• Malin1976

Dina bästa husmorstips!

Har du några "husmorstips" som du vill dela med dig av?
    Det finns ju i tidningar någon gång då och då men att komma ihåg dom efteråt är ju en annan femma tycker jag.
    Därför hoppas jag att vi kan hjälpas åt och samla några här så vi kan läsa å läsa å nöta in dom i huvudet så dom ej faller bort!

Vore ju bra om jag kunde börja med ett...

Jo, om du ska koka köttgryta eller liknande och har massor av pepparkorn i så kan man lägga kryddorna i en te-sil (som är sluten/stängd).
    När grytan är klar är det bara att plocka upp tesilen så slipper man obehaget att tugga i pepparkornen när man äter maten.

• Svar på tråden Dina bästa husmorstips!
  • Malin1976

Galltvålen funkar ju bra på alla slags fläckar. Även på möbler.

• Luvis

Lina69: har du testat Galltvål? Den tar bort ALLA fläckar! =)

• Luvis

*ler* Malin1976: blev lite ställd att jag hade missat ditt inlägg om galltvålen, tänkte, "nu är jag så där tankspridd igen" men så såg jag att vi hade lagt in de samtidigt *lustigt*

• ALM

Hmm...fick inte bort rödvinsfläckarna med att ta salt på, har hört det tricket sedan barnsben. Det enda som hjälpte var Vanish

• Karate

Såpa på kläd´fläckarna innan de åker i tvättmaskinen.

Citron på fläckar på tex diskbänk.

• Lina66

Får nog prova galltvål då. Vanish var bara utkastade pengar. Tack alla för svaren! Sorry TS att jag snodde din tråd en liten stund

• Gladhannapanna

*Lägg grillgallret på gräset över natten, superlätt att diska på morgonen efter!

* Fruktfläckar kan man ta bort genom att hälla kokande vatten på fläcken före tvätt, beöver inte ens något tvättmedel!

* Om det lukar illa i ett rum, speciellt röklukt, ställ en skål med ättika over natten så är lukten borta nästa dag! (blev min räddning när jag flyttade till inrökt lägenhet)

* Använder också Yes till de flesta fläckar innan jag lägger in i maskinen.

• teljeufo

Jag lägger alltid en bit ugnsfolie nederst i ugenen, det blir ljusare och så ifall det kokar över där inne så blir det inte så jobbigt att rengöra, man tar bara ut den smutsiga och sätter in en ny bit

• Malin1976

Pyttis: Har också läst det där med grillgallret och har provat det. Men för mig funkade det inte! Har du provat det? Kanske var gräset för kort så det inte blev tillräckligt täckande?

Svar på tråden Dina bästa husmorstips!