• markera

Ett apelsin? Ett choklad?

Ja, det är ju det jag inte kan sluta fundera över. ..
    Är det olika i olika delar av landet? Skriv gärna vilket alternativ ni valt och var ni bor

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ett apelsin? Ett choklad?
  • hellgren

En såklart Är det någon som säger ett? :S

• hej hopp fallera

EN helt klart! Bor i Österbotten, Finland.

• markera

Lek styr...alltså en kortlek

"I made a mistake. I corrected it. I'll make more."
  • mikalala

vi säger en apelsin och en choklad (bit)

frågan fick tankarna dock att gå igång, kanske låter lite konstigt men jag började fundera på det här med bestämdform på choklad då det i nästan alla sammanhang blir det efterföljande ordet som måste styra om det är en eller ett. Typ vill du ha ETT chokladägg eller EN chokladkaka. Själva smaken choklad går väl inte att sätta en eller ett framför, det skulle väl bli som att säga vill du ha en vanilj eller vill du ha ett jordgubbs...

Förstår ni hur de smågrå arbretar hos mig?

• Mary Cherry

En apelsin och en chokladbit heter det! När jag var yngre hade jag en kompis som sa ett mil, nån mer som har hört det?

• bozzini

Min mamma envisas med att säga ETT apelsin (inte jag dock). Jag frågade min högstadielärare i svenska om man verkligen kan säga så. Hon menade att vid sekelskiftet sa fina damer, från snobbiga områden i Stockholm, ett apelsin.

• KvastHilda

En apelsin heter det. Men jag växte upp i Norrbotten och där sa de "ett".

• Tigger is a she

En apelsin, en chokladBIT (absolut inte bara en choklad ) Jag är från Göteborg, ungefär.

emmish: Som markera skrev så heter det EN kortlek. Testa att säga ordet i bestämd form så hör du nog - kortleken eller kortleket...

• zoffelie

Oooo det är något jag stör ihjäl mig på så är det när grannen säger ett kexchoklad(han menar alltså hela biten inte en bit eller så)
    Jag kan sitta och disskutera detta med honom i timmar. Han ger sig inte och inte jag heller. DET HETER EN KEXCHOKLAD OCH EN CHOKLADBIT...(Enligt mig iaf)

Svar på tråden Ett apelsin? Ett choklad?