker att så var det inte var så. 
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-29 14:57:58 följande:
    Helt rätt! Det är väldigt svårt att ta initiativet att bryta upp, allra helst om anledningen bara är att man tappat attraktionen. Att prata om det är ju ganska fruktlöst eftersom partnern knappast kan göra sig attraktiv igen. 

Troligen är en del av otrogna ute efter få en riktig anledning till uppbrott.
    Så du anser då att man inte ska prata om det? 
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-29 14:32:17 följande:
    Vi är alla olika, om något fungerar för dem och deras familj, ska vi väl inte ta det personligt. 
    Ingen relation är den andra lik, det finns inget rätt och fel så länge det fungerar.
    Vi har för många dåliga relationer som resulterar i ständiga uppbrott, vilket är skadligt för barn att växa upp i. 

Det var någon som sa till mig att det borde finnas en tidsgräns för äktenskap. De får inte vara kortare än 7 år och inte längre än 10. Det kanske inte är en så dum tanke att man vart tionde år måste gifta om sig. Då får man ju verkligen möjlighet att välja
    Ja alla relationer är olika och alla är fria att hitta vilken lösning de vill så länge man är ÖPPEN och ÄRLIG med det. Så jo det finns absolut rätt och fel när det gäller relationer, det är absolut inte ok att svika. ljuga och manipulera sin partner och rättfärdiga det med att man bara "räddar relationen" för det är ju ren lögn eftersom det är något man beslutat själv utan att ge sin partner ett val.

TS blandar ihop öppna relationer med otrohet lite hejvillt som om det vore samma sak, när de är totalt skilda saker. Öppna relationer bygger även de på ömsesidig respekt och ärlighet där BÅDA kommer överens om att det är ok att ligga med andra vilket är något HELT annat än att skita i vad sin partner tycker och springa runt och ligga med andra lite som man känner för. 

Du skriver att vi har för många DÅLIGA relationer som resulterar i ständiga uppbrott vilket är dåligt för barnen, men om relationen är dålig vad är som säger att barnen kommer må bättre av att leva en dålig relation under hela sin uppväxt? Barn mår väl inte bra av att växa upp i dåliga relationer? de mår bra av att växa upp i BRA relationer.
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?