• Anonym (Syster)

Min syster måste vara sjuk. (långt)

Hej!

Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig, kanske någon med liknande problem, för jag vet snart inte vad jag ska göra! Jag väljer här att vara anomym, då jag har vänner här som jag helst inte vill ska veta allt som rör min syster.

Det är så här att jag har stora problem med min syster. Men egentligen är det vår mamma som drabbas hårdast utav det här. Jag vet inte vart jag ska bröja, men hon har alltid varit speciell, men inte alltid så här hemsk.

Vi syskon (är två systrar och en bror, jag är älst) har alltid stått varandra nära och hjälpt varandra mycket under svåra perioder. Vi har alla tre haft ätstöringar och våra föräldrar skillde sig när jag var 14 och sedan dess prarar de inte med varnadra och vi har haft det mycket jobbigt i denna relation mellan mamma och pappa. P.g.a detta står vi varandra nära och jag älskar mina syskon mer än jag älskar nån annan i världen.

Vår uppväxt har varit jättebra, våra föräldrar har varit exemplariska, förutom att min pappa har svårt att visa känslor, men vi bodde på landet med många vänner och allt var idylliskt ända till skillsmässan som kom plötsligt.
    När hon var liten var hon extrem när det gällade rättvisa, hade vi främmande hemma så såg hon alltid till att ingen tog en kaka för mycket, eller att alla tog av alla sorter. Förutom när det jynnande henne. Hon är den mest egoisktiska människa jag någonsin stött på. Hon tar allt hon kan och ger inget tillbaka till någon.
    Jag vet att hon har mått dåligt ända sedan högstadiet, när hon fick ätstörningar, samma som jag hade under många år. Men det måste vara något mer .. ingen frisk människa gör som hon gör!

Jag ska berätta några saker här.

Förutom att hon är extremt egoisktisk och alltid har varit, så är hon aldrig tacksam. Hon kärver extrem uppmärksamhet och bryr sig inte om någon annan. Alla får skylla sig själva när de råkar ut för något. Hon hatar alla människor som är annorluna än henne, alla som är på ett visst sätt är dumma i huvudet. Dessutom hatar hon barn och alla människor som använder vissa ord tex. dialektord.

Min mamma träffade för några år sedan en man som bodde 20 mil bort. Efter ett tag ville hon flytta ner till honom. Vi samrådde med familjen och bestämde att min bror som är yngst skulle flytta till pappa, där han ännu bor, jag hade redan flyttat hemifrån med min fastman och min syster skulle flytta ihop med sin pojkvän. Systern bodde då kvar i mammas hus med sin kille. Dock fick mamma vräka dem efter ett tag när de inte klippte gräs, de strädade aldrig, de levde om och var allmänt otrevliga mot grannar. Jag och min sambo flyttade då hit så mamma slipper sälja huset. Mamma fixade lägenhet åt min syster, för hon gjorde slut med sin kille. Hon blev värkt för att hon hade för skitigt.

Hon städar aldrig, duschar kanske nån gång i veckan, kan ha samma kläder i flera veckor utan att tvätta dem. Hon bryr sig inte om disk står framme och möglar, för det grö henne inget så varför städa? Hos henne går det djur i sophögar och bland kläder på glovet (som hon gärna tar på sig sedan).

Hon bryr sig heller inte om att skaffa jobb nu när hon gått ut skolan. Hon tänkte söka praktik för att gå pengar, men när vi sa åt henne att hon måste vara trevlig då på det stället så blev hon sur och sa att då skiter hon i det för "det är mot mina principer att vara trevlig".

Mamma skickar henne pengar till allt hon behöver för att hon ska klara sig. Men hon är inte det minsta tacksam. Hon kräver snarare mer pengar även fast min mamma är lågavlönad och knappt har råd med sina egna räkningar.

Just nu bor min syster hemma hos mig och min sambo i väntan på att fixa sysselsättning och boende. Men det tär verkligen på mig och min sambo. Hela tiden måste hon ha uppmärksamhet. Hon städar aldrig, diskar aldrig bort efter sig eller ens kan tänka sig att städa det minsta hemma här.

Hon har dessutom extrem koll på sina "rättigheter" tex nu sist hade min sambo kommenterat att hon åt av en limpa han köpt för att ta med sig på jobbet dagen efter. Hon blev rasande och skandereade högt för mig resten av dagen att hon allt hade rätt att äta vad hon ville hos oss eftersom vi inte betalar någon hyra, som ersättning för att vi försörjer min syster. Min sambo vågar nu aldrig säga åt henne ang någntong.

Hon beklagar sig också hela tiden för vår mamma att vi hatar henne, vill att hon ska flytta, min sambo hatar henne och hatar hennes hund, hatar hennes marsvin och hon har fått för sig alla möjliga hemska saker han gör mot mig och henne. Min sambo är i mina ögon en Gud som står ut med henne och aldrig säger något dumt om henne eller mig. Hennes hund älskar han, det är verkligen en underbar hund. Jag har ingen aning om var hon fått dess idéer ifrån.

Jag skäms otroligt för henne. Hon har ingen som helst hyfs, tackar aldrig när hon får något, är aldrig tacksam för hjälp av oss eller vänner. Dessutom kan hon värka ur sig det hemskaste man kan tänka sig. Ibland kommer barn fram och frågar om de får klappa hennes hund. Hon säger saker som "jag vägrar prata med barn", "inga barn får ta på min hund" osv. Är jag med skäms jag ihjäl och får förklara för barnen att hunden är rädd för barn och att de helst inte får klappa den, och min syster säger saker som "jag hatar barn" osv nrä barnens föräldrar hör osv. HEMSKT! Och det har hänt många gånger.

Hon bar klgar och klagarm tar och tar och är aldrig tacksam. Jag grö allt jag kan för att hon ska känna sig hemma och välkommen hos oss, och gör allt för att inte komma i konflikt med henne, eftersom jag aldrig skule klara det känslimässigt. Jag vet hur det är eftersom hon alltid är i konflikt med vår pappa, för han säger alltid åt henne om han tycker att hon beter sig fel. Och hon blir bara värre och värre. Hon utnyttjar alla till max.

Någon som vet vad det kan bara för fel? Det kan inte sitta i uppfostran då jag och min bror är raka motsatsen till henne. Skötsamma och trevliga. Mina föräldrar har gjort allt för att fösöka få ordning på henne. Sagt åt henne, då blir det ett jävla liv om att de inte älskar henne. De har försökt hjälpa henne med boende och jobb, ingen tacksamhet, bara klagande på "vad tror ni om mig?" "jag klarar inte av det", "jag vägrar vara trevlig" osv.

Något måste det vara .. jag vet inte vad jag ska göra .. min mamma håller på att gå under då det tär på henne ekonomiskt då min syster suger ur allt av henne, och känslomässigt då hon älskar sitt barn, men aldrig får någon kärlek tillbaka utan bara får skämmas och oroa sig för vad det ska bli av henne ...

Hjälp?

• Svar på tråden Min syster måste vara sjuk. (långt)
  • Birgitta2
    Anonym skrev 2006-08-07 22:06:40 följande:
    Det låter enbart som att hon är oerhört bortskämd!!

Jag kan inte annat än att hålla med. Genom att hon får pengar, fri tillgång till kylskåpet och att ni städar efter henne möjliggör ni hennes beteende. Ställ krav. Kläder på golvet slängs! Mat serveras på bestämda tider, andra tider är det hänglås på kylen. Ge henne en viss summa pengar från mamma som hon får varje vecka. När dessa pengar är slut får hon inga mer. Eller också håller man inne pengarna helt, och hon får dessa efter sin egen prestation. Hon är en trotsig 10-åring i en 19-årings kropp. Behandla henne därefter. Respekt förtjänar man. Visst hon är vuxen, men skall inte behandlas som vuxen så länge hon inte beter sig som en.

Stackars er. Jag vet inte hur jag skall råda er, men tydligen måste ni bli föräldrar till er syster.

• Anonym (=))

Som somlig här redan skrivit så måste hon få proffesionell hjäl, inte nåt litet samtal på psyk utan en rejäl utredning. Allt du beskriver låter precis som min kompis syster som idag är 25. Hon har ADHD och mådde piss innan hon fick medcin och hjälp, idag funkar hon nästan som en vanlig människa, hon har lite städhjälp och hjälp med rutiner för räkningar och så, hon har tom ett deltids jobb som hon klarar utmärkt. För henne var det en befrielse ( och för resten av familjen med) när hon fick sin diagnos och äntligen fattade vad det va med henne som var annorlunda. Hon var 19 när hon fick sin diagnos.
    Få syrran att söka hjälp.... Och lycka till! Kram

• Anonym (Syster)

Som jag skrivit innan, hon är inte särskilt bortskämd. Men vad det skulle ge att sätta hänglås på kylen förstår jag inte? Varför ska hon inte få äta när hon vill? Eftersom hon dessutom har/har haft (det är inte helt borta ännu även om det är bättre) ätstörningar så är hon extremt beroende av mat. Äter hon inte har hon det värsta humör någon kan tänka sig. Ja ... jag vägrar vara i samma hus som henne när hon är på dåligt humör, beroende på att hon inte äter. Därför ger jag henne mat när hon vill. Eller hon får självklart laga den själv, men hon får ta det hon behöver.

Dessutom kommer jag aldrig att ta den disskusionen med henne om att hon inte städar eller så, eftersom jag aldrig skulle vilja möta henne så som hon kommer att vara då. Dessutom kommer hon inte bo här så länge till så det ser jag inte som ett större problem. Problemet är väl att hon vägrar att umgås med folk mm och att var trevlig och så.

• tigo

Jag håller med TS. Om det är psykiska problem hjälper det inte med bestraffningar. Jag tror bara det gör saken värre.

Däremot tror jag att ni kan glömma att få med henne på en psykutredning i närmaste taget. Hon verkar ha en väldigt stark vilja, envis och "thick skinned".

Så, jag upprepar igen, gå själva så att ni kan prata av er och få hjälp och stöd om hur ni ska hantera situationen. Det är otroligt vilka ahaupplevelser man kan få av att prata med riktiga proffs på området som ser sånt här varje dag.

Jag tycker att det är hedervärt att ni iallafall försöker hjälpa er syster och bryr er om fast det blir obekvämt för er själva.

• Anonym

TS du skriver att du aldrig kommer ta disskusionen med henne om t ex att hon inte städar eftersom du inte vill möta henne som hon blir då..
    Alltså hon vinner ju något på sitt beteende och kan därför fortsätta med det..
    Sätt hårt mot hårt.
    Går det inte få henne att frivilligt söka hjälp så ta hjälp själva för att få stöd hur ni ska gå tillväga.
    I trådstarten låter det ju som det är mkt som strular och är problem med...men här i sista inlägget så låter det som att det inte är något problem annat att hon inte vill umgås och är otrevlig..

• Birgitta2

Eftersom hon vet att ni alla tassar kring henne och hon får bete sig hur som helst, så förstår jag inte varför hon skall ändra sig? Du vågar inte möta henne i konflikter eftersom hon tydligen är så utåtagerande. Men då behöver ni ju hjälp! Använder hon ätstörningarna som vapen? Hon kommer aldrig ändra sig så länge ni ställer upp och tassar runt henne. Och är det så att hon har en psykisk störning så kommer hon inte ändra sig om hon inte får hjälp. Och det är det ni måste ta reda på: om hon har en störning eller ej, för att komma tillrätta med problemet.

• Anonym

När du beskriver hur hon beter sig så tycker jag att det låter som hon skulle ha nåt neuropsykologiskt funktionshinder typ asperger!

Jag har en känner en tjej som är 22 år gammal som har diagnosen asperger och hon har assistent för hon klarar inte av att sköta om ett hem eller sköta hygien hon glömmer liksom bort det är lite svårt att förklara men gå ut på NPF s hemsida och läs om asperger så tror jag att du hittar slående likheter!

Jag vet inte om jag är ute på hal is men det va min tanke när jag läste ditt inlägg hoppas att allting ordnar sig !

• Anonym

De  diagnoskriterier som finns utgår oftast från hur en störning ter sig hos en kille. Hos tjejer kan det se annorlunda ut. Asperger ser t.e.x inte likadant ut hos killar som hos tjejer.

Jag tror inte att "bortskämd", "deprimerad", "skadad av skilsmässan" e.t.c räcker för att beskriva vad som är felet med din syster, utan att det finns mer komplicerade saker bakom.

Tror dock inte att ni gör henne en tjänst genom att hålla henne flytande allt för länge för då kommer hon att få er att ruttna bort med henne.

• Anonym (asper/ADHD)

Hej!
    Jag har under många år jobbat med barn som har asperger ADHD mfl syndrom. Av det du beskriver så stämmer mycket in på att din syster skulle kunna ha drabbats av något liknande.
    Har träffat många vuxna som nyligen fått sin diagnos som sagt
    - Äntligen fattar jag varför jag varit så konstig!
    Och nu kunnat ta tag i sitt liv och börjat styra det åt rätt håll (om man nu kan säga så).
    Det är inte så ovanligt som man kan tro, så var ine rädda för att söka hjälp!
    Hoppas det ordnar sig för din syster.

• Anonym

Jag har en syster som är 14 månader yngre än mig, hon är precis så som din syster verkar vara, det var som att läsa om mig själv och vårat liv...

Min syster kan dock vara extremt trevlig, aldrig mot mig, mot folk hon inte känner eller sånna som hon vet att jag berättar allt för, de kan därför inte först vad jag menar när jag berättar om hennes galenskaper...

...för ett par år sedan fick hon diagnosen Madodepressiv, med inslag av asberger.

Hon klara av att leva själv, hon har ett jobb som hon är otroligt duktig på.

Hon klarar av allt man ska klara, utan att vara själv med mig!

Hon medicineras, så länge hon tar sina mediciner är allt lungt, så fort hon skiter i dem så blir hon helt tokig och ska döda mig.

Jag vet inte varför hon är så mot just mig, jag har aldrig vad jag vet gjort eller sagt någonting någonsin mot henne. Hon har ju alltid varit så här, det har jag lärt mig leva med.

Våran syster avgudar hon, vår bror är hon elak mot, om än inte lika som mot mig...

Min Mamma och Pappa, som oxå är skilda har i samförstånd kommit övereense om att inte ge min syster någonting mer än vid hennes födelsedag och vid jul, vi andra kan få nått litet i smyg ibland, som när jag hade det lite knapert så gav mamma mig lite pengar i smyg, något min syster aldrig kan få veta!

Mina föräldrar tvingade helt enkelt henne att "växa upp" och börj ata ansvar, trots "sitt handikapp", jag vet att det var oerhört svårt för dem, men det hade varit svårare att låta henne vara och då inte bara förstört sitt eget liv utan så många mer.

Jag vet inte vad man ska göra, hur man ska göra eller så, men hoppas att det löser sig till det bästa för er alla!

*kram*

Svar på tråden Min syster måste vara sjuk. (långt)