• Maria84

Jordgubbspaj?

Nån som har nåt gott recept på jordgubbspaj?
    Sambon berättade att hans farmor gjorde det för länge, länge sen men vi har inte hittat nåt recept. Och jag blev sugen att testa på nu när han sa det

• Svar på tråden Jordgubbspaj?
  • ebben

jag har ett bra,men ska se om jag kan hitta det bara!

• Annabel

Jordgubbspaj

Deg:
    3 dl vetemjöl1 dl socker0,5 tsk bakpulver175 g margarin eller smör, smält

Fyllning:
    ca 1 liter jordgubbar0,5 msk potatismjöl2 msk socker

Rör ihop ingredienserna till pajdegen. Tryck ut den med en sked i en pajform (ca 26 cm i diameter).

Bred ut jordgubbarna på pajdegen, dela stora jordgubbar. Blanda potatismjöl och socker och strö över. (binder samman saften från bären)

Grädda i nedre delen av ugnen ca 25 minuter.

Servera eventuellt med lite florsocker, en kula glass, citronmeliss och några extra bär

• Hemma hos oss

Här är mitt bästa recept. Den här pajen är mumsig och snabblagd!
    Vi brukar äta den varm med iskall vaniljglass till.

150-170 g. smält margarin/smör
    1 dl. socker
    3 dl. mjöl
    1 tsk. bakpulver
    1 liter jordgubbar

Blanda det smälta smöret med de torra ingredienserna och tryck ut i en pajform. Lägg jordgubbarna snyggt ovanpå. (Kan behövas lite florsocker/strösocker på gubbarna om de är småsura )
    Grädda i 200 grader (brukar inte ta tiden, kanske 20 min...ni ser när den börjar se gräddad ut)

• AnnaK

Krämig jordgubbspaj
    1 Paj

Deg

3 dl Vetemjöl
    1 ts Bakpulver
    1 dl Socker
    100 g Smör
    1 Ägg

Fyllning

250 g Jordgubbar; skivade, färska -eller frysta
    3 dl Gräddfil
    2 Ägg
    1 dl Socker
    2 ts Vaniljsocker

Blanda samman ingredienserna till pajdegen. Tryck ut den i en pajform
    ca 25 cm i diameter. Fördela jorgubbarna ovanpå. Rör ihop gräddfil, ägg, socker och vaniljsocker och häll det över jordgubbarna. Grädda i 200° 30-40 minuter. Servera pajen kall. Dekorera med jordgubbar och siktat florsocker.

• AnnaK

Jordgubbspaj

Ingredienser 1 stor eller 8 små pajer:

Pajdeg:
    3 dl vetemjöl
    1/2 dl florsocker
    125 g smör
    1 äggula
    2 msk vatten
    Fyllning:
    3/4-1 liter färska jordgubbar
    (6-7 kumquats)
    (rönnbärs)gelé
    Kräm:
    2 dl crème fraîche
    1 msk vaniljsocker
    strösocker
    Så här gör du:
    Blanda mjöl och florsocker. Skär smöret i små bitar och blanda smör och mjöl till en smulig massa. Tillsätt äggula och vatten och arbeta snabbt till en deg. Platta ut den, lägg i kylskåp och låt vila minst en halvtimme.
    Kavla ut degen till en stor platta och lägg i en pajform. Till små pajer är det lättare att bara dela i bitar och trycka ut degen med mjölade tummar i formarna.
    Förgrädda pajskalet. Efter 25-30 minuter i 200 graders ugn har det fått fin färg. Om du väljer portionspajer, räkna med att grädda 10 minuter i 225 graders ugn.
    Skölj och skiva jordgubbar och kumquats. Rör ihop crème fraîche med vaniljsocker och lite strösocker beroende på hur söta jordgubbarna är. Bred krämen över den avsvalnande pajen. Lägg på de skivade bären.
    Värm geléet tills det precis smälter och pensla över bären.

• Karisma

Hittade det här receptet på jordgubbspaj på FL. Ngn somvet om den ska ätas varm eller kall??? Har sett att vissa jordgubbspajer ska ätas kall.. Någon som vet????

Tänkte jag testar och lägger in frågan här istället för att starta en ny tråd...

Den ser smarrig ut, men vet då inte om den ska ätas var eller kall..

Kram Kristina

Mmm, bästa jordgubbspajen:

Rensa och dela eller skiva en liter jordgubbar och bred ut i en pajform. Ringla över ½ dl sirap. Rör 100 g smör mjukt med 1½ dl socker. Rör ner ett ägg. Blanda ner 1 tsk bakpulver, 1 tsk vaniljsocker och 3 dl vetemjöl. Det blir en ganska kladdig deg som du klickar ut över jordgubbarna. Grädda i 175 grader i 30 minuter. Servera med glass, grädde eller vaniljvisp!

Svar på tråden Jordgubbspaj?