Inlägg från: Sobi3 |Visa alla inlägg
  • Sobi3

Profeten Mohammed!

Hibasmamma

"jag tänkte disskutera Islam utifrån dess relevanta källor, Koran och hadith "

Jaha, så när du drog upp din dotter betyder att hon ingår också i koranen och sunnah?

Vad jag tycker är att Aishas giftermål med min käre profet Saw var acceptabelt båda enligt islam och kulturen dom levde i på 600-talet. Det betyder inte att jag accepterar att min stora dotter som är 14 år gammal ska gifta sig nu, men märker jag att hon vill ha sex då får hon inte utanför äktenskapet.

• Sobi3

bluemountain

"det var ett himla tjat om birgitta.... som sagt förr hände mycket saker i HELA världen som vi idag tycker är fel! "

Varför fokuserar du hela tiden på Sverige som om Sverigesnormer är dom absoluta och mest anpassande för hela världen? Har du läst Lequishas inlägg om den indiska kulturen? Det är inte samma sak, så jag tycker det är sjukt att resonera att den moraliska standarden här i Sverige är den bästa och att män som gifter sig med flickor under 15 år är pedofiler.

• Sobi3

bluemountain

"snittet på tjejer ligger på 17 och på killar 16. "

Det är 15 år när man får rätt att ha sex inte 16-17. Jag föredrar i alla fall att inte komma med egna teorier i sådana frågor, speciellt det inte är straffbart att tex en tjej har sex när hon är 11 år gammal.

• Sobi3

Hibasmamma

"Men ärligt talat, att du frågar om jag spelar tv-spel o gungar, o väntar på svar dessutom,är det inte lite komiskt? "

Absolut inte! Om du nu jämför mig och dig med Aisha så har vi inte en atom kunskap i religion som hon hade- hon som lekte och gungade. Vad gäller frågan om när man blir mogen har du inte svarat på

• Sobi3

bluemountain

"tycker du att barnarbete är bra också? barnsoldater?"

Det beror också på vilken ålder och i vilket land man menar. Här i Sverige behöver barn inte jobba, men i tex Afrika och Indien och även i arabiska länder måste barn jobba för att försörja sina familjer.

"Men eftersom sveriges moral i frågan är den som är mest human mot barnet så talar jag för den."

Ja, enligt dig men inte enligt mig då jag tycker sådana lagar är orättvisa. Alla kan inte vänta till femton för att ha sex. Alla blir inte vuxna vid 18. Vi är unika/olika och lagen måste ta hänsyn till det.

Jag vet inte var har jag skrivit att det var tilåttet med att gifta bort sina barn? Kan du hänvisa var jag skrev det?

• Sobi3

Hibasmamma

Om du inte spekulerar och begrundar så blir det svårt att förstå omständigheten. Och som sagt den som berättade hadithen var ju Aisha, så hur mogen hon var är det haditehn som bevittnar om det att hon var en stor lärd inom islam.

• Sobi3

bluemountain

"ja man FÅR ha sex när man fyller 15 "

Tack för det!

• Sobi3

Hibasmamma

Jaha, var det ingen diskussion menar du?

• Sobi3

bluemountain

"det är ju därför jag tycker att det är viktigt att försöka få upp levnadstandarden i fattiga länder.. för att barn inte ska behöva arbeta. och att kämpa på med diplomati och fredsbevarande insatser för att (utopi jag vet men kämpa måste man) få bort krig!"

Jag håller med helt! Men tyvärr blir det inte det så länge väst håller en del länder under sin kontroll. Nu är det politik vi pratar om

"Men det är väl fel av mig att tycka så för det är såå svenskt och jag är ju svensk så jag ska bara vara tyst för att du säger det!?"

Vad har det att vara svensk kontra invandrare med att yttra sin åsikt att göra? Du behöver inte vara tyst, inte heller jag så länge vi inte strider mot forumetsreglerna.

"Frågan är hur fasiken det ska gå till när människor inte vill ändra på något som är skadligt för barn för att det är tradition..."

Nu är jag inte med, vad har tradition med med barn och allt det du nämnde?

• Sobi3

bluemountain

"bara för att man får så innebär det som sagt inte att alla har det....."

och bara för att man fyller 18 innebär inte att alla blir vuxna vid den åldern.

Svar på tråden Profeten Mohammed!