Ett apelsin? Ett choklad?
Ja, det är ju det jag inte kan sluta fundera över. ..
Är det olika i olika delar av landet? Skriv gärna vilket alternativ ni valt och var ni bor
Ja, det är ju det jag inte kan sluta fundera över. ..
Är det olika i olika delar av landet? Skriv gärna vilket alternativ ni valt och var ni bor
Enligt SAOB är både _chokladen_ och _chokladet_ korrekt i bestämd form, därmed torde också både en och ett vara korrekt.
EN apelsinchokladkaka, FLERA apelsinchokladkakor, MÅNGA chokladkakor
ETT kex, FLERA kex, MÅNGA kex
EN kaka, FLERA kakor, MÅNGA kakor
EN kexchokladkaka etc...
Ett kaka?? Nä... EN kaka
Fast flera och många saknar den benämningen liksom. Så heter det ju alltid.
Jag ville bara visa på att det blir en förändring i antal ifall man benämner kex fel.
Ja EN kaka ja. ETT kex. det är vi väl alla överens om ?
Kexchoklad däremot, där _choklad_ ju är det som styr, är det som enligt SAOB kan föregås av både EN och ETT, och ha både ändelsen -en och -et i bestämd form.
Apelsinchoklad?
Ett apelsin känner jag dom som säger. (Tycker dock inte det känns rätt själv) Men "ett chokladbit"? Finns det dialekter i sverige som använder den böjningen??
Däremot kan förstå folk som säger "ett paraply" (jag själv) eller "en paraply". Det känns mer "legalt" på nåt sätt...
Ett paraply
kickanannika, det är väl ändå det sista ordet i sammansättningen som styr, så vad man säger om kex spelar ingen roll.
jfr "ett bröd" och "en smugglare", men det skulle bli "en brödsmugglare", om man sätter ihop det.
En apelsin, Ett choklad, en chokladbit