• vega34

Fortsättning av refluxtråden

Hej! Startar härmed fortsättningstråden för oss som varit med ett tag i gamla rexluxtråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m8033801.html

MEN alla är naturligtvis välkomna att delta såväl oerfarna refluxföräldrar som rutinerade . Här kommer vi med tips, råd men framförallt: stöttar vi varandra i det mesta som rör våra "reflux-barn". Vår dotter börjar närma sig stadiet att gå och har därför minskat radikalt vad gäller refluxen men har fortfarande besvär och medicineras med Lanzo (typ Losec). Kanske har du liknande erfarenheter som många av oss har: okänsliga läkare, okunniga BVC-sköterskor och nonchalans av desamma. Bidra gärna med just din historia: välkommen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-28 19:39:56:
    OBS! I första meningen har det smygit sig in ett tangenbordsfel det ska förstås vara "Hej! Startar härmed fortsättningstråden för oss som varit med ett tag i gamla refluxtråden" (och inte rexluxtråden som det står ovan). Ha överssende med detta. Det går inte att ändra i efterhand, måste då stänga tråden och sedan starta en ny igen. Lite överarbetat för ett stavfel, tycker jag . Jag skyller allt på sömnbrist*s*.

• Svar på tråden Fortsättning av refluxtråden
  • Mamasnest

ericaobebben: Ha ha, jag hade tid för planerat snitt den 15 dec. Nu ville ju min tjej annorlunda, men ändå. Kul!

USch vad svårt det var att ge henne medicinen nu ikväll. Den var fruktansvärt äcklig och hon fick panik och höll sen på att spy. Hoppas att det var värt det.

You can't wake a person who is pretending to be asleep
  • Lm71

Mamasnest: Vad gäller medicinen så står Elias på Losec, & nää, tycker inte den hjälper, men jag fick svar på det igår på sjukhuset. Losec hjälper bara till att motverka sår på slemhinnan som kan bli utav magsyran, alltså inte mot själva refluxen.... Maten åker hiss för jämnan & ofta storknar Elias av att han drar ner det i fel strupeLedsen....
    Elias har en lång sjukhistoria bakom sig som är svår att korta ner, men om du vill kan du läsa min blogg. Men pga av sin historia så har han nedsatt funktion vad gäller nervförsörjning & muskelfunktion i tunntarmen. Så hans jobbiga nätter är nog en kombination av detta & reflux.
    Vad gäller sömnen så sover  Elias väldigt lite för sin ålder. Han somnar runt 19.00 & vaknar 05.00. Han börjar stöka runt 00-tiden & håller oftast på fram tills dess han vaknar för dagen. Äter 3 ggr under natten. Dagtid sover han 2-3,5 tim uppdelat på 4-5 tillfällen...
    Dock tror jag han skulle sova som ett riktigt A-barn om han inte hade sin stökmage, för han kämpar verkligen för att sova, men blir så störd hela tiden, stackars liten....
    Hoppas verkligen att din tjej blir hjälpt av zantac nu....
    Så det blir väl till att önska lycka till inför natten....

• Lm71

Det där med medicin är aldrig kul,men en fråga, ammar du fortfarande? I så fall kanske du kan göra som jag gjort med en del mediciner till Elias, fn med losecen, man smyger in sprutan i mungipan när de äter & så "duttar" man lite i taget samtidigt som de sväljer... Det är inte alltid det lyckas för oss heller men det är bästa sättet. Går att göra likadant om de äter i flaska, men det är svårare eftersom man måste hålla flaskan också (fast Kaylin kanske håller själv?!)
    Litet tips, inte säkert det fungerar, men kanske värt ett försök....

• Mamasnest

Jag ammar fortfarande men sedan en vecka tillbaka så ammar jag bara på kvällar, nätter och morgonen. Hon biter mig om jag sitter och ammar så jag fick sluta med det. Snacka om att det gör ont nu när hon var 4 tänder.
    Jag är så himla rädd om den sista amningen vi har kvar så jag vill inte riskera att hon ratar bröstet för att hon tror att det smakar illa... Fjantigt, jag vet, men det är ju så himla mysigt att amma och jag vill inte sluta än. På kvällen får hon välling, men den är hon inte så förtjust i så den skulle hon totalvägra om den smakade mysko. Kanske en sked frukt direkt efter?! Vi får väl prova oss fram.

• Lm71

Jaa, det där med att man är rädd att de ska koppla ihop bröstet med ngt som smakar illa kan jag hålla med om. I början när vi skulle ge Elias addex (vilket vi idag blandar ut i Peptin(special ersättning) försökte vi på alla sätt & vis å få i honom, men det gick bara inte, det kom på retur omedelbart, enda sättet var att få ner sprutan så långt bak som möjligt när han ammade & trycka ut precis när han svalde....Senare, när han blev ordinerad pepti (som i sig smakar apa!!!) så började vi blanda ut den där i stället, addexen sved nämligen ganska bra på bröstvårtanFundersam.... vi blandar 0,5 ml med 60-70 pepti,ändå slår smaken igenomFörvånad.... Stackars barn, behöva äta någe dyligt... Jag tror iofs att han vant sig nu, men ibland ratar han flaskan med besked, ganska sunt tycker jag Flört
    Hoppas du kommer på ngt bra sätt....

• Mamasnest

Min son föddes 2 månader för tidigt och var väldigt sjuk när han föddes. Vi blev vid utskrivning tillsagda att ge järn eftersom för tidigt födda barn tydligen behövde tillskott av det. Det smakade så fruktansvärt illa att han kräktes varje gång vi gav det till honom och han var alldeles hysterisk när han såg sprutan. Efter några månader fick jag nog och slutade med det och krävde att sjukhuset i stället skulle ta in oss och kolla om han led av järnbrist. Som tur var gjorde han inte det och vi behövde inte ge det till honom något mer.

vega34: Vad är det för medicin som ni får? Var det inte du som sa att den inte smakar så illa? Hur fungerar den?

• vega34

Mamasnest-Vi får Lanzo till dottern och den har hallonsmak. Hon gillar den,faktiskt. Vad synd att inte de övrigas mediciner smakar gott. Vi ger tabletten på en tesked med lite vatten, så löser den upp sig och så sväljer hon det. Fungerar bra.

• Ericaobebben

Idag var vi in på sjukhuset. De trodde inte Kajsa hade komjölksallergi så nu kan vi börja med vanlig mat igen. Vi skulle få tid för att göra ett UL på magsäcken hennes. Hon trodde redan imorgon för idag hade de fullt.

SÅÅÅ skönt att nån tar en på allvar.Glad

Det var en jättegullg läkare som undersökte henne riktigt noga och slrev upp allt vi sa.
    Men nu hade Kajsa gått upp ganska rejält denna vecka.
    Hon vägde nu 7330 gram och är 67 cm lång.
    Ingen stor tjej men hon går i alla fall upp igen.Glad

• Lm71

ericaobebben: Vad skönt att ni fick en läkare som tog er på allvarGlad.... Hoppas nu bara att ni får svar.....
    Lycka till...

Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall....
  • Mamasnest

vega34: Jag kollade lite på FASS och det verkar som om Lanzon har lite mer biverkningar än Zantac, har ni märkt nåt av det? Det står bla att den kan ge sura uppstötningar.

ericaobebben: Vad skönt. Det måste väl ändå kännas som en befrielse nu?! Hoppas verkligen att ni får den hjälp som ni behöver.

Natten igår var lite av en besvikelse. Mellan kl 22.20 och 23.45 var hon supersur och gastade och gnällde. Hon verkade dock inte ha ont, men så där gör hon aldrig annars. Det slutade med att jag bestämde mig för att prova att sova i ett annat rum. 2 ggr ammade jag efter midnatt och vi gick upp kl 6.45 så den andra halvan av natten blev lite bättre. Nu ikväll har hon inte vaknat alls och jag fortsätter att sova i hennes rum för att se om det gör skillnad.

Återkommer med en ny rapport i morgon.

Svar på tråden Fortsättning av refluxtråden