• Apif la deuxième

    Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?

    Många har skrivit i flera olika trådar om hur ohyffsade alla unga människor är för att de inte stiger upp och ger sin plats åt en gravid kvinna på bussen. Förklara för mig varför jag borde göra det? Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?

    Jag stiger upp och ger min plats åt äldre eller handikappade eller såna som går på kryckor. Men jag tycker att en frisk kvinna ska kunna stå även om hon har lite mage.

    Jag vill inte få mordiska blickar av nån gravid bara för att jag sitter kvar på min plats. De vet inget om mig, eller om hur ont jag ofta har i mitt ena knä. Iofs borde det inte spela någon roll, tycker jag. Även en frisk person ska få sitta ifred på sin plats även om en gravid kvinna måste stå.

    SÅ förklara gärna för mig varför jag ska ställa mig upp när ni kommer med era magar och vill sitta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 15:32:58:
    "Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?"

    Där ska det givetvis stå "varför MÅSTE jag", inte "varför får inte jag".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-25 12:30:14:
    Jag har fått otaliga svar som handlar om krämpor man kan ha som gravid. Illamående, foglossning, svullna fötter och mycket mer.

    Jag hävar fortfarande att OM man då känner att man måste sitta, så kan man be någon!
    Man kommer ingenvart med sura arga blickar, men ber man snällt får man troligen sitta.

    Ingen kan veta om den som sitter och ser ung och frisk ut har ont i kroppen, och den som sitter kan inte heller veta ifall den gravida mår bra eller inte.

    Så, FRÅGA om ni behöver sitta!

  • Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?
  • Heli77

    Jag upprepar, lär dig att inte ta åt dig och skaka av dig sådant.
    Du vet ju med dig att du behöver sitta pga ditt knä.
    Inget mer med det. Problem solved.

    Det behöver inte vara svårare än vad man gör det till.

    /Heli77 på Familjeliv - Sveriges Föräldracommunity

  • musli

    Men det här känns som ett generations-problem överallt där jag var när jag var gravid... Ungdomar av idag är inte likadana som de äldre generationerna... När jag klev på bussar så var det ALLTID människor födda typ 60-tal och tidigare som erbjöd mig att få sitta medans ungdomar bara stirrade antingen ut genom fönstret, stirrade på mig eller till och med började blunda precis när jag kom förbi dem typ... Varför finns inte artighet inprogrammerad i dagens ungdomar??? Jag reser mig alltid för en äldre människa, handikappad människa, mammor eller pappor med små barn eller liknande, samt om någon frågar naturligtvis!!! MEN, när jag var gravid hade jag foglossning från v. 12, båda ischiasnerverna satt i kläm nästan jämt från v. 28, plus att jag gått upp ganska mycket och har dåliga knän... så då reste jag mig inte så ofta, men ibland så gjorde jag det ändå...

    Var är hövligheten i det här förbenade landet numera?????


    //heavy metal-mamma...
  • ARR

    Apif la deuxième: Jag kan gissa att du aldrig varit gravid tidigare. men om du blir det och i slutet av din graviditet så kan vi kanske ta upp denna tråd igen?
    Förarana kör ibland som galningar och är man stor fet och tung så har man kanske svårt att hålla i sig. därmed menar jag inte att DU måste resa dig upp för en gravid. Har man ngt problem ska man givetvis sitta kvar (utan dåligt samvete) Det finns andra som kan göra det. MEN uppenbarligen har du dåligt samvete annars hade du nog inte skrivit.

  • Katten Ceasar

    Om det finns så många känslokalla människor som inte kan erbjuda sig sin plats när man väl behöver det så kommer jag att aldrig åka buss som gravid eller så hoppas jag att det finns en sittplats till mig redan från början så jag slipper att bli irreterad över att folk inte har nåt hyfs och hövlighet!!

    Håller med musli vad har hänt med dagens ungdomar egentligen??

  • Man80

    Motivera varför en frisk man ska lämna sin plats till en frisk kvinna...?

  • StrawberryGirl

    Ni som har barn..ni får uppfostra era barn bättre så de inte blir som ungdomarna idag. Allvarligt menat,det är alldeles för slappt nu anser jag!

  • StrawberryGirl

    Man80...för att du är en riktig man som bryr dig om oss små stackars kvinnor

  • bambigirl

    En tjej på jobbet hade otroligt mkt foglossning och kunde knappt gå under stora delar av sin graviditet. Ibland fick hon gå med kryckor, men behövde inte det jämt. Men skulle hon ta bussen tog hon alltid med kryckorna, för dte var aldrig ngn som reste sig annars och hon klarade inte av att stå...

  • Veladis

    Jag, som har foglossning och har svårt att gå och stå överhuvudtaget, skulle bli väldigt GLAD om någon reste sig och erbjöd mig sittplats på en fullsatt buss, men det är inget jag kräver av någon.
    JAG skulle göra samma sak för någon annan i den situationen, för jag vet hur j-ligt det kan vara...
    Graviditet är inte en sjukdom, MEN det är heller inget normaltillstånd. Den som hävdar det kan lika gärna kräva att alla kvinnor ska "tillbaka till spisen"... Graviditet är ett naturligt undantagstillstånd, där man kan må praktiskt taget hursomehelst. Och ser man/tror man tt någon mår dåligt, gravid eller ej, så tycker jag att man som mdmänniska ska (men inte MÅSTE) underlätta för den personen.

    Lite medmänsklighet har aldrig skadat.

Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?