• Anonym (Bella)

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Jag har aldrig varit otrogen ska jag börja med att säga och har inga planer på att vara det heller, men jag blir chockad när jag läser folks hatiska kommentarer till otrogna människor på familjeliv.

Jag träffade min man som 20 åring, vi har varit tillsammans i 21 år och jag hoppas minst lika många år till. MEN är det verkligen rimligt att leva ett helt liv tillsammans utan att trampa snett någon gång? Inte råka bli tillfälligt förälskad i någon annan och i stundens hetta råka råka klanta till det? Inte råka såra varandra under en hel livstid?

skulle min man råka vara det så skulle jag nog faktiskt ha överseende (såtillvida det var en tillfällighet händelse och inte aktiv otrohet).

Det är så otroligt vanligt med otrohet och att råka bli förälskad. Och känslor styr man inte över. Är vi inte lite väl hårda mot otrogna??

vore det inte bättre att faktiskt vara realist och istället diskutera med sin partner hur man ser på otrohet? Ifall det skulle hända och kanske efter hand när man varit tillsammans så länge som jag och min man- faktiskt våga diskutera möjlighet att öppna upp förhållande utan att det behöva vara så stigmatiserat? 

vi ska ju leva sååå länge

vad tycker ni? Är det rimligt att agera med sådan avsmak när många faktiskt bara råkar begå ett mänskligt misstag?

• Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-08-29 14:17:31 följande:
    Prata?
    Ja det är klart, men när man pratat klart och ingen förändring skett. Är det då lätt att lämna förhållandet?

"Jag lämnar dig för att du är så tråkig" Hur många tror du har sagt så?
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-29 14:21:21 följande:
    Ja det är klart, men när man pratat klart och ingen förändring skett. Är det då lätt att lämna förhållandet?

Som sagt, man älskar inte personen om man springer efter andra. 
  • Anonym (Jessica)

Har jag sagt att man ska säga så? nej det har jag inte. 

Kom iallafall inte här och säg att otrohet är okej. för det är bland det vidrigaste som finns men värst av allt är lögnen. Inte själva grejen. 

• Anonym (kvinna50+)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-08-29 14:19:13 följande:

Att man ens kommer på tanken att hoppa i säng med någon annan bara för man är uttråkad. Då har man för längesen tappar intressen för den ansedda stackaren. När man ens börjar se sig om, tråna efter andra, innan man ens har sagt hej snygging till en annan, då borde man prata med varann istället. Försöka lösa det. går det inte? Lämna då. Hur i hela friden kan man ens få det till att det är okej att vara otrogen men ändå vara kvar. man älskar ändå inte den andre längre då. 

Vi är alla olika, om något fungerar för dem och deras familj, ska vi väl inte ta det personligt. 
    Ingen relation är den andra lik, det finns inget rätt och fel så länge det fungerar.
    Vi har för många dåliga relationer som resulterar i ständiga uppbrott, vilket är skadligt för barn att växa upp i. 

Det var någon som sa till mig att det borde finnas en tidsgräns för äktenskap. De får inte vara kortare än 7 år och inte längre än 10. Det kanske inte är en så dum tanke att man vart tionde år måste gifta om sig. Då får man ju verkligen möjlighet att välja
  • Anonym (rimligt)

Är att något är jobbigt en giltigt anledning att svika, ljuga och manipulera andra?

Hur gör du i alla andra sammanhang när folk inte beter sig som du vill att de ska göra? Pratar och ser om det blir som du vill men om det inte blir det så går du bakom ryggen på personen och gör som du vill ändå fast i smyg för att det är enklast så?

Hur gör du i andra sammanhang när det blir jobbigt?
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-29 14:32:17 följande:
    Vi är alla olika, om något fungerar för dem och deras familj, ska vi väl inte ta det personligt. 
    Ingen relation är den andra lik, det finns inget rätt och fel så länge det fungerar.
    Vi har för många dåliga relationer som resulterar i ständiga uppbrott, vilket är skadligt för barn att växa upp i. 

Det var någon som sa till mig att det borde finnas en tidsgräns för äktenskap. De får inte vara kortare än 7 år och inte längre än 10. Det kanske inte är en så dum tanke att man vart tionde år måste gifta om sig. Då får man ju verkligen möjlighet att välja

Men vad menar du nu? Om något funkar för deras familj? Ja men nu är du väl mer inne på öppet förhållande då och inte otrohet. Då har man kommit överens om det, som jag sa förut. I mina ögon också helt fel men då vet ju alla om det åtminstone.

Det är ju otrohet jag blir arg för. Ser du inte skillnaden.

• Anonym (Jessica)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-08-29 14:34:20 följande:
    Är att något är jobbigt en giltigt anledning att svika, ljuga och manipulera andra?

Hur gör du i alla andra sammanhang när folk inte beter sig som du vill att de ska göra? Pratar och ser om det blir som du vill men om det inte blir det så går du bakom ryggen på personen och gör som du vill ändå fast i smyg för att det är enklast så?

Hur gör du i andra sammanhang när det blir jobbigt?
    Precis, helt otroligt 
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-08-29 14:27:26 följande:
    Som sagt, man älskar inte personen om man springer efter andra. 
    Det är väl inte omöjligt att älska någon man tappat den fysiska attraktionen till. Det är inte heller säkert att man älskar den man har en sexuell relation med.

När man talar om att springa efter andra så är det ett negativt uttryck för att man är attraktiv för andra än partnern.
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-29 14:38:49 följande:
    Det är väl inte omöjligt att älska någon man tappat den fysiska attraktionen till. Det är inte heller säkert att man älskar den man har en sexuell relation med.

När man talar om att springa efter andra så är det ett negativt uttryck för att man är attraktiv för andra än partnern.
    Men man är ändå int otrogen! Och råkar man göra ett snedsteg så pratar man om det och är ärlig. Annars, då älskar man då absolut inte personen. 
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-08-29 14:40:24 följande:
    Men man är ändå int otrogen! Och råkar man göra ett snedsteg så pratar man om det och är ärlig. Annars, då älskar man då absolut inte personen. 
    varför skulle man inte kunna älska en person man inte längre känner fysisk attraktion till ?
    Det händer ju i de flesta långa förhållanden. En del ger upp den delen av livet och sköter sin sexualitet på egen hand, andra hittar den på annat håll. Men man älskar fortfarande den man lever med.
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?