Profeten Mohammed!
BrideOf Rocky
Nu pratar vi om en period då giftermål med unga flickor var lagligt båda enligt svenskalagar och islam. Vad dagens moraliska standard är för någon är en annan femma.
BrideOf Rocky
Nu pratar vi om en period då giftermål med unga flickor var lagligt båda enligt svenskalagar och islam. Vad dagens moraliska standard är för någon är en annan femma.
Bra poäng Gadget
VillVäl
Vi ser faktiskt olika på äktenskap eftersom för oss muslimer är det mycket viktigt att inte ha sex innan man gifter sig. I Sverige är det inte tillåtet att ingå ett äktenskap före man fyllt 18 år, och vid 16 år måste man ansöka hos kungen. Vad gäller att ha rätt att ha sex gäller det när man fyllt 15 år. För mig är det bättre att vara gift och ha sex med sin make/maka än att ha det med nån främling som man inte är gift med. och som jag skrev innan så gäller det båda att vara mogen fysiskt och mentalt.
BrideOf Rocky
Förstår inte hur du uppfattade mitt inlägg, men jag och Fia diskuterade den frågan innan så jag vet att hon båda kritiserar islam och pedofili, och för att komma med motargument skrev jag då om båda bibeln och hur det var i Sverige. Så jag tycker man ska skaffa info innan man uttalar sig.
VillVäl
Jag vet inte! Jag misstänker dock att det finns 9-åringar som är mogna mentalt i dagensläge.
BrideOf Rocky
Elmah
Det var värre här då flickor giftes bort mot deras vilja, kvinnor brändes på bål, kvinnor som brändes tillsammans med sina herrar osv ...
VillVäl
"men om jag har uppfattat det rätt så existerar detta fortfarande inom islam. "
Var nånstans?
BrideOf Rocky
För det första profeten Saw var inte pedofil, och för det andra så tror jag du hänger inte med, och vad det beror på vet jag ärligt inte!
VillVäl
Du har dragit en slutsats ur luften. Jag skrev "Jag vet inte! Jag misstänker dock att det finns 9-åringar som är mogna mentalt i dagensläge."
Var står det i detta uttalande att det förekommer?
BrideOf Rocky
Jag skriver profeten Saw och det är Muhammed Saw (Saw= Guds frid och välsignelser vare över honom).
"Om man gifter sig med en 9åring är man väl Pedofil?"
Enligt den svenska moraliska standarden uppfattas man som pedofil om en vuxenman (+18) har sex med barn. Men du skrev "gifter sig", pedofiler gifter sig inte med barn utan dom har en sexuelldragning till barn. I andra kulturer förekommer giftermål med unga flickor utan att det är straffbart. Vad gäller profetens Saw giftermål med Aisha som var då 9 år gammal var såeldes lagligt båda enligt lagen och den moraliska standarden som fanns på 600-talet. Om du klickar på den länk jag lagt in om heliga Birgitta så kan du finna att hon var 13 år gammal när hon giftes bort till en man som var 19 år gammal. Detta tyder på att det även förekom i Sverige.