• vega34

Fortsättning av refluxtråden

Hej! Startar härmed fortsättningstråden för oss som varit med ett tag i gamla rexluxtråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m8033801.html

MEN alla är naturligtvis välkomna att delta såväl oerfarna refluxföräldrar som rutinerade . Här kommer vi med tips, råd men framförallt: stöttar vi varandra i det mesta som rör våra "reflux-barn". Vår dotter börjar närma sig stadiet att gå och har därför minskat radikalt vad gäller refluxen men har fortfarande besvär och medicineras med Lanzo (typ Losec). Kanske har du liknande erfarenheter som många av oss har: okänsliga läkare, okunniga BVC-sköterskor och nonchalans av desamma. Bidra gärna med just din historia: välkommen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-28 19:39:56:
    OBS! I första meningen har det smygit sig in ett tangenbordsfel det ska förstås vara "Hej! Startar härmed fortsättningstråden för oss som varit med ett tag i gamla refluxtråden" (och inte rexluxtråden som det står ovan). Ha överssende med detta. Det går inte att ändra i efterhand, måste då stänga tråden och sedan starta en ny igen. Lite överarbetat för ett stavfel, tycker jag . Jag skyller allt på sömnbrist*s*.

• Svar på tråden Fortsättning av refluxtråden
  • Ericaobebben

Äntligen har jag fått en tid på sjukhuset imorgon.
    Hoppas de kan hjälpa mig där.
    Alltid en början.
    Men som vanligt måste man nästan börja bråka och bryta ihop innan man får nån hjälp.

• vega34

Jompa-Hej! Skönt med semester och att den blev så bra för er. Vår semester börjar nu, mannen har semester i augusti i år, vi har dock hunnit med en liten segeltur med två nätters övernattning. Allt gick bra med Thyra. Hon mår bättre och växer allt mer, tycker vi. Sura uppstötningar och lite kräks är det fortfarande men väldigt lite. Som ni ungefär, låter det som. Ja, det har verkligen vänt och det är som du säger: nu är det riktigt roligt. Klänningen kan vara på en hel dag och inga klädbyten alls längre (om det inte skett en annan "olycka" vill säga . Men, vi pratade med läkaren senast idag och det är för tidigt att sluta med medicinen eftersom hon fortfarande har besvär. Vi vet ju att hon kräks om vi glömt ge medicinen på morgonen och hon rapar då mycket och får sura uppstötningar hela tiden. Vi har alla här kämpat väl och kämpar fortfarande och jag håller med dig detta forumet har verkligen stöttat varandra, vilket var precis syftet med det. Känns jättebra. Ha det riktigt gott i den fortsatta härliga sommaren (hm...regn är att vänta).

Mamasnest- Vad konstigt, för vår läkare säger att "åka hiss", alltså sura uppstötningar, är Thyras reflux nu. Eftersom hon har medicin så kommer det inte alltid upp som kräks. Men är det en sak som är säker är ju att det inte finns en "sanning" och att läkare tar olika allvarligt på det här. Vi har haft tur och fått en jättebra och lyhörd (!)läkare´som verkligen lyssnar och analyserar det vi säger. Känner igen hostan och att hon sätter i halsen då refluxen kommer i "fel strupe" och ner i lungorna, så sa vår läkare också.
    Hoppas nu att ni får ert recept! Det är jobbigt att ligga på och vara envis men det lönar sig. Jag skickar styrkekramar!!!))))

Alla- Är det någon annan som har fått liknande svar som mamasnest? Nyfiken...så jag puffar lite. (Intressant det här att läkare säger olika).

Ericaobebben-Ja, det är så typsikt att man ska behvöva bråka och "bryta ihop" för att få hjälp. Känner igen det också, det började redan på Mödravården, tyckte jag. Jag var jättedålig då jag väntade Thyra och fick inte hjälp förrän jag grät en skvätt och var helt håglös. Det visade sig att jag behövde näringsdropp en hel dag på Östra och sedan var jag alert igen. Samma sak med BVC, det hände inget förrän Thyra bevisligen kräkte ner hela deras skötbord och badade i magsaften som då blev. Skönt att ni äntligen får hjälp. Håll oss underrättade! Kram!

• Ericaobebben

Lovar att hålla er underrättade.

Nån som vet hur mycket en 8 månaders sover egntligen. Tycker Kajsa sover otroligt muýcket.
    Hon är vaken 2 timmar sen sover hon mellan 1 och 2 timmar igen. Detta har börjat nu sen vi började med mjölkfri mat. Undrar om hon ibte får i sig bra näring.

• Mamasnest

vega34: Vad skönt att det går så bra för er, känns positivt för oss andra här också (jag tror faktiskt att jag kan tala för alla på den punkten ).

ericaobebben: Hur länge sover hon på natten och hur många timmar om dygnet sover hon? Kaylin sover 19-07 med flera amningar och sedan 3X35 min på dagen, men det är tydligen lite för lite för hennes ålder. När de är runt 7 månader som hon är ska de sova ca 15 timmar per dygn.

Nu har jag medicinen i minhand. Det var inte lätt kan jag lova... Först glömde läkaren att ringa in den till apoteket, sedan fanns den inte på apoteket som hade medicinen och när vi väl satt på apoteket som hade medicinen så vägrade de ge mig medicinen eftersom de tyckte att dosen var på tog för hög för Kaylin och de krävde att få dubbelkolla med läkaren först. Ja ja, ikväll blir det premiär och jag har stora förväntningar på den. Vår medicin heter "Zantac" och dosen är 2,5 ml morgon och kväll. Är det någon annan som har erfarenheter av den?

Jag har märkt en stor förändring på dagarna sedan jag delade upp måltiderna så att hon äter mindre och oftare. Jag tror också att det är bra att jag tog bort dagamningen eftersom jag var tvungen att ligga ner och amma.

Ytterligare en fråga nu, har era barn också haft problem på nätterna med massor av uppvaknanden? Kaylins hosta är hemsk på natten ca 4-5 timmar efter att jag har lagt henne, innan dess sover hon hur fint som helst.

Nu ska jag gå och umgås med den stora pojken men jag meddelar reslutat imorgon.

You can't wake a person who is pretending to be asleep
  • Ericaobebben

Mamsnest: Kajsa sover mellan 19-08. Vaknar kanske nån gång för hon har hostat eller så men somnar fort om.
    Hon sover mellan 18-22 timmar per dygn. Låter mycket

• Mamasnest

ericaobebben: Hur gammal är hon?

• Lm71

mamasnest: Elias bekymmer eskalerar också efter att han sovit 4-5 tim, nu har ju iofs andra bekymmer också, men refluxen är en del i det...... Innan sover han också hyfsat...

• Ericaobebben

Mamsnest: Kajsa är 7,5 månader gammal.

• Mamasnest

Lillamamma71: Tycker du att medicinen har hjälpt nattetid? Får man fråga vad för andra bekymmer ni har? Jag vill verkligen utreda allt som har med sömnlöshet att göra nu...

Ericaobebben: Precis lika gammal som Kaylin alltså. Vilket datum är hon född? Kaylin är ett Luciabarn.
    Jag tycker också att det låter som om hon sover väldigt mycket men du kanske kan avvakta lite och se om det bara är tillfälligt. Hon kanske tar igen sig efter en tillväxtperiod eller nåt?!

• Ericaobebben

Mamsnest:
    Kajsa föddes den 15 december. Det var en planerad igångsättning.

Svar på tråden Fortsättning av refluxtråden