Lantlig/Romantisk inredning!
VEM är det som hra klagat och på VAD? Är det FL:s moderator?
VEM är det som hra klagat och på VAD? Är det FL:s moderator?
Ja, men det är säkert ingen fara, Rosa. Sådär är det; bilder som finns i tidningar är ju skyddade av upphovsrättslagen och rättigheterna delas oftast av tidningen och fotografen. Kanske har någon känt igen sin bild och blivit sur för att den publiceras här? Jag tycker absolut inte att du ska oroa dig för de förstår ju såklart att du inte "snott" den utan lagt in den här för att du ville visa oss andra något. En läxa för oss alla, med andra ord. Vi får skicka länkar till fina bilder istället.
Snabba svar, please! Har just nu en bekant som ringde mig från Ilva och frågade om det var någon jag ville att hon skulle köpa! Jag vill ha ALLT! Som de där fina burkarna som NyfikenRosa hade köpt, till exempel. Någon som har fler snabba tips??
Nyfiken! Har du möjligen en länk eller bilder på det du tipsar om?
Ja, jag hittade ljusstakarna. Tack för tipsen! Får se hur mycket jag vågar be henne handla...
Millface, den 'byrå' du har i hallen - var kommer den ifrån? Har du någon uppgift på pris, åtminstone på ett ungefär?
Om jag inte misstar mig så är den från Miljögården?
Jag kom på att jag måste fråga en sak och kanske få ett tips av alla vitfärgs-fantaster här:
Nästan allt som jag har målat vitt genom åren har en tendens att lätt dra åt sig damm och missfärgningar för att färgen liksom inte är lika slät som på köpta vita möbler. Hur gör man lättast för att undvika detta? Kanske bättre att spraymåla än att måla för hand, så att ytan blir slätare? Är det smartast med matt eller blank färg?
Therre; jag har ett supersnyggt rostfritt duskslag som jag har köpt på Åhléns om jag minns rätt...
Karamellfabriken; hjärtat med pärlor som du pratar om finns på IKEA av alla ställen! Fast de blir mycket sötare om man gör dem själv...
Smajla! Hjärtat med pärlor är samma som finns på framsidan på den här i tråden omtalade boken "Vit jul". Om jag inte minns fel så hade Milface gjort en egen variant av den som i så fall finns i hennes galleri. Eller var det någon annan?
Hur som helst så har IKEA gjort sin egen variant men den ser lite "hafsig" ut, tycker jag.
Juliah, var det du som hade gjort det fina hjärtat? Jag blandar ihop alla här på tråden, märker jag... och när man kommer på att man vill läsa om ett inlägg som man läst för ett tag sedan så blir man ju galen av att försöka leta sig fram på alla sidor som vi ju har hunnit upp i. Kan sitta och leta mig genom sida efter sida i flera timmar bara för att hitta en ynka liten detalj eller något smart tips som någon skrivit om.
Ett tips angående "Vit jul": Jag beställde mitt ex via Wettergrens som sökte i sin terminal på landets samtliga butiker och de hittade min bok och ytterligare ett ex i Uppsala. Jag beställde ner den till min närmaste butik i Göteborg.
Det är ursvårt att få tag på den jädrans boken numer så skynda, skynda!!
Juliah! Var får du tag i själva lådorna? Vill också hitta några enkla vita...
... eller naturbruna...
Du menar att du slipade och målade dem själv? Vad var det för färg på dem från början?
Bah! Jag ligger efter med flera sidor nu efter flytten och försöker läsa mig fram lite i taget när det blir en stund över i flyttröran...
Lola! De där insynsskydden är gammal svensk tradition och användes ursprungligen på de stora hälsingegårdarna där man sällan hade råd att möblera hela husen utan lät övervåningarna stå tomma. För att ge en illusion av att det var bebott även där så satte man upp sådana där blom-siluetter - mest för att ge intryck av att han hade mer pengar än vad man kanske hade...
Flatt: det är helt naturligt att kvistar lyser igenom efter ett tag när man målat en möbel och vill man slippa det så måste man, innan man målar möbeln, täcka kvistarna med shellack. Då blir det inga problem med genomlys senare.
När det gäller tidningarna så tycker jag att "Drömhem & trädgård" är överlägsen alla andra. I alla fall bland de svenska tidningarna. Det finns ett par engelska tidningar som är superbra, bl a "Country Homes and Interiours" och så har du den norksa "Vackre hjem" som också är kanon! Lantliv var bättre förr, tycker jag...
Hallå alla! Tipsade i affärstråden om en butik i Marks kommun i Västergötland - Textil & Råvarulagret. Här har jag en direkt jämförelse att komma med: På systerlycklig.se finns de där söta galoscherna med rosor på för 424 pix - samma galosch kostar 279 i butiken jag tipsade om. Bara som riktmärke...