• lieh

Dockskåp & Miniatyrer!

Hej!

Är det någon hör inne som är intresserad av detta?
    Har precis börjat med det och behöver lite råd och tips på bra sidor på nätet.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Dockskåp & Miniatyrer!
  • Paksenarion

skönt att du har fått den... =0)

• Neelah

Äntligen en tråd för mig!!!! Jag gör miniatyrer och funderar på om jag ska starta en nybörjarkurs i miniatyrtillverkning (eller tittskåpstillverkning blir det väl). En sida med många länkar för miniatyrprojekt är: www.puppenhaushobby.de/links.html

• Paksenarion

Kul med en kurs i tittskåpstillverkning,
    har funderat på att gå en sådan, (medborgareskolan håller i en sådan iår) Men där är ju alltid så mycket man vill göra när det gäller sånna kurser... =0)

• lieh

Behöver hjälp.

Ska till Köpenhamn i helgen och vet att jag har sett en hemsida för en dockhusaffär men hittar inte den.

Vill ju ha lite vägbeskrivning och öppetider. Någon som vet vilken sida jag menar?

• bluebride

Hej, här är en som har gjort tittskåp i ca 6 år, tänkte kika in här.

Är det något som ni undrar över eller tror jag kan hjälpa till med.

Tänkte bara tala om att det där med hollänska varor, de är de de flesta köper ifrån. Jag har katalogerna, då jag har varit i holland på plats och de är väldigt nyfikna på oss svenskar :) så åker ni till holland, stanna i Apeldoorn och hoppas affären är öppen.

• Neelah

Å så kul! Jag har gjort miniatyrgrejer länge (föremål som jag sålt till personer som gör dockskåp/tittskåp), men nu håller jag på med mitt första tittskåp. Jag har ingen aning om vad jag sysslar med egentligen, men jag improviserar hej vilt.

• bluebride

det är det man ska göra, det är jättekul, har många projekt, ska göra ca 10 tittskåp och försöka sälja så man får in lite pengar, för det behövs

• Nettanss

Hej!

Jag har själv funderat på att börja med detta, men vet inte riktigt var jag skall starta! Vore tacksam för lite tips och råd till en total nybörjare på detta!

• Neelah

Nettanss: Tänker du börja med tittskåp? I så fall rekommenderar jag att du först säter dig ner med papper och penna och skissar på hur ditt tittskåp ska se ut. Sen finns det säkert många här som kan hjälpa dig med tips på hur man tillverkar de olika grejerna eller var man köper dem.

• Nettanss

Hej Neelah!

Ja, jag har haft funderingar på att börja med tittskåp och se hur det fungerar! Tillverka de olika sakerna...nja..det är nog inte min starka sida tror jag. Det var en bra idé att först rita en skiss, då har jag en idé om hur det kommer att se ut.

• Neelah

Ja, en grundskiss är jättebra för då ser man vad man behöver för grejer också. Jag har gjort skisser på de tittskåp jag vill göra och utifrån skisserna har jag gjort en lista över vad jag behöver. Sen är det bara att tillverka eller köpa de grejer man behöver och bocka av dem på listan.

• bluebride

Jag tycker du ska låna eller köpa Eva Malmstens böcker, då får du mycket tips och ideer, jättebra böcker, en annan favorit är Vivianne Boulton

• Neelah

Sen kan du googla på "roomboxes" så får du massor av inspiration och på många sidor även bra tips och råd.

• Nettanss

Hej!

Tack snälla ni för alla tips ni delar med er!
    Jag har faktiskt börjat och titta runt på nätet och sett en del snygga saker. Ska också se efter om jag kan hitta något av dessa författare som nämndes i ett av inläggen här ovan.

• bluebride

om du vill kolla lite på möbler å så, som inte är så dyra så föredrar jag minishopen.se (tror adressen var så) jag gillar henne, hon är mycket snäll. Om något går sönder så får du ersättningsvara

• Nettanss

Hej bluebride2006!

Var in på den länken som du nämnde men tyvärr verka den inte fungera!
    Har kommit så långt att jag har börjat att skissa på ett tittskåp. Vi får väl se hur det hela utvecklas!

• bluebride

Tack Neelah, var så länge sen jag var där, så jag minns inte adresserna

Svar på tråden Dockskåp & Miniatyrer!