• Malin1976

Dina bästa husmorstips!

Har du några "husmorstips" som du vill dela med dig av?
    Det finns ju i tidningar någon gång då och då men att komma ihåg dom efteråt är ju en annan femma tycker jag.
    Därför hoppas jag att vi kan hjälpas åt och samla några här så vi kan läsa å läsa å nöta in dom i huvudet så dom ej faller bort!

Vore ju bra om jag kunde börja med ett...

Jo, om du ska koka köttgryta eller liknande och har massor av pepparkorn i så kan man lägga kryddorna i en te-sil (som är sluten/stängd).
    När grytan är klar är det bara att plocka upp tesilen så slipper man obehaget att tugga i pepparkornen när man äter maten.

• Svar på tråden Dina bästa husmorstips!
  • Ankianka79

När jag flyttade så satte jag tejp på lådor och garderobsdörrar så de höll sig på plats. Det var en värdelös tejp, när man skulle ta bort den så blev det "tejpkliss" kvar. Provade allt tänkbart, till och med T-sprit, men det försörde ju möblerna.

Men så till tipset Jag använde vanligt suddgummi och suddade/gnuggade bort det. Och detta förstörde inte möblerna!

• Malin1976

Suddgummi??
    Det hade jag nog aldrig tänkt på. Så bra!

• sugarpie

när jag ska putsa mina silver smycken så lägger jag bara ner dom i en skål med coca cola över natten, vips så är dom som nya

• Vicryl

Här kommer några husmorstips:

Husmorstips 1:
    Tryck en liten skumgodis i botten på glasstruten så rinner inte glassen ut

Riktiga kvinnors tips:
    Sug ut glassen genom botten på struten, va fan, förmodligen ligger du ändå på soffan och äter den.

Husmorstips 2:
    För att hindra potatisen från att gro, lägg ett äpple i potatispåsen.

Riktiga kvinnors tips:
    Köp pulvermos, det håller ett år.

Husmorstips 3:
    När det står i kakreceptet att du ska strö kakformen med ströbröd, använd lite kakmix iställer så blir det inte vita fläckar på den färdiga kakan.

Riktiga kvinnors tips:

Gå till bageriet. De kan till och med dekorera kakan åt dig.

Husmorstips 4:
    Om du råkar salta maten för mycket under kokningen, lägg i en skalad potatis som suger upp överbliven salt ur maten på ett ögonblick.

Riktiga kvinnors tips:
    Om du saltar maten för mycket under kokning, så tråkigt då. Upprepa efter mig Riktiga kvinnors motto: Som jag lagar maten, så äter du den och så vill du ha den.

Husmorstips 5:
    Linda in sellerin i aluminiumfolie när du lägger den i kylskåpet och dne håller sig färsk i flera veckor.

Riktiga kvinnors tips:
    Selleri? Aldrig hört talas om

Husmorstips 6:
    Pensla pajskalet med lite vispat ägg för att göra den glansig.

Riktiga kvinnors tips:
    På de frysta pajförpackningarna står det inget om pensling med ägg, alltså behövs det inte.

Husmorstips 7:
    För att bota huvudvärk: Ta en lime, dela den i två delar och massera din panna med dem. Dunkadet försvinner.

Riktiga kvinnors tips:
    Ta en lime, blande den med Tequila. Kyl och drick. Du kanske fortfarande har huvudvärk, men vem bryr sig?

Husmorstips 8:
    Om du har svårt att öppna burkar, prova latexdiskhandskar. De ger ett grepp som inte glider och gör burköppnandet enkelt.

Riktiga kvinnors tips:
    Be "din andra hälft" att öppna, han sitter ändå bara på sin ända och ser tv.

Husmorstips 9:
    Släng inte överblivet vin. Frys ner det till iskuber för kommande grytor och såser.

Riktiga kvinnors tips:
    Överblivet vin???????

• Malin1976

Vicryl: Jo jag förstod att den skulle komma också!

Sugarpie: Coca-Cola, det lär ju himla enkelt å bra!

• Vicryl

Nä, men skämt åsido, så har jag ett bra tips när man ska rengöra vattenkokaren. Dela ett par citroner i bitar och lägg i kokaren tillsammans med vatten. Låt koka upp och stå över natten. Skölj ur på morgonen - rent och blankt!

(Sorry att jag flamsade i din seriösa tråd, kunde inte hålla mig bara )

• Malin1976

Vicryl: slamsa å slamsa... Det är ju faktiskt bra tips dom gamla där...
    vattenkokaren var bra, har funderat på hur man ska rengöra den!

• Piri

Rödvinsfläckar på kläder, mattor ody tas bort genom att man strör salt på fläcken. Låt det ligga ett tag (på mattor gärna över natten) och tvätta/dammsug sen. Funkar även med mineralvatten som innehåller salt. Salt tar de flesta fläckar som är våta, har de hunnit torka in så spraya bara lite vanligt vatten på fläcken och strö på salt sen.

Räddade faktiskt en vit linne duk med mineralvatten en gång. Jag var på en middag och killen bredvid mig lyckades lägga svartvinbärsgele på duken. SOm den goda husmor man är så duttade jag genast lite mineralvatten på fläcken, och vips! Borta!

• Malin1976

Piri: Salt och mineralvatten, ska lägga det på minnet!

• Mammatilltretroll

För att få rent te/kaffekoppar som blivit missfärgade: Häll i rikligt med vanligt salt i koppen och gnugga runt med en gnutta varmt vatten, gnugga tills koppen återfått sin ursprungliga färg.

*~Mejas Mamma~*
Svar på tråden Dina bästa husmorstips!