• Anonym (Sorgsen)

    Jag hade lämnat om det inte vore för.....

    Jag känner mig förbrukad. Jag fyller 44 i år och har två barn. Om de vore äldre och hade flyttat, eller om jag hade råd att bo kvar i storstan som singel och ha en 4a. Om min man inte vore min bästa vän. Jag har missat alla chanser för ett liv i passion och fullständig kärlek. Om jag inte vore så rädd för att ingen nånsin skulle vilja ha mig, hade jag jag lämnat. Hur ska jag tänka.? Ge mig lite uppmuntran är ni snälla.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-05 17:50
    Jag är inte längre rädd och egentligen inte längre sorgsen. Jag är rädd om min familj men har påbörjat min inre resa mot ensamheten. Jag ska resa, göra galna saker och ha kul, sedan, så sedan så kanske kommer jag att ta steget fullt ut i det okända. Våren kanske blir varm och het.

  • Svar på tråden Jag hade lämnat om det inte vore för.....
  • de Robespierre

    Så det du säger är att du är rädd för förlora den ekonomiska och materiella tryggheten.  Att du om du väljer separation så kanske ångrar dig och då är det för sent. Ävenatt du skall såra och svika de du tycker om pga din ditt val samt att själva orden du måste säga och den efterföljande turbulensen känns övermäktig och skrämmer dig.

    Om vi bryter det det bit för bit så:

    Att bli ensam kvar på glasberget eller inte hitta någon ny kärlek är nog ditt minsta problem om du väljer att separera. Du kommer att upptäcka att världen är full av potentiella partners. Men som vanligt är det inte så svårt att hitta kärleken utan utmaningen är att behålla den. Det finns ingen garanti att du kommer springa på Mr Right inom kort men det kanske är vettigt att ta det lugnt. För livet är inte slut vid 44. Långt ifrån och snarare tvärtom. Det är nu du har all erfarenhet, vet vad du vill och inte vill, vad du vill ha men inte vill ha samt har den trygghet som du tidigare inte hade. 

    De flesta större förändringar innebär en påverkan på det ekonomiska och materiella på något sätt.. Det kan vara förlorat jobb, ökade levnadskostnader osv. Två som bor ihop (och under en lång tid) har en starkare köpkraft en en singel. Men skall priset för en semesterresa per år samt en fin bil och vackert hem betalas av att en person är olycklig? Är det priset vi är beredda att betala för denna "frihet"? Innerst inne så vet vi att ingen kan köpa vår kärlek. Den måste byggas på något annat än bara pengar och ekonomisk trygghet. För annars blir det en typ av prostitution där vi säljer oss för att få leva i ett liv av köpt lycka men där vi inte trivs.

    Vårt liv är fullt utav val. Experter säger att vi medvetet/omedvetet gör tusentals val varje dag. Val vars påföljder kanske inte märks så mycket. Men i livet kommer vi för eller senare ställas inför medvetna och svåra val där vi inte vet vad påföljderna kan bli med där vi kan föreställa oss vad ett felaktigt val kan innebära. Som t.ex det du funderar över. Det du vet idag är att du inte är lycklig där du är. Det är fakta och det är detta som har fått dig att ligga vaken om nätterna, det som ofta upptar dina tankar och som har fått dig att söka dig hit till FL. Ingen kan garantera lycka. Men det du kan vara säker på är att du inte kan fortsätta som det är nu. I en ideal värld är det vinst varje gång och ingen gör ett felaktigt val. Så funkar inte livet och det vet du. Det kan vara så att du har börjat ta de första stegen mot något som blir en övertygelse om att det bara finns ett val. Om så, avvakta till känslan är 100% rätt. Men majoriteten av de som har valt att separera, om bara som särbos, har sagt att de önskar att de hade gjort detta tidigare. Och det finns inget som säger att en separation skall behöva betyda slutet. Det finns de som har hittat tillbaka och fått en nytänding.Det finns även de som insett att en separation har varit det bästa när fakta ligger på bordet.  Framtiden är alltså inte skriven.

    Vi kan inte gå runt ett helt liv och undvika konflikter. Men det är skillnad på att såra med uppsåt kontra att såra någon pga att omständigheter innebär det. Om du väljer att separera så gör du inte det för att såra utan för att du är olycklig och inte mår bra i förhållandet. För att inte fortsätta att lura din man och på så sätt såra honom med spelad kärlek och lögner så väljer du istället att vara ärlig och säga som det är. Trots att det självklart känns i era bådas hjärtan. Men vad skulle alternativet vara? Och hur mycket sårande skulle du inte orsaka honom och dig själv genom att spela spelet "den lyckliga frun och familjen"? Han kommer förr eller senare genomskåda det eller påverkas av teatern indirekt.

    När det gäller era barn så kommer de trots allt älska dig och er villkorslöst. Barn är även mer intelligenta och ser mer än vi tror. Om och när ni levererar beskedet så bli inte förvånade ifall de redan har läst av det mesta av situationen och förstår vad som händer. Självklart har de rätt att bli ledsna och besvikna men de väljer hellre ett par separerade lyckliga föräldrar än två som fortsätter att leva ihop men där det är iskall som Sibirien. Och när det gäller vänner och bekanta så kommer de flesta tycka att det är tråkigt (självklart) men även stötta och förstå er. De som inte gör det är inga riktiga vänner och de kan du klarar dig utan. En viss förändring kommer dock att ske och det är är att era gemensamma vänner via dig kommer att ha en mer naturlig närhet till dig och precis samma för din man. Men det är ytterst ni två som sätter förutsättningarna för om ni båda skall kunna fortsätta träffa och umgås med era vänner som förut.

    Det sista kanske är det tuffaste. Hur säger man "Jag vill separera" efter så många år?  Finns det något idealt tillfälle? Jag tror inte det. Jag tror att "modet" infinner sig med tiden eller så är det ögonblickets möjlighet som för upp det på tal (efter att det har mognat under lång tid). Det viktiga är att fundera igenom beslutet ett par gånger. För och nackdelar. Konsekvenser men även det positiva det kan medföra. Och handen på hjärtat - jag tror de flesta uppskattar ärligheten och respekten att ta upp det istället för att kanske göra den enklare vägen via en affär på sidan om och med hjälp av den tredje personen driva igenom en separation. För det är inte så ovanligt att det händer.

    Jag lider med dig och förstår helt att detta måste uppta det mesta av dina vakna timmar. Men kom ihåg att du alltid kan påverka utgången av detta drama. Och du måste våga ta tillbaka din lycka. Antingen genom att försöka - tillsammans med din man - få upp båten på rätt köl igen. Om det inte fungerar eller han inte har någon vilja eller ambition så kan du inte fortsätta att bruka våld på dig själv.  Du har rätt till ett lyckligt liv. Utnyttja den rätten.
     

  • knasigapappan
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-01-24 15:56:52 följande:
    Alldeles för många har en rosaskimrande bild av det "perfekta livet" som i princip är omöjlig att uppnå i verkligheten.



    Så är det inte! Jag ger massor. Det viktiga är att jag/man finner en person man synkar mentalt/personligen med, så levererar jag :) ingen har sagt att jag är ful ... Haha .

    Söker inte mer än gärna en 44+ are men har absolut inga hinder alls att välja (inte just dig nödvändigtvis) en kvinna som är ett par år äldre.
  • knasigapappan
    de Robespierre skrev 2014-01-24 20:42:58 följande:
    Så det du säger är att du är rädd för förlora den ekonomiska och materiella tryggheten.  Att du om du väljer separation så kanske ångrar dig och då är det för sent. Ävenatt du skall såra och svika de du tycker om pga din ditt val samt att själva orden du måste säga och den efterföljande turbulensen känns övermäktig och skrämmer dig.

    Om vi bryter det det bit för bit så:

    Att bli ensam kvar på glasberget eller inte hitta någon ny kärlek är nog ditt minsta problem om du väljer att separera. Du kommer att upptäcka att världen är full av potentiella partners. Men som vanligt är det inte så svårt att hitta kärleken utan utmaningen är att behålla den. Det finns ingen garanti att du kommer springa på Mr Right inom kort men det kanske är vettigt att ta det lugnt. För livet är inte slut vid 44. Långt ifrån och snarare tvärtom. Det är nu du har all erfarenhet, vet vad du vill och inte vill, vad du vill ha men inte vill ha samt har den trygghet som du tidigare inte hade. 

    De flesta större förändringar innebär en påverkan på det ekonomiska och materiella på något sätt.. Det kan vara förlorat jobb, ökade levnadskostnader osv. Två som bor ihop (och under en lång tid) har en starkare köpkraft en en singel. Men skall priset för en semesterresa per år samt en fin bil och vackert hem betalas av att en person är olycklig? Är det priset vi är beredda att betala för denna "frihet"? Innerst inne så vet vi att ingen kan köpa vår kärlek. Den måste byggas på något annat än bara pengar och ekonomisk trygghet. För annars blir det en typ av prostitution där vi säljer oss för att få leva i ett liv av köpt lycka men där vi inte trivs.

    Vårt liv är fullt utav val. Experter säger att vi medvetet/omedvetet gör tusentals val varje dag. Val vars påföljder kanske inte märks så mycket. Men i livet kommer vi för eller senare ställas inför medvetna och svåra val där vi inte vet vad påföljderna kan bli med där vi kan föreställa oss vad ett felaktigt val kan innebära. Som t.ex det du funderar över. Det du vet idag är att du inte är lycklig där du är. Det är fakta och det är detta som har fått dig att ligga vaken om nätterna, det som ofta upptar dina tankar och som har fått dig att söka dig hit till FL. Ingen kan garantera lycka. Men det du kan vara säker på är att du inte kan fortsätta som det är nu. I en ideal värld är det vinst varje gång och ingen gör ett felaktigt val. Så funkar inte livet och det vet du. Det kan vara så att du har börjat ta de första stegen mot något som blir en övertygelse om att det bara finns ett val. Om så, avvakta till känslan är 100% rätt. Men majoriteten av de som har valt att separera, om bara som särbos, har sagt att de önskar att de hade gjort detta tidigare. Och det finns inget som säger att en separation skall behöva betyda slutet. Det finns de som har hittat tillbaka och fått en nytänding.Det finns även de som insett att en separation har varit det bästa när fakta ligger på bordet.  Framtiden är alltså inte skriven.

    Vi kan inte gå runt ett helt liv och undvika konflikter. Men det är skillnad på att såra med uppsåt kontra att såra någon pga att omständigheter innebär det. Om du väljer att separera så gör du inte det för att såra utan för att du är olycklig och inte mår bra i förhållandet. För att inte fortsätta att lura din man och på så sätt såra honom med spelad kärlek och lögner så väljer du istället att vara ärlig och säga som det är. Trots att det självklart känns i era bådas hjärtan. Men vad skulle alternativet vara? Och hur mycket sårande skulle du inte orsaka honom och dig själv genom att spela spelet "den lyckliga frun och familjen"? Han kommer förr eller senare genomskåda det eller påverkas av teatern indirekt.

    När det gäller era barn så kommer de trots allt älska dig och er villkorslöst. Barn är även mer intelligenta och ser mer än vi tror. Om och när ni levererar beskedet så bli inte förvånade ifall de redan har läst av det mesta av situationen och förstår vad som händer. Självklart har de rätt att bli ledsna och besvikna men de väljer hellre ett par separerade lyckliga föräldrar än två som fortsätter att leva ihop men där det är iskall som Sibirien. Och när det gäller vänner och bekanta så kommer de flesta tycka att det är tråkigt (självklart) men även stötta och förstå er. De som inte gör det är inga riktiga vänner och de kan du klarar dig utan. En viss förändring kommer dock att ske och det är är att era gemensamma vänner via dig kommer att ha en mer naturlig närhet till dig och precis samma för din man. Men det är ytterst ni två som sätter förutsättningarna för om ni båda skall kunna fortsätta träffa och umgås med era vänner som förut.

    Det sista kanske är det tuffaste. Hur säger man "Jag vill separera" efter så många år?  Finns det något idealt tillfälle? Jag tror inte det. Jag tror att "modet" infinner sig med tiden eller så är det ögonblickets möjlighet som för upp det på tal (efter att det har mognat under lång tid). Det viktiga är att fundera igenom beslutet ett par gånger. För och nackdelar. Konsekvenser men även det positiva det kan medföra. Och handen på hjärtat - jag tror de flesta uppskattar ärligheten och respekten att ta upp det istället för att kanske göra den enklare vägen via en affär på sidan om och med hjälp av den tredje personen driva igenom en separation. För det är inte så ovanligt att det händer.

    Jag lider med dig och förstår helt att detta måste uppta det mesta av dina vakna timmar. Men kom ihåg att du alltid kan påverka utgången av detta drama. Och du måste våga ta tillbaka din lycka. Antingen genom att försöka - tillsammans med din man - få upp båten på rätt köl igen. Om det inte fungerar eller han inte har någon vilja eller ambition så kan du inte fortsätta att bruka våld på dig själv.  Du har rätt till ett lyckligt liv. Utnyttja den rätten.

     



    TS lyssna på det här, känns iaf som sanningar för mig och min situation.

    Bra skrivet iaf !

    Jag har tappat nån för jag tvekade men inser i efterhand att "jag" behövde känna i mig att det ger tätt!
  • knasigapappan
    Anonym (Sorgsen) skrev 2014-01-24 15:55:06 följande:
    Jag känner mig förbrukad. Jag fyller 44 i år och har två barn. Om de vore äldre och hade flyttat, eller om jag hade råd att bo kvar i storstan som singel och ha en 4a. Om min man inte vore min bästa vän. Jag har missat alla chanser för ett liv i passion och fullständig kärlek. Om jag inte vore så rädd för att ingen nånsin skulle vilja ha mig, hade jag jag lämnat. Hur ska jag tänka.? Ge mig lite uppmuntran är ni snälla.



    Jag bor i storstan
  • knasigapappan
    knasigapappan skrev 2014-01-24 20:57:05 följande:
    TS lyssna på det här, känns iaf som sanningar för mig och min situation.

    Bra skrivet iaf !

    Jag har tappat nån för jag tvekade men inser i efterhand att "jag" behövde känna i mig att det ger tätt!



    Var rätt
  • Anonym (Sorgsen)
    de Robespierre skrev 2014-01-24 20:42:58 följande:
    Så det du säger är att du är rädd för förlora den ekonomiska och materiella tryggheten.  Att du om du väljer separation så kanske ångrar dig och då är det för sent. Ävenatt du skall såra och svika de du tycker om pga din ditt val samt att själva orden du måste säga och den efterföljande turbulensen känns övermäktig och skrämmer dig. Om vi bryter det det bit för bit så: Att bli ensam kvar på glasberget eller inte hitta någon ny kärlek är nog ditt minsta problem om du väljer att separera. Du kommer att upptäcka att världen är full av potentiella partners. Men som vanligt är det inte så svårt att hitta kärleken utan utmaningen är att behålla den. Det finns ingen garanti att du kommer springa på Mr Right inom kort men det kanske är vettigt att ta det lugnt. För livet är inte slut vid 44. Långt ifrån och snarare tvärtom. Det är nu du har all erfarenhet, vet vad du vill och inte vill, vad du vill ha men inte vill ha samt har den trygghet som du tidigare inte hade.  De flesta större förändringar innebär en påverkan på det ekonomiska och materiella på något sätt.. Det kan vara förlorat jobb, ökade levnadskostnader osv. Två som bor ihop (och under en lång tid) har en starkare köpkraft en en singel. Men skall priset för en semesterresa per år samt en fin bil och vackert hem betalas av att en person är olycklig? Är det priset vi är beredda att betala för denna "frihet"? Innerst inne så vet vi att ingen kan köpa vår kärlek. Den måste byggas på något annat än bara pengar och ekonomisk trygghet. För annars blir det en typ av prostitution där vi säljer oss för att få leva i ett liv av köpt lycka men där vi inte trivs. Vårt liv är fullt utav val. Experter säger att vi medvetet/omedvetet gör tusentals val varje dag. Val vars påföljder kanske inte märks så mycket. Men i livet kommer vi för eller senare ställas inför medvetna och svåra val där vi inte vet vad påföljderna kan bli med där vi kan föreställa oss vad ett felaktigt val kan innebära. Som t.ex det du funderar över. Det du vet idag är att du inte är lycklig där du är. Det är fakta och det är detta som har fått dig att ligga vaken om nätterna, det som ofta upptar dina tankar och som har fått dig att söka dig hit till FL. Ingen kan garantera lycka. Men det du kan vara säker på är att du inte kan fortsätta som det är nu. I en ideal värld är det vinst varje gång och ingen gör ett felaktigt val. Så funkar inte livet och det vet du. Det kan vara så att du har börjat ta de första stegen mot något som blir en övertygelse om att det bara finns ett val. Om så, avvakta till känslan är 100% rätt. Men majoriteten av de som har valt att separera, om bara som särbos, har sagt att de önskar att de hade gjort detta tidigare. Och det finns inget som säger att en separation skall behöva betyda slutet. Det finns de som har hittat tillbaka och fått en nytänding.Det finns även de som insett att en separation har varit det bästa när fakta ligger på bordet.  Framtiden är alltså inte skriven. Vi kan inte gå runt ett helt liv och undvika konflikter. Men det är skillnad på att såra med uppsåt kontra att såra någon pga att omständigheter innebär det. Om du väljer att separera så gör du inte det för att såra utan för att du är olycklig och inte mår bra i förhållandet. För att inte fortsätta att lura din man och på så sätt såra honom med spelad kärlek och lögner så väljer du istället att vara ärlig och säga som det är. Trots att det självklart känns i era bådas hjärtan. Men vad skulle alternativet vara? Och hur mycket sårande skulle du inte orsaka honom och dig själv genom att spela spelet "den lyckliga frun och familjen"? Han kommer förr eller senare genomskåda det eller påverkas av teatern indirekt. När det gäller era barn så kommer de trots allt älska dig och er villkorslöst. Barn är även mer intelligenta och ser mer än vi tror. Om och när ni levererar beskedet så bli inte förvånade ifall de redan har läst av det mesta av situationen och förstår vad som händer. Självklart har de rätt att bli ledsna och besvikna men de väljer hellre ett par separerade lyckliga föräldrar än två som fortsätter att leva ihop men där det är iskall som Sibirien. Och när det gäller vänner och bekanta så kommer de flesta tycka att det är tråkigt (självklart) men även stötta och förstå er. De som inte gör det är inga riktiga vänner och de kan du klarar dig utan. En viss förändring kommer dock att ske och det är är att era gemensamma vänner via dig kommer att ha en mer naturlig närhet till dig och precis samma för din man. Men det är ytterst ni två som sätter förutsättningarna för om ni båda skall kunna fortsätta träffa och umgås med era vänner som förut. Det sista kanske är det tuffaste. Hur säger man "Jag vill separera" efter så många år?  Finns det något idealt tillfälle? Jag tror inte det. Jag tror att "modet" infinner sig med tiden eller så är det ögonblickets möjlighet som för upp det på tal (efter att det har mognat under lång tid). Det viktiga är att fundera igenom beslutet ett par gånger. För och nackdelar. Konsekvenser men även det positiva det kan medföra. Och handen på hjärtat - jag tror de flesta uppskattar ärligheten och respekten att ta upp det istället för att kanske göra den enklare vägen via en affär på sidan om och med hjälp av den tredje personen driva igenom en separation. För det är inte så ovanligt att det händer. Jag lider med dig och förstår helt att detta måste uppta det mesta av dina vakna timmar. Men kom ihåg att du alltid kan påverka utgången av detta drama. Och du måste våga ta tillbaka din lycka. Antingen genom att försöka - tillsammans med din man - få upp båten på rätt köl igen. Om det inte fungerar eller han inte har någon vilja eller ambition så kan du inte fortsätta att bruka våld på dig själv.  Du har rätt till ett lyckligt liv. Utnyttja den rätten.  

    Hej och tack för ditt långa och kloka brev. Jag fortsätter nedan.
  • Anonym (Sorgsen)

    Jag har varit iväg ikväll med vänner och det var jätteroligt, men nu när det är kväll och jag ska sova kommer sorgen tillbaka. Jag vill känna riktig innerlig längtansfull kärlek. Jag vill känna att det personen som jag lever med tycker att jag är värd det, värd att han visar sin kärlek för mig. Kanske är jag inte längre mottaglig. Vill inte vara hemma. En lägenhet i stan kostar för mycket. Ja robespierre, jag borde bortse från det faktum att materiellt välbefinnande är oviktigt.

  • de Robespierre
    Anonym (Sorgsen) skrev 2014-01-24 23:44:43 följande:
    Jag har varit iväg ikväll med vänner och det var jätteroligt, men nu när det är kväll och jag ska sova kommer sorgen tillbaka. Jag vill känna riktig innerlig längtansfull kärlek. Jag vill känna att det personen som jag lever med tycker att jag är värd det, värd att han visar sin kärlek för mig. Kanske är jag inte längre mottaglig. Vill inte vara hemma. En lägenhet i stan kostar för mycket. Ja robespierre, jag borde bortse från det faktum att materiellt välbefinnande är oviktigt.
    Jag förstår hur du menar när du säger att du inte längre är mottaglig. Jag tror att vi alla har en punkt där vi brister och sedan orkar vi inte längre. Jag antar att detta problem inte dök upp igår utan att du har burit på det mycket lång tid men på den sista tiden har det blivit mer påtagligt och kritiskt. Du kanske har nått din punkt nu där du inte längre orkar, vill eller klarar av att försöka ett tag till. En negativ spiral uppstår lätt när man inte synkar med varandra. Han drar sig undan från dig. Du försöker och försöker men han vet var han har dig. Till den dag du ger upp lite och du istället drar dig undan. Nu känner han att det är något och söker dig men nu vill inte du. Ju mer han försöker desto mer avståndstagande blir du på alla plan. Man kan tycka att både du och han borde vara nöjda. Han för att du inte längre är så på och du att han "uppvaktar" dig mer. Men har man kommit för långt så blir det snarare åt andra håller och spiralen går ett varv till nedåt.

    Det är få som klarar av att leva i ett förhållande utan fysisk och "mental" kärlek. För den behövs där för att man skall känna en samhörighet. Det är få som bara kan leva på sexet och inget annat. Det är få som kan leva på den "mentala" kärleken utan den fysiska. I alla fall i längden. Förr eller senare gör avsaknaden saker med oss.  Det kan komma smygande. En kall, ljudlös kil som slås ned mellan personerna och en dag känner man att man snarare är bra kompisar är man/kvinna i ett förhållande. Kärleken man känner kan då snarare kännas som den man känner för en familjemedlem eller en mycket bra kompis. Men den kärlek man saknar är helt annorlunda.

    Åtrån, lusten, att känna att den andre vill ha en, att den tänder på en, att uppleva att man fortfarande är nummer ett (utan att behöva fråga om det eller bara få det muntligt på ett "inövat" sätt), det är saker man saknar. För den hakar rakt in i kärleken till personen. Åtrån och kärleken är som Ying & Yang, Salt och sött. De kan vara OK var för sig ett tag men det de flesta vill ha är hela paketet. För när det finns där är det magiskt. När det är borta så känns det otroligt tomt.

    Ditt förhållande behöver inte vara utdömt. Jag upprepar det igen - det hänger på hur ni vill göra. Hur pass engagerade ni båda är. För det räcker inte med att en vill. Både måste ha 100% vilja att göra det tunga och ofta frustrerande jobbet att hitta tillbaka. Men om någon utav er känner att man inte kan åta sig detta på ett fullt och ärligt sätt så ta en paus och fundera över det. För det är i mina ögon helt bortkastad tid på att förska när någon inte har den fulla ambitionen och viljan.

    När det gäller det materiella så antar jag att du främst syftar på två saker vi alla mest oroar oss över - boende och ekonomi. Du/ni har en 4:a idag (?) och jag förstår att du vill ha tillräckligt med utrymme för barnen när de är hos dig och för dig själv. Men tänk såhär att det kan vara målet men att du får nå dit steg för steg. Precis som du har gjort tidigare i ditt liv. Det andra är ekonomin och den kommer att förändras. Men du kommer att märka att med en vettig hantering av dina egna pengar så kommer du att snabbt anpassa dig och problemet kommer bli mindre med tiden. Dessutom kommer du att få en frihet och möjlighet till ett nytt liv vilket kan kompensera det du känner att du har förlorat.
  • Anonym (Sorgsen)

    Du är så klok. Jag älskar min man men du satte verkligen huvudet på spiken men ting och yang. Det handlar om en separation är värt det. Vi har varit tillsammans länge och bor i villa. Jag skulle inte fixa det med mindre än en fyra, tja kanske trea., men som du sagt så är det oviktigt egentligen. Allt jag gör, gör jag idag för att jag känneratt jag måste. Det blir katastrof för min 14 årige son som behöver massor med kärlek och uppmuntran. Min man och jag har sex, men jag känner inte ying och yang som du sa. Jag kanske kan leva så här i 4 år till. Nä, nu är jag feg. Det är lättare att avstå från Att svika aälla än att stå till svars för sitt beslut. Du skriver verkligen det jag tänker. Är du psykolog. Tack i alla fal och kram på dig.

  • de Robespierre
    Anonym (Sorgsen) skrev 2014-01-25 09:02:25 följande:
    Du är så klok. Jag älskar min man men du satte verkligen huvudet på spiken men ting och yang. Det handlar om en separation är värt det. Vi har varit tillsammans länge och bor i villa. Jag skulle inte fixa det med mindre än en fyra, tja kanske trea., men som du sagt så är det oviktigt egentligen. Allt jag gör, gör jag idag för att jag känneratt jag måste. Det blir katastrof för min 14 årige son som behöver massor med kärlek och uppmuntran. Min man och jag har sex, men jag känner inte ying och yang som du sa. Jag kanske kan leva så här i 4 år till. Nä, nu är jag feg. Det är lättare att avstå från Att svika aälla än att stå till svars för sitt beslut. Du skriver verkligen det jag tänker. Är du psykolog. Tack i alla fal och kram på dig.
    Det är svåra beslut vi ibland ställs inför i livet. Vid vissa tillfällen kan det vara värt att vänta för saker kan förändras till det bättre. Men ibland kan det även vara motsatsen och det man är uppe i är svanesången där valet att avvakta bara innebär att det går från dåligt till ännu sämre. Hur vet man vad man skall välja?

    Svårt att säga men det viktiga är att ta in den andra personen i det hela så fort som möjligt. För om man känner att det här inte är bra, jag fixar inte detta längre, så kommer den andre att förr eller senare märka att något inte står rätt till. Fram till denna punkt så hinner det bli ännu mer komplicerat. Om man flaggar och säger att jag är inte lycklig så kan det självklart komma som en chock. Men jag tror att de flesta uppskattar det för det visar att man spelar med öppna kort och vill låta den andre ha en chans att påverka, om det nu bara sträcker sig till att informera personen till att börja med. När den andre vet att man inte är lycklig så öppnar sig möjligheten till förändring. Det är ingen garanti att det blir bättre med vi kan vara 100% säkra på att om den partnern inte kommer med i det hela så finns det bara en minimal chans till en förändring. För hur skall den veta att det inte går att fortsätta såhär längre?

    Vi män har ofta en tendens av att fatta långsamt när det gäller signaler som en kvinna hade snappat upp på ett ögonblick. Vet inte om det bottnar i att vi föredrar att få ett problem levererat rakt och tydligt via ord - "Jag är inte lycklig längre". Samtidigt så kan vi känna av att något inte är som det skall men när kvinnan inte säger något på eget initiativ eller svarar på vår fråga "Vad är det? (vilket kvinnor ibland kan tycka bara kan besvaras med ett "Duhh..." för det är så självklart vad som är fel) så utgår vi ifrån att det nog inte är så farligt. Därför är det viktigt att vara rak och tydlig och kanske ta till sig teorin om att män och kvinnor kommunicerar på olika sätt. 

    Du säger att du har sex med din man. Men du saknar "det där". Känner du att du verkligen vill ha sex med honom med "det där" saknas? Eller är det så att du klarar av att ha sex med honom men det blir mest för att stilla hans och din drift och inte för att du åtrår honom (eftersom det där saknas)? Eller har det så att det tar emot men du gör det för det dåliga samvetets skull?

    Du nämner 4 år som om du har stakat ut ett plan i huvudet. Jag kan inte dra mig ifrån att känna en viss jämförelse med liknande resonemang som när man är hos tandläkaren och tänker "Om 30 minuter är jag ute härifrån" eller man sitter på en långflygning och hela tiden tittar på skärmen och tänker "Nu är det bara 8 tim och 40 min kvar.....8 tim och 38 min kvar...." Är det för att din son troligtvis flyttar hemifrån då eller annan orsak? Du nämner även att han behöver massor av kärlek och uppmuntran. Vad är det du fruktar skall hända som innebär att han inte får det vid en separation? Om han är i en känslig period just nu så kan man även fundera över hur han tar det ifall han spenderar fyra år tillsammans med sin mamma som inte vill vara kvar med hans pappa (vilket är svårt att dölja). Jag säger inte att det kommer att synas, men barn ser och känner av mer än vad man tror syns utåt. Detta med de 4 åren kan även tolkas som att du redan har bestämt dig men du skall bara sitta av tiden med din son. När dessa 4 år har gått, hur skall du då leverera nyheten till din man? Jag kan tänka mig att han kommer säga "Varför har du inte sagt något tidigare (därav det viktiga med att ta med den andre och vara tydlig).

    Det finns nog ingen Silver Bullet när det gäller problem som detta. Alla förhållanden är unika med olika förutsättningar, bagage och personligheter. Trots det så finns det ofta några gemensamma nämnare som man kan dra erfarenheter av. Jag kan inte ge dig något råd om att gör såhär så kommer allt lösa sig. Det är bara du och din man som vet lösningen. Däremot kan jag försöka bidra med min syn på saken som lekman, vilket även svarar på din fråga om jag är psykolog. Nej, det är jag inte och har inte läst en minut i ämnet. Jag är en helt vanlig man som försöker lära mig av det som livet försöker lära en. Och jag lär mig fortfarande och kommer inte sluta förrän "The Fat Lady Sings"
     
Svar på tråden Jag hade lämnat om det inte vore för.....