• Teady111

    Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?

    Hej! Jag arbetar själv i en matbutik. Främst i kassan. Det jag stör mig mest på när det gäller kunder är:

    De som inte hälsar (i kassan).

    De som lyssnar på musik och alltså inte hör något annat (när de står i kassan).

    De som talar i telefon. Jag menar snälla, man kan väl säga till den man pratar i telefon med "du vänta lite, jag ska bara betala här". Men icke!

    De som kommer fram och fråga "vad kostar den här?" (När man är upptagen i kassan). Precis som att jag har koll på alla priser i hela butiken. Vad fan tror de liksom?

    När de så fort kommer in genom ingången i butiken och frågar "vart finns den här varan?".

    Vad stör Ni er på? Alltid kul att höra!  :)

  • Svar på tråden Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?
  • Anonym (D)

    Jag jobbar inte i någon butik men jag står ofta i köer!

    Och blir så jävla irriterad när man är näst på tur och den framför sig DÅ "kommer på" att rota och leta i oändlighet efter plånbok och sen fumla med alla jävla kort.

    Kunde inte gjort det en kvart innan i kön liksom.

    Eller pensionerer som tror Alla har lika mycket tid som dem och ska stå och inte bara prata om allt mellan himmel och jord med kassörskan utan även alltid tar hundra år på sig med betalning, slår fel kod, ser inte vilka mynt som är vilka osv.

    Men där kan jag ändå ha tålamod.

    Ni som jobbar i kassan försöker iaf ert bästa, det ser man ju.

  • Anonym (M)

    Jag är inte typen som stör mig på andras egenheter, fumligheter och misstag.
    Ingen av oss är felfri, så jag försöker ha tolerans inför andras brister som jag hoppas att andra har för mina.
    Men en sak retar mig och det är när kunder är rakt av otrevliga och/eller elaka.
    Jag har väldigt låg tolerans för när man gör illa andra, både som anställd och i privatlivet.

  • Anonym (M)

    Sen tänker jag att om man irriterar sig på kunden, så är ju det inget som kunden drabbas av.
    Det är ju bara man själv blir på dåligt humör, och det är det inte värt.
    Bättre då att bara låta det få flyta förbi som delar av det allmännmänskliga och sen gå vidare. 

  • Anonym (H)

    - Kunder som klagar på någonting i affären som jag inte har med att göra och får det till att vara mitt fel (priserna, att en produkt inte finns etc etc)
    - Kunder som kommer in 10 sekunder innan stängning utan någon som helst tanke på att man får jobba över.
    - Kunder som har med sig en hord med barn som petar omkull allt i deras väg. Alternativt ett barn som de har nära 0 uppsikt över.
    - Kunder som tar upp en produkt för att kolla på den, och sedan ställer tillbaka den uppochned/bakofram eller på en helt annan plats.
    - Kunder som öppnar hudvårdsprodukter och testar, trots att det inte är tester, och sedan bara ställer tillbaka (och det här går tillbaka till första punkten, nästa kund som köper denna är såklart arg för att denne har fått en öppnad och redan använd produkt).

    Sedan stör jag mig på att jag alltid måste vara trevlig, även om kunden är rent ut sagt elak.

  • Teady111
    Anonym (D) skrev 2017-08-31 18:10:27 följande:

    Jag jobbar inte i någon butik men jag står ofta i köer!

    Och blir så jävla irriterad när man är näst på tur och den framför sig DÅ "kommer på" att rota och leta i oändlighet efter plånbok och sen fumla med alla jävla kort.

    Kunde inte gjort det en kvart innan i kön liksom.

    Eller pensionerer som tror Alla har lika mycket tid som dem och ska stå och inte bara prata om allt mellan himmel och jord med kassörskan utan även alltid tar hundra år på sig med betalning, slår fel kod, ser inte vilka mynt som är vilka osv.

    Men där kan jag ändå ha tålamod.

    Ni som jobbar i kassan försöker iaf ert bästa, det ser man ju.


    Ja det där med att börja rota efter plånbok precis när det är dags för betalning har jag aldrig under mina 9 år som kassörska förstått mig på. Skapar så onödiga köer.

    Ännu värre är det när de ska betala och kommer på att den GLÖMT plånboken hemma. Jag menar, är man lite vettig så kollar man väl att man har pengar innan man går och handlar. Det här kan hända flera gånger under en arbetsdag.
  • Anonym (asdf)

    Angående musik och telefon. Varför skulle man behöva sluta med det bara för att betala i en mataffär?

  • Anonym (Lise)

    Butikspersonal som inte ber om ursäkt om t.ex ett pris har blivit fel. Många i kassan verkar tycka att det är inte de personligen som prismärkt, och därmed är det inte deras fel personligen, och därför ber de inte heller om ursäkt, för de förstår inte att de bör göra det å butikens vägnar. Att de representerar butiken,
    När det blivit fel och man påtalar det, så säger de liksom bara "Jaha, ok.", "skriv på här" och "här är dina pengar" och inte "Ursäkta/Ledsen att det har blivit fel. Tack för att du sa till, ska genast se till att det blir korrigerat i våra system" eller liknande.

    Det gör att man som kund känner sig lite dum och sniken som "ställer till krångel" för att få tillbaka 7 kr eller så. Om man däremot fick en uppriktig ursäkt och ett tack så skulle det kännas trevligare.

    Om jag har betalat några kronor mer för en produkt, så är det viktiga för mig inte de där kronorna i sig, utan att veta att de ser till att åtgärda problemet så inga fler blir drabbade av samma sak och jag vet att det är en butik man kan lita på.

    För vissa människor känns det som de tror att de endast har ett begränsat antal "ursäkta" och "tack", så att de måste snåla med dem genom livet.

  • Anonym (Madde)
    Anonym (H) skrev 2017-08-31 18:19:50 följande:

    - Kunder som klagar på någonting i affären som jag inte har med att göra och får det till att vara mitt fel (priserna, att en produkt inte finns etc etc)
    - Kunder som kommer in 10 sekunder innan stängning utan någon som helst tanke på att man får jobba över.
    - Kunder som har med sig en hord med barn som petar omkull allt i deras väg. Alternativt ett barn som de har nära 0 uppsikt över.
    - Kunder som tar upp en produkt för att kolla på den, och sedan ställer tillbaka den uppochned/bakofram eller på en helt annan plats.
    - Kunder som öppnar hudvårdsprodukter och testar, trots att det inte är tester, och sedan bara ställer tillbaka (och det här går tillbaka till första punkten, nästa kund som köper denna är såklart arg för att denne har fått en öppnad och redan använd produkt).

    Sedan stör jag mig på att jag alltid måste vara trevlig, även om kunden är rent ut sagt elak.


    Fast så länge dörrarna är öppna får man räkna med att det kommer in folk tycker jag. Det är inte alla som känner till öppettider utan de ser en öppen ingång och kommer på att de vill ha något.

    Det där med barnen och sätter tillbaka på fel plats, stor igenkänning på det. ;) Håller med dig där.

    Ang att man måste vara trevlig även om kunden är elak, här håller jag inte med om att det är så. Visst att "regelboken" kanske säger så men den bekymrar jag mig inte om i sådana lägen. Är någon otrevlig så biter jag ifrån, det är ju inget man skulle bli varnad för.
  • Teady111
    Anonym (M) skrev 2017-08-31 18:17:51 följande:

    Sen tänker jag att om man irriterar sig på kunden, så är ju det inget som kunden drabbas av.
    Det är ju bara man själv blir på dåligt humör, och det är det inte värt.
    Bättre då att bara låta det få flyta förbi som delar av det allmännmänskliga och sen gå vidare. 


    Jag försöker att alltid vara trevlig, tillmötesgående och ha hög toleransnivå, även om jag ibland kokar lite inuti. Men om någon är direkt elak eller enormt otrevlig utan anledning så påvisar jag att det inte är okej genom att ibland vara otrevlig tillbaka. Blev en gång kallad både det ena och det andra av en kund. Då sa jag till honom argt "gå härifrån nu!", och han gick. Man kan ju inte ta vad som helst.
Svar på tråden Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?