• Malin1976

Dina bästa husmorstips!

Har du några "husmorstips" som du vill dela med dig av?
    Det finns ju i tidningar någon gång då och då men att komma ihåg dom efteråt är ju en annan femma tycker jag.
    Därför hoppas jag att vi kan hjälpas åt och samla några här så vi kan läsa å läsa å nöta in dom i huvudet så dom ej faller bort!

Vore ju bra om jag kunde börja med ett...

Jo, om du ska koka köttgryta eller liknande och har massor av pepparkorn i så kan man lägga kryddorna i en te-sil (som är sluten/stängd).
    När grytan är klar är det bara att plocka upp tesilen så slipper man obehaget att tugga i pepparkornen när man äter maten.

• Svar på tråden Dina bästa husmorstips!
  • sugarpie

Strawbaby, nä inge puts alls. Colan gör jobbet

• Kanelflicka

Att gör micron renare och bättre luktande: en skål med vatten + några citronskivor i. Ställa in i micron och sätta på den i några minuter. Fettet lossnar bott och det luktar bättre

• Sofie75

Vet ej om denna står redan:

Mot blomflugor/fruktflugor.

Häll vatten i ett glas med lite vinäger och några droppar diskmedel.

Flugorna dras till den sura vinägern och diskmedlet tar bort ytspänningen på vattnet så vips ligger dom på botten på glaset.

Ang folien på botten av ugnen, så har jag hört annat om det.
    När jag köpte en ny ugn, så stod det i bruksanvisningen om denna att man INTE skulle lägga folie på botten, för den leder bort värmen, och det blir inte lika bra värme i ugnen om man har det liggandes där.
    Men annars är det ju ett ypperligt tips för att slippa skura!

• nelly 1

funkar det med vatten och pressad citron (sån i flaska) i micron oxå eller måste det vara färskcifton

• nelly 1

pressad citron funkar inte kan jag meddela

• Karate

Om du bränt vid en gryta ordentligt och inte får bort det svarta i botten:

lägg i lite maskindiskmedel och vatten över natten eller några timmar. sen kan man bara skölja ur.

• Malin1976

Åh så mycket bra tips tycker jag!

• Sofie75

För att få bort bränt i kastruller så kan man också gnugga med sockerbitar. Fungerar himla bra.
    Dock rätt tidskrävande!

Svar på tråden Dina bästa husmorstips!