• Malin1976

Dina bästa husmorstips!

Har du några "husmorstips" som du vill dela med dig av?
    Det finns ju i tidningar någon gång då och då men att komma ihåg dom efteråt är ju en annan femma tycker jag.
    Därför hoppas jag att vi kan hjälpas åt och samla några här så vi kan läsa å läsa å nöta in dom i huvudet så dom ej faller bort!

Vore ju bra om jag kunde börja med ett...

Jo, om du ska koka köttgryta eller liknande och har massor av pepparkorn i så kan man lägga kryddorna i en te-sil (som är sluten/stängd).
    När grytan är klar är det bara att plocka upp tesilen så slipper man obehaget att tugga i pepparkornen när man äter maten.

• Svar på tråden Dina bästa husmorstips!
  • Sofie75

Dagen innan ni ska till stranden så kan ni lägga in dricka i en plastflaska i frysen, så det blir en isklump.
    Under dagen smälter isen och du har kall dricka hela dagen.

• Malin1976

Så smart Sofie! Istället för att dra med sig massor av isklabbar som tar plats!

• Sofie75

Jepp 2 saker i en kan man säga!
    Mammas gamla knep, var totalt ovärderligt utomlands i hettan!
    Alltid kall dricka med sig!

• Superflugan

Hej!
    Har någon tips hur man rengör ett kylskåp? Vi har precis köpt en lägenhet och kylskåpet luktar lite unket och illa.. Vad skall jag göra?

• teljeufo

Bi karbonat paket öppnat som får stå i kylen har jag hört ska göra susen, vet dock inte i praktiken om det funkar tyvärr...

• anni h

Jag fick höra att om man har fått en fett- eller oljefläck på sina kläder, så ska man först gnugga in fläcken i fett, sen använda vit tvål och sen slänga in den i tvättmaskinen. Det ska tydligen funka, men jag har själv inte prövat..

• mallans81

om man har en öppen skål med vatten o citron så luktar kylskåpet bättre...

• FruCissy

har två tips : galltvål mot fläckar.

Sen kan man använda varmt vatten och bakpulver för att rengöra tex termosar som har blivit fula inuti, eller vasor. Häll i varmt vatten, ta i bakpulver och låt stå ett tag. Blir rent och fint, och inga kontiga kemilkalier.

I dag er første dagen i resten av ditt liv.
  • Malin1976

Mycket tips i den länken nyfiken rosa! Tack så mycket!

Fru Cissy: Galltvål kör jag också stenhårt med, det där med termosen hade jag inte hört. Får ta och prova den också.

• Superflugan

Hejsan!
    Skrubba med fairy och vim, alltså cif eller jif eller vad det nu heter nuförtiden, och sedan la jag en halv citron i ett glas i kylen och det luktar inte mera! Jippii nu vågar man sätta mat dit.
    Tack för hjälpen!

• Malin1976

Vilken tur att du fick bort lukten superflugan! Kylskåpet speciellt vill man ju ha rent och fräscht!

• Grus grus

Ett tips mot stopp i avloppet:
    Köp en tvåliters ÄKTA coca cola (ej light), och häll ut det i avloppet. Fräter bort det mesta om man inte har helt stopp.
    Mer miljövänligt är kaustik och sånt, samt smidigare än att stå där med vakuumsugen.

• teljeufo

Om nu coca cola ränsar avlopp så bra, ska jag testa det (men det får än ju att fundera på vad man dricker )

Var kan man köpa galltvål? Har aldrig hört talas om det?

• Malin1976

teljeufo: Gå in på www.galltval.se där kan du söka närmsta återförsäljare.

Jennie81: Coca-Cola är användbart till mycket läser jag. Skriver som teljeufo, undra vad det är man dricker?? Men värt att prova, kaustiksoda är ju inte roligt att hålla på med!

• mallans81

här finns galltvål på hemtex...

• Malin1976

Jag har ett par vita skinn skor (lite typ pumps men med öppen häl.)
    Dom blev lite smutsiga igår av grusdamm och nåt annat.

Är det någon som vet hur jag ska få dom rena tills på lördag när nästa bröllop är? Vill inte lägga ut flera hundra kronor på ett par nya...

• Malin1976
    Kom på att jag kanske kan prova galltvål!
Svar på tråden Dina bästa husmorstips!