Inlägg från: Elisia |Visa alla inlägg
  • Elisia

Lantlig/Romantisk inredning!

Kom att tänka på att jag behöver er hjälp. I huset som vi snart tar över finns ett kök av mindre storlek (utan matplats) i anslutning till ett stort bondkök á la Emil i Lönneberga och dit vi så småningom ska placera vårt nya kök. Tills vidare så kommer vi att använda det gamla köket (som är från -97) som har enkla björkluckor och -bänkskivor som är väldigt slitna och missfärgade. Nu funderar jag på att göra en tillfällig uppfräschning av köket för att stå ut tills vi har tid & råd med det nya. En tanke är att lägga mosaik på bänkskivorna istället för att slipa ner och olja/lacka. Någon som har någon bra idé på snygg mosaik eller kakel? Någon som rent av har gjort något liknande av sina bänkskivor?

• Elisia

Nja... jag skulle snarare vilja ha något i natursten eller så. Jordnära färger... Det kanske kostar lite mer men det är inte så jättemycket jag behöver. Fler tips, please!
    Apropå sönderlästa tidningar; vem mer än jag älskar Drömhem & Trädgård?!

• Elisia

Juliah! Du har ju till exempel en supersnygg (och säkert lika dyr...) mosaik/kakel i ditt badrum! Var finns sådant att få tag på? Vågar man fråga om pris?

• Elisia

Jäkla Ilva som bara finns i malmö! Men jag mailade och hörde efter och de har tydligen avtal med någon snubbe om vi som bor över Halland vill beställa. Upp till Halland sköter de tydligen leveransen själva.
    Liknande lampor, som den som fanns på Ilva, finns på Balders Hage som har butiker i Göteborg och Alingsås. Är vi fler från Göteborgs-trakten här...?
    Vi borde göra en gemensam shoppingresa ner till Malmö och Köpenhamn...

• Elisia

Våran...: Jag har allt haft mina funderingar på det där både en och två gånger. Finns massor med trevliga butiker bland våra länkar som man gärna skulle vilja öppna en filial till. Jag som till och med har en gammal affärslokal i botten av mitt hus som bara står där. Det har varit klädbutik en gång i tiden.

• Elisia

Jag väntar på att få tillgång till huset!
    Hör du; Vättern är vääääldigt vackert!

• Elisia

Såg också de där påslakanen... Tycker nästan att det är kusligt vad lika smak vi har här inne! Vi kanske dessutom kommer att bli ännu mer likriktade i varandras sällskap? :-O
    Vet ni vad? Just som vi fått klart med vårt hus så dyker VÄRLDENS hus upp på Hemnet - ett som man kan flytta rakt in i och inte ändra en enda pryl!!! Man blir ju galen...

• Elisia

Juliah! Ja, du vet... har man en gång blivit en Hemnet-sucker så förblir man så tills man trillrr av pinn'. Jag lovar att skicka länken till det där huset senare men just nu vill jag inte ens gå in och titta på det för jag blir så sugen på att ringa och säga "jag tar det NU om vi kan bara skriver kontrakt direkt!!" Så kan jag ju backa ur det andra... Fatta, hur knäpp man är!! Visserligen så är det andra huset lite bra för att vara sant för man skulle verkligen inte ändra på NÅGONTING och halva sporten med att köpa hus är ju att fixa till det som man vill ha det själv. Men FY fasiken - jag kommer att drömma om det där huset i flera månader framöver!

• Elisia

Ha, ha Juliah - jag såg att du svarat i min bokhylletråd också... Din lösning var exakt den jag tänkt mig när jag skrev det där med ett vitt bassystem och sedan profilerade lister runt. Billy håller dessutom hyfsat bra för att vara av det billiga slaget.
    Hur har du själv löst bokhylleeländet?

• Elisia

Amoroso: Jo, det är jag som sitter där och läser en Maria Gripe-bok i mitt nya bibliotek...
    Skämt åsido; jag glömmer jämt vem det är som har målat den där bilden trots att jag hämtat och sparat den på varenda dator jag haft, tror jag. Jag ska leta igenom mina gamla dokument och se om jag hittar den.
    Jobbigt när man inte hittar en tavla man blir förälskad i! Precis så inställd på den där tavlan av Kröyer du letar var jag i en tavla av en finsk konstnär (sekelskiftesmålare) för något år sedan och jag ringde till och med till ett museum i Helsingfors för att få tag i en affisch men den var tyvärr redan slut...
    Om du gillar den typen av tavlor så vill jag även tipsa dig om några tavlar av Anders Zorn också - ska försöka hitta bra länkar. Han har faktiskt en och annan tavla i just den stilen. Det har även Carl Larsson men de där tavlor ingår inte i de där vanliga sviterna från hans hem i Sundborn.

/Elisia

Svar på tråden Lantlig/Romantisk inredning!