• vega34

Fortsättning av refluxtråden

Hej! Startar härmed fortsättningstråden för oss som varit med ett tag i gamla rexluxtråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m8033801.html

MEN alla är naturligtvis välkomna att delta såväl oerfarna refluxföräldrar som rutinerade . Här kommer vi med tips, råd men framförallt: stöttar vi varandra i det mesta som rör våra "reflux-barn". Vår dotter börjar närma sig stadiet att gå och har därför minskat radikalt vad gäller refluxen men har fortfarande besvär och medicineras med Lanzo (typ Losec). Kanske har du liknande erfarenheter som många av oss har: okänsliga läkare, okunniga BVC-sköterskor och nonchalans av desamma. Bidra gärna med just din historia: välkommen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-28 19:39:56:
    OBS! I första meningen har det smygit sig in ett tangenbordsfel det ska förstås vara "Hej! Startar härmed fortsättningstråden för oss som varit med ett tag i gamla refluxtråden" (och inte rexluxtråden som det står ovan). Ha överssende med detta. Det går inte att ändra i efterhand, måste då stänga tråden och sedan starta en ny igen. Lite överarbetat för ett stavfel, tycker jag . Jag skyller allt på sömnbrist*s*.

• Svar på tråden Fortsättning av refluxtråden
  • Mamasnest

Rapport från natten: Första gången hon vaknade var kl 01, vilket är ett litet framsteg (jag sover dock fortfarande i hennes rum och hon i mitt), nästa gång det var dags att amma var kl 04 och sedan sov hon väldigt dåligt ända tills vi gick upp kl 07.15. Usch vilka jobbiga timmar det var. Jag undrar varför hon inte kunde sova då??? Det verkar dock inte som att hon har ont längre och hostan börjar bli bättre, visst hostar hon ibland men då inte lika mycket och inte lika ofta.
    När jag känner mig mer säker på att hon inte mår dåligt på nätterna så ska jag ta tag i att sluta nattamma. Någon som har bra tips på hur man får detta att ske smidigt? Sonen slutade vakna på nätterna när han var 10 veckor gammal och sov då 19-07 utan att vakna alls. Därför har jag inga erfarenheter av nattvak sedan tidigare och nu känner jag att jag måste få sova snart...

You can't wake a person who is pretending to be asleep
  • nadja84

Idag fick jag en stor fontänkräkning på mig vid "frukost" Inte kul

Fick provsvaren från vår PH-mätning i veckan och det hade blivit bättre men inte tillräckligt bra så nu blir det både omeprazol och zantac.. tycker så synd om Dylan han har iallafall vant sig me omeprazolen nu så den går bra 2ggr om dan men zantac är sjukt jobbigt att ge, han kräks på en gång hoppas han vänjer sig fort iallafall!!

Ska på en ny PH-mätning om ca 4 veckor och hoppas verkligen det blivit bättre då annars blir det väl en operation för vår del

Men annars är han en underbar liten kille som oftast är glad och sover bra

Förresten Dylan är nu lite över 4månader och klarar inte mer än 90ml (äter nutra) varje gång ibland mer men oftast mindre.. det blir många matningar per dag.. hur var era runt 4 månader?? om ni nu kommer ihåg

*Dylan 2006-03-25*
  • Mamasnest

nadja84: Usch vad jobbigt för Dylan (fint namn föresten), jag håller tummarna för att det blir bättre snart. Zantac är ju hemsk, jag mår illa bara av lukten när jag ger den till Kaylin, vill inte ens tänka på hur den smakar...

Jag körde med fri amning tills Kaylin var 6½ månad, men det blev ofta och lite. Mer än så kan jag tyvärr inte säga.

Nu har den andra framtanden tittat ut, kanske därför som hon krånglade så i morse?!

• nadja84

Kaylin är super fint oxå

Ja, men som det verkar så får de flesta mata lite och ofta.. kan bli lite jobbigt ibland om man har mkt att göra.. men men.. jag gör allt för dylan så det är bara bita ihop vid matning, spyor osv

*Dylan 2006-03-25*
  • Mamasnest

nadja84: Ja om man flaskmatar blir det lite jobbigt. Det är lättare när man ammar, då slänger man ju bara fram tuttarna. Min son fick flaska från att han var 3½ månad och sedan dess avskyr jag flaskor. Det kändes ju som om man inte gjorde annat än diskade nappflaskor. Fundersam

• Lm71

Nadja84: Elias är ju också 4 mån ,men jag både ammar & ger Pepti Junior, så den mängden är svår att beräkna, men de gånger han bara äter Pepti så ligger det allt mellan 80-110ml, så det verkar vara ganska ok.... Hur stor är han? Elias väger inte så mkt för sin ålder, det spelar säkert också in....

Mamasnest: Här har du en till som inte tyckte att det var natt inatt .... Elias är visserligen alltid bökig på nätterna, men inatt vaknade han 02.00 & tyckte helt klart att det var morgon.... Låg & snacka o hojta för glatta livet fram till 04.30 imorse, då hade han lyckats slita loss sin stomipåse, så då var det bara att masa sig upp & byta :-0 ...
    Därefter somnade han & sov till 06.30..... Sen dess har han sovit 1,5 tim sammanlagt uppdelat på 3 tillfällen....

Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall....
  • tjockmage 78

Pepti Junior, vad är det? Jag ger Enfamil. Är det något liknande?

• Lm71

tjockmage 78: Pepti Junior är en ersättnig för barn med försämrad upptagningsförmåga i tarmen samt komjölksallergi....

d
  • vega34

Mamasnest-Vi har faktiskt inte märkt några biverkningar. Dottern har/hade sura uppstötningar innan och får värre om vi glömt medicinen (det blir en påminnelse!). Tar hon napp? Det fungerade för dottern, alltså att vi gav napp istället för tutte när hon vaknade. Men då var hon mindre ca 3mån och hade visat att nattamningen bara var för att "somna om" (typ 5min sen sov hon). Jag vet andra som haft nappflaska med vatten i och gett det istället för tutte, ja alla sätt är kanske värt att prova. Jag är också intresserad av olika sådan metoder/tips som övriga har/haft. Någon som vet något annat? Puffar...

Alla-jag skickar styrkekramar. Verkar vara jobbigt för flera på natten speciellt. För man blir galen när man inte får sova.

Ericaobebben-vad skönt att ni nu får hjälp. Ja, visst är det en trygg känsla när de tar en på allvar. Man slipper känna den ständiga oron och dessutom bli klassad som nojjig förälder.

Näpp, nu är det vila lite som gäller.

• vega34

Mamasnest-Vi har faktiskt inte märkt några biverkningar. Dottern har/hade sura uppstötningar innan och får värre om vi glömt medicinen (det blir en påminnelse!). Tar hon napp? Det fungerade för dottern, alltså att vi gav napp istället för tutte när hon vaknade. Men då var hon mindre ca 3mån och hade visat att nattamningen bara var för att "somna om" (typ 5min sen sov hon). Jag vet andra som haft nappflaska med vatten i och gett det istället för tutte, ja alla sätt är kanske värt att prova. Jag är också intresserad av olika sådan metoder/tips som övriga har/haft. Någon som vet något annat? Puffar...

Alla-jag skickar styrkekramar. Verkar vara jobbigt för flera på natten speciellt. För man blir galen när man inte får sova.

Ericaobebben-vad skönt att ni nu får hjälp. Ja, visst är det en trygg känsla när de tar en på allvar. Man slipper känna den ständiga oron och dessutom bli klassad som nojjig förälder.

Näpp, nu är det vila lite som gäller.

Svar på tråden Fortsättning av refluxtråden