• Teady111

    Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?

    Hej! Jag arbetar själv i en matbutik. Främst i kassan. Det jag stör mig mest på när det gäller kunder är:

    De som inte hälsar (i kassan).

    De som lyssnar på musik och alltså inte hör något annat (när de står i kassan).

    De som talar i telefon. Jag menar snälla, man kan väl säga till den man pratar i telefon med "du vänta lite, jag ska bara betala här". Men icke!

    De som kommer fram och fråga "vad kostar den här?" (När man är upptagen i kassan). Precis som att jag har koll på alla priser i hela butiken. Vad fan tror de liksom?

    När de så fort kommer in genom ingången i butiken och frågar "vart finns den här varan?".

    Vad stör Ni er på? Alltid kul att höra!  :)

  • Svar på tråden Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?
  • Vellopiceder
    Vellopiceder skrev 2017-08-31 18:41:10 följande:

    När de niar och när de kommenterar vad jag handlar. "Så det blir lite godis ikväll?" Skit i det, du!


    Märkligt. Den här skulle hamnat i syskontråden - den om butikspersonal.
  • Anonym (H)
    Anonym (Madde) skrev 2017-08-31 18:28:26 följande:
    Fast så länge dörrarna är öppna får man räkna med att det kommer in folk tycker jag. Det är inte alla som känner till öppettider utan de ser en öppen ingång och kommer på att de vill ha något.

    Det där med barnen och sätter tillbaka på fel plats, stor igenkänning på det. ;) Håller med dig där.

    Ang att man måste vara trevlig även om kunden är elak, här håller jag inte med om att det är så. Visst att "regelboken" kanske säger så men den bekymrar jag mig inte om i sådana lägen. Är någon otrevlig så biter jag ifrån, det är ju inget man skulle bli varnad för.
    Klart att det är att räknas med, men jag drar alltid en osynlig suck när en kund kommer in precis innan stängning ;)

    Jag vågar själv inte ryta ifrån, tyvärr, känner inte att min förmåga att avstyra sånt beteende är stark nog. Hemma går det ju bra, men inte när jag jobbar. Försöker istället vara neutral men artig för att inte göra det värre.

    Jag är rätt tacksam över åren jag jobbat i butik, men jag kommer inte längta tillbaka när jag väl slutar!
  • Teady111
    Anonym (H) skrev 2017-08-31 18:19:50 följande:

    - Kunder som klagar på någonting i affären som jag inte har med att göra och får det till att vara mitt fel (priserna, att en produkt inte finns etc etc)
    - Kunder som kommer in 10 sekunder innan stängning utan någon som helst tanke på att man får jobba över.
    - Kunder som har med sig en hord med barn som petar omkull allt i deras väg. Alternativt ett barn som de har nära 0 uppsikt över.
    - Kunder som tar upp en produkt för att kolla på den, och sedan ställer tillbaka den uppochned/bakofram eller på en helt annan plats.
    - Kunder som öppnar hudvårdsprodukter och testar, trots att det inte är tester, och sedan bara ställer tillbaka (och det här går tillbaka till första punkten, nästa kund som köper denna är såklart arg för att denne har fått en öppnad och redan använd produkt).

    Sedan stör jag mig på att jag alltid måste vara trevlig, även om kunden är rent ut sagt elak.


    Ja när de kommer fram till mig i kassan efter att ha granskat kvittot och säger "Hörru, DU har tagit för mycket för den här varan. Den ska bara kosta si och så". Det kan reta mig något så jävligt alltså! Precis som att det är jag som kassaarbetare som sitter och lägger in alla priser på allt.

    På tal om öppnade produkter. Vissa kan ju komma och vilja lämna tillbaka varor som de öppnat. Minns en man som ville lämna tillbaka ett par gummihandskar (typ diskhandskar), som han hade öppnat hemma och prövat. De var tydligen för små. Jag sa det att jag kan tyvärr inte ta tillbaka dem. Då blev han rasande och gick efter mycket om och men . .
  • Teady111
    Anonym (asdf) skrev 2017-08-31 18:24:00 följande:

    Angående musik och telefon. Varför skulle man behöva sluta med det bara för att betala i en mataffär?


    Det handlar om respekt för en annan människa. Eller ser du kassaarbetaren som en maskin?
  • Vellopiceder

    Folk som kommer in precis innan stängning, fullt medvetna om det, och stannar hur länge som helst. Min värsta sån kom när vi stod med nyckeln i låset och skulle gå. Men en liiiiiiten stund bad de att få komma in. En dryg halvtimme senare gick de - utan att ha köpt något.

  • Vellopiceder
    Anonym (asdf) skrev 2017-08-31 18:24:00 följande:

    Angående musik och telefon. Varför skulle man behöva sluta med det bara för att betala i en mataffär?


    För att man förväntas växla några ord när man betalar och det går inte om man inte hör vad kassapersonalen säger. Det är respektlöst helt enkelt.
  • Anonym (ba)
    Anonym (Blö) skrev 2017-08-31 18:09:09 följande:

    När kunderna har sex i omklädningsrummet.


    Då borde personalen bryta.. Personalen har ansvaret och ska styra upp
  • Anonym (H)
    Teady111 skrev 2017-08-31 18:46:42 följande:
    Ja när de kommer fram till mig i kassan efter att ha granskat kvittot och säger "Hörru, DU har tagit för mycket för den här varan. Den ska bara kosta si och så". Det kan reta mig något så jävligt alltså! Precis som att det är jag som kassaarbetare som sitter och lägger in alla priser på allt.

    På tal om öppnade produkter. Vissa kan ju komma och vilja lämna tillbaka varor som de öppnat. Minns en man som ville lämna tillbaka ett par gummihandskar (typ diskhandskar), som han hade öppnat hemma och prövat. De var tydligen för små. Jag sa det att jag kan tyvärr inte ta tillbaka dem. Då blev han rasande och gick efter mycket om och men . .
    Haha, jaa, just den råkar jag inte ut för så ofta, tack och lov! därmed är det många som jämför med andra affärers priser, "den här är en tia billigare på åhlens" eller liknande. Jag är inte ansvarig för priserna!

    Att kunder kommer tillbaka med produkter som de använt blir jag alltid lite ställd av, det är som om jag känner hur pinsamt det vore om jag var kunden, men de känner ju uppenbarligen inte så.

    Har haft kunder som blivit jättearga för att vi inte tar emot gamla batterier ("ni säljer saker med batterier då måste ni ta emot!"), den är också lite underlig...
  • Anonym (asdf)
    Teady111 skrev 2017-08-31 18:48:39 följande:
    Det handlar om respekt för en annan människa. Eller ser du kassaarbetaren som en maskin?
    Vellopiceder skrev 2017-08-31 18:52:59 följande:
    För att man förväntas växla några ord när man betalar och det går inte om man inte hör vad kassapersonalen säger. Det är respektlöst helt enkelt.
    Jag ser kassapersonalen som en arbetare som sitter där och gör sitt jobb. Jag förväntar mig inte att bli vän med kassapersonalen.

    Jag säger "Hej", vad mer behövs?
    Det enda jag vill är att få mina varor scannade. Varför skulle man prata?

Svar på tråden Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?