• Mystjejen

Lantlig/Romantisk inredning!

Jag älskar inredning i romantisk och lantlig stil.
    Någon mer som gör det?
    Vill ha tips och ideer.
    Någon som har bilder?
    Jag har inte lagt ut några än men det kommer, håller på för fullt att renovera hemma...

Börjar med tre tips:
    www.lustfyllt.eu
    www.lantligdesign.se
    www.martinecolliander.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-29 18:46:10:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m10937476.html
    I den här tråden samlar vi våra favoritlänkar!!
    Har du ett tips på en länk är du välkommen att lägga in den här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-06 20:09:07:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m12205276.html
    Här kommer en länk till en tråd för de som har långt till många av favoritaffärerna... Om postorder...

• Svar på tråden Lantlig/Romantisk inredning!
  • hampo
    Kurreburre skrev 2006-09-06 10:07:29 följande:
    Nu har jag hittat ett pottskåp som jag vill ha, superbilligt Hoppas, hoppas bara att det e kvar, har precis mejlat o frågat.www.blocket.se/vi/9270403.htm
    Men du! Det är exakt det jag har i badrummet, som jag målat om.
  • Beatrize74

Jag ska få en FIN (redan vit) stor kommmod av svärmor som de har ute på sin inglasade altan. En släktklenod. Det är fyra stycken skåpluckor och så ska det vara fyra stycken lådor till ovanför, men tyvärr så kastade morbröderna dem (!!!) när de flyttade den till svärmor, så svärfar eller jag själv får snickra till nya lådor. Det finns en överdel till den också med en tydligen ganska snirkliga spegel, typ "äpplet", men den har jag inte sett. Är ju lite valbart om man ska ha den eller inte. Nya lådor, lite uppfräschning med färg så passar den perfekt in köket att ha finporslinet och silverbestick, ljusstakar och servetter etc. i. Längtar tills lådorna blir klar. Helst gjorda av svärfar (men då kan det ta ett tag)

Har fyra vita stolar i den serien med de är SÅ skeva och veka så jag inte ens vågar provsitta den. Träet har liksom torkat. Men...det känns också fel att kasta dem. De har ju liksom hundra år på nacken. Har ni något förslag på hur man kan använda stolarna utan att behöva sitta på dem?

• Smajla
    Beatrize - nu har jag inte kollat i din pres om du har barn men om du t.ex har 2 barn hade man kunnat sätta in 2 stolar till vardera barn där de får sätta sina dockor och nallar på. Köp ett par snygga små bord på loppis eller blocket och snygga till så kan de ha dock- och/eller nallkalas Glad
    //Smajla
  • hampo
    Beatrize74 skrev 2006-09-06 10:46:11 följande:
    Jag ska få en FIN (redan vit) stor kommmod av svärmor som de har ute på sin inglasade altan. En släktklenod. Det är fyra stycken skåpluckor och så ska det vara fyra stycken lådor till ovanför, men tyvärr så kastade morbröderna dem (!!!) när de flyttade den till svärmor, så svärfar eller jag själv får snickra till nya lådor. Det finns en överdel till den också med en tydligen ganska snirkliga spegel, typ "äpplet", men den har jag inte sett. Är ju lite valbart om man ska ha den eller inte. Nya lådor, lite uppfräschning med färg så passar den perfekt in köket att ha finporslinet och silverbestick, ljusstakar och servetter etc. i. Längtar tills lådorna blir klar. Helst gjorda av svärfar (men då kan det ta ett tag) Har fyra vita stolar i den serien med de är SÅ skeva och veka så jag inte ens vågar provsitta den. Träet har liksom torkat. Men...det känns också fel att kasta dem. De har ju liksom hundra år på nacken. Har ni något förslag på hur man kan använda stolarna utan att behöva sitta på dem?
     Som prydnad kanske, med fina kuddar tex.
  • Smajla

Eller sätt in 2 av stolarna i ditt sovrum att hänga kläder på - som herrbetjänt ungefär och de 2 andra stolarna för samma syfte i gästrummet..

//Smajla
  • Smajla

Ytterligare ett förslag - sätt vackra föremål på sitsen, t.ex. en vacker ljuslykta på en stol i hallen som lyser när man får gäster. 2 stolar i v-rummet med ytterligare en ljuslykta och kanske en vacker bricka med några vackra föremål på. T.ex. nåt sånt som millface köpt - kika i hennes galleri.. I hallen kan man ställa ett par stolar med korgar på som man lägger vantar och mössor i eller en skål där man slänger sina nycklar osv..

//Smajla
  • Elisia

Jag kom på att jag måste fråga en sak och kanske få ett tips av alla vitfärgs-fantaster här:
    Nästan allt som jag har målat vitt genom åren har en tendens att lätt dra åt sig damm och missfärgningar för att färgen liksom inte är lika slät som på köpta vita möbler. Hur gör man lättast för att undvika detta? Kanske bättre att spraymåla än att måla för hand, så att ytan blir slätare? Är det smartast med matt eller blank färg?

Svar på tråden Lantlig/Romantisk inredning!