Jag är också ensambarn och upplevde det som positivt under min barndom. Som vuxen önskar jag dock att jag hade ett syskon att dela ansvaret för föräldrarna, som nu börjar bli gamla, med.
Att ensambarn skulle ha svårt att dela med sig och vara bortskämda är en tråkig och jättevanlig missuppfattning. Jag tycker ofta det är tvärtom. Jag har aldrig haft behov av att "roffa åt mig" min andel eftersom jag fick så mycket jag ville (av mat tex). En intressant iakttagelse jag blev medveten om vid besök hos kompisar med syskon där barnen kastade sig över maten/glassen/läsken för att se till att de fick sitt och inte en millimeter mindre än bror/syster. Själv tog jag oftast mindre är min "del". Någon kompisarna tyckte var jättekonstigt.
Nackdelen var kanske att man inte hade någon att naturligt leka med på semestrarna, men å andra sidan fick jag då anstränga mig och hittade alltid någon kompis på stranden eller i byn vi besökte. Så det sociala blev det heller inget fel på
.
Som barn var mina kompisar ofta avundsjuka på mig som slapp jobbiga småsyskon som jämt ville vara med och leka eller som tog ens saker och jag kunde nog inte annat än att hålla med. I vuxen ålder inser jag ju att syskonband kan vara något alldeles speciellt.
Men det behöver inte heller vara det. Jag vet många syskon som knappt har kontakt i vuxen ålder eller som blir ovänner för livet då föräldrarna går bort och barndomens svartsjuka fortfarande lever kvar vid bodelning etc. Min mamma är själv enäggstvilling och ovän med sin tvillingsyster sedan snart ett decennium. Jättetrist!
Men det finns ju helt klart fördelar, och själv har vi nu två barn, ganska tätt.
Kontentan är dock att vill ni bara ha ett barn tycker jag ni ska stanna därvid. Man kan bli en ganska bra människa utan syskon också...