• Anonym (Syster)

Min syster måste vara sjuk. (långt)

Hej!

Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig, kanske någon med liknande problem, för jag vet snart inte vad jag ska göra! Jag väljer här att vara anomym, då jag har vänner här som jag helst inte vill ska veta allt som rör min syster.

Det är så här att jag har stora problem med min syster. Men egentligen är det vår mamma som drabbas hårdast utav det här. Jag vet inte vart jag ska bröja, men hon har alltid varit speciell, men inte alltid så här hemsk.

Vi syskon (är två systrar och en bror, jag är älst) har alltid stått varandra nära och hjälpt varandra mycket under svåra perioder. Vi har alla tre haft ätstöringar och våra föräldrar skillde sig när jag var 14 och sedan dess prarar de inte med varnadra och vi har haft det mycket jobbigt i denna relation mellan mamma och pappa. P.g.a detta står vi varandra nära och jag älskar mina syskon mer än jag älskar nån annan i världen.

Vår uppväxt har varit jättebra, våra föräldrar har varit exemplariska, förutom att min pappa har svårt att visa känslor, men vi bodde på landet med många vänner och allt var idylliskt ända till skillsmässan som kom plötsligt.
    När hon var liten var hon extrem när det gällade rättvisa, hade vi främmande hemma så såg hon alltid till att ingen tog en kaka för mycket, eller att alla tog av alla sorter. Förutom när det jynnande henne. Hon är den mest egoisktiska människa jag någonsin stött på. Hon tar allt hon kan och ger inget tillbaka till någon.
    Jag vet att hon har mått dåligt ända sedan högstadiet, när hon fick ätstörningar, samma som jag hade under många år. Men det måste vara något mer .. ingen frisk människa gör som hon gör!

Jag ska berätta några saker här.

Förutom att hon är extremt egoisktisk och alltid har varit, så är hon aldrig tacksam. Hon kärver extrem uppmärksamhet och bryr sig inte om någon annan. Alla får skylla sig själva när de råkar ut för något. Hon hatar alla människor som är annorluna än henne, alla som är på ett visst sätt är dumma i huvudet. Dessutom hatar hon barn och alla människor som använder vissa ord tex. dialektord.

Min mamma träffade för några år sedan en man som bodde 20 mil bort. Efter ett tag ville hon flytta ner till honom. Vi samrådde med familjen och bestämde att min bror som är yngst skulle flytta till pappa, där han ännu bor, jag hade redan flyttat hemifrån med min fastman och min syster skulle flytta ihop med sin pojkvän. Systern bodde då kvar i mammas hus med sin kille. Dock fick mamma vräka dem efter ett tag när de inte klippte gräs, de strädade aldrig, de levde om och var allmänt otrevliga mot grannar. Jag och min sambo flyttade då hit så mamma slipper sälja huset. Mamma fixade lägenhet åt min syster, för hon gjorde slut med sin kille. Hon blev värkt för att hon hade för skitigt.

Hon städar aldrig, duschar kanske nån gång i veckan, kan ha samma kläder i flera veckor utan att tvätta dem. Hon bryr sig inte om disk står framme och möglar, för det grö henne inget så varför städa? Hos henne går det djur i sophögar och bland kläder på glovet (som hon gärna tar på sig sedan).

Hon bryr sig heller inte om att skaffa jobb nu när hon gått ut skolan. Hon tänkte söka praktik för att gå pengar, men när vi sa åt henne att hon måste vara trevlig då på det stället så blev hon sur och sa att då skiter hon i det för "det är mot mina principer att vara trevlig".

Mamma skickar henne pengar till allt hon behöver för att hon ska klara sig. Men hon är inte det minsta tacksam. Hon kräver snarare mer pengar även fast min mamma är lågavlönad och knappt har råd med sina egna räkningar.

Just nu bor min syster hemma hos mig och min sambo i väntan på att fixa sysselsättning och boende. Men det tär verkligen på mig och min sambo. Hela tiden måste hon ha uppmärksamhet. Hon städar aldrig, diskar aldrig bort efter sig eller ens kan tänka sig att städa det minsta hemma här.

Hon har dessutom extrem koll på sina "rättigheter" tex nu sist hade min sambo kommenterat att hon åt av en limpa han köpt för att ta med sig på jobbet dagen efter. Hon blev rasande och skandereade högt för mig resten av dagen att hon allt hade rätt att äta vad hon ville hos oss eftersom vi inte betalar någon hyra, som ersättning för att vi försörjer min syster. Min sambo vågar nu aldrig säga åt henne ang någntong.

Hon beklagar sig också hela tiden för vår mamma att vi hatar henne, vill att hon ska flytta, min sambo hatar henne och hatar hennes hund, hatar hennes marsvin och hon har fått för sig alla möjliga hemska saker han gör mot mig och henne. Min sambo är i mina ögon en Gud som står ut med henne och aldrig säger något dumt om henne eller mig. Hennes hund älskar han, det är verkligen en underbar hund. Jag har ingen aning om var hon fått dess idéer ifrån.

Jag skäms otroligt för henne. Hon har ingen som helst hyfs, tackar aldrig när hon får något, är aldrig tacksam för hjälp av oss eller vänner. Dessutom kan hon värka ur sig det hemskaste man kan tänka sig. Ibland kommer barn fram och frågar om de får klappa hennes hund. Hon säger saker som "jag vägrar prata med barn", "inga barn får ta på min hund" osv. Är jag med skäms jag ihjäl och får förklara för barnen att hunden är rädd för barn och att de helst inte får klappa den, och min syster säger saker som "jag hatar barn" osv nrä barnens föräldrar hör osv. HEMSKT! Och det har hänt många gånger.

Hon bar klgar och klagarm tar och tar och är aldrig tacksam. Jag grö allt jag kan för att hon ska känna sig hemma och välkommen hos oss, och gör allt för att inte komma i konflikt med henne, eftersom jag aldrig skule klara det känslimässigt. Jag vet hur det är eftersom hon alltid är i konflikt med vår pappa, för han säger alltid åt henne om han tycker att hon beter sig fel. Och hon blir bara värre och värre. Hon utnyttjar alla till max.

Någon som vet vad det kan bara för fel? Det kan inte sitta i uppfostran då jag och min bror är raka motsatsen till henne. Skötsamma och trevliga. Mina föräldrar har gjort allt för att fösöka få ordning på henne. Sagt åt henne, då blir det ett jävla liv om att de inte älskar henne. De har försökt hjälpa henne med boende och jobb, ingen tacksamhet, bara klagande på "vad tror ni om mig?" "jag klarar inte av det", "jag vägrar vara trevlig" osv.

Något måste det vara .. jag vet inte vad jag ska göra .. min mamma håller på att gå under då det tär på henne ekonomiskt då min syster suger ur allt av henne, och känslomässigt då hon älskar sitt barn, men aldrig får någon kärlek tillbaka utan bara får skämmas och oroa sig för vad det ska bli av henne ...

Hjälp?

• Svar på tråden Min syster måste vara sjuk. (långt)
  • abedissa

Ibland kan ord vara överflödiga- tystnad kan få folk att prata. en vecka tillsammans i en stuga mitt ute i bushen kostar inte så mycket heller. Man kan klara sig utan rinnande vatten och med utedass så kör på. vad har du att förlora?

• Anonym (Syster)

Abedissa, ja det kanske skulle vara nått. Vi kan annars åka alla tre till min mamma och be hennes man åka iväg så vi är bara vi i familjen och försöka reda ut allt det här. (hon bor i skogen ;)) Min syster är underbar när det är bara i i familjen närvarande, och om hon är på bra humör i övrigt. Hon kan va snäll och rolig att umgås med då. Kanske känner hon att hon kan vara sig själv då? Att hon trivs?

• sininen

Nu är jag en av dom som irriterande nog inte läst alla svaren... men måste bara fråga TS. Har din syster fläckar i ansiktet? Alltså skorpor, ser ut som sönderrivna finnar?

• puss

om hon har svårt att hantera ett eget boende kan man kontakta vården, och få ett boendestöd.
    de hjälper henne med tvätt städning handla osv.

obs hjälper henne med, inte gör det åt henne.

• abedissa

jag vet inte om er mamma ska vara med i första skedet  men det avgör ni själva. Det kan finnas saker som även måste ut om er mamma och då kanske det inte är så bra. Att bara vara syskon kan vara en bra början och mamma kommer in senare. Känn efter själva. Tänk på att en vecka kommer nog inte att göra underverk men det kan vara en början. Syskon är man för livet.

• Neko

Kanske vore bra för henne att komma hemifrån ett tag och bli mer eller mindre tvingad att ta ansvar - typ göra lumpen? :) Där kanske hon inte vågar säga emot på samma sätt.

• Birgitta2

Jag har läst TS första inlägg och ett par till, men den första tanke som slår mig är en blandning av psykopti och självförakt i en härlig cocktail med narcissism.

Jag hade inte stått ut en dag med den här flickan. Ni håller på att förstöra ert liv samtidigt som ni möjliggör flickans destruktiva liv och frånvaron av vilja att hjälpa och försörja sig själv. Jag har svårt att förstå att ni är syskon. Men troligen saknas något hos din syster som är fundamentalt för att kunna umgås med andra människor.

Om hon hade varit en fara för sitt liv eller andras liv hade ni kunnat få henne tvångsvårdad. Hon saknar sjukdomsinsikt och det gör det hela ännu svårare.

Ring psykvården om hjälp åtminstone för att få lite backup. Och under tiden: Ge henne inga som helst pengar. Göm alla värdesaker. Sätt lås på kyl och frys och låt henne äta på fasta tider. Dessutom måste ni ställa krav. Plockar hon inte upp sina kläder från golvet så slängs dom! Ni får helt enkelt behandla henne som en trotsig 10-åring istället för en 19-åring. Respekt skall hon inte ha, för det förtjänar hon inte. Börja från början, från scratch. Du måste bli förälder och inte en syster. Tyvärr.

• Anonym (Baravara)

Hej TS!

Jobbig sits ni är i! Jag är inte psykolog, men socionom.
    När jag läser det du beskriver, så får det mig att tänka på att din syster länge ropat efter hjälp, t.ex. genom ätstörningar, genom att vara direkt otrevlig, smutsig etc. Många säger att ätstörningar är en sjukdom, visst är det det, men sjukdomen beror ju på något. Jag brukar istället se ätstörningar som ett symptom. Alltså ett tecken på att hon inte mår bra, och vill ha uppmärksamhet.

Du beskriver att hon är otrevlig, och om jag har förstått det rätt så begriper hon inte själv att hon är otrevlig eller att folk reagerar på det hon säger. Det tycker jag låter som en störning. Sedan vet jag ju inte om din syster tar droger eller något, vilket också kan påverka personligheten, men av det du beskriver, så anar jag att din syster alltid har betett sig så här, men att det blir mer märkbart nu eftersom hon är så pass gammal som 19 år.

Alltså när jag läser det du skrivit så tänker jag på diagnosen multipel personlighetsstörning, där olika beteenden som social fobi, lättkränkt, brist på empati, depression kan ingå. Själva diagnosen är en psykolog bättre på...
    Om jag skulle ge er ett råd så blir det att absolut försöka få in er syster på psyk, så hon får samtala med en psykolog el två. Framförallt för att hon ska få hjälp, men också för att ni ska få lite lugn och ro! Däremot så är det ju inte säkert att hon går med på det, eftersom hon tyckte att BUP var dåligt. Vuxen psyk har andra psykologer, du kan ju locka henne med att de är bättre än på BUP :).

Det går även att ringa till psyk för att rådgöra. De brukar vara jättetrevliga. Ring i så fall till landstingsväxeln där du bor och begär att bli kopplad till Vuxen-psyk.

Hoppas att det löser sig för er! Styrkekramar!

• Lilanthe

Det finns väl inget att göra egentligen, mer än att sluta ställa upp för henne, att ni inte låter henne bo hos er, er mamma inte ger henne pengar.

Det gör ju att hon kan fortsätta bete sig som hon gör. Behandlar hon djuren bra?

• Anonym (Syster)

Justmystica, ja på senare år har hon fått konstiga utslag i ansiktet, väldigt underligt eftersom hon alltid haft underbart vacker hy, men sedan hon var ca 16- 17 år har hon fått utslag mm i ansiktet och halsen. Det går lite i vågor, ibland är det bättre ibland sämre. Hon trodde först att det var något tvättmedel hon inte tålde, eftersom hon brukar få utslag av vissa tvättmedel, men det verkar va nått annat.. vadå då?

Neko, lumpen vore verkligen något för henne att göra! Eller annat liknande!

Lilanthe, hon älskar alla djur utom katter och vissa hundarser (som hon fått för sig är töntliga djur) men hon älskar djur och gör allt för sina marsvin och sin hund. De är som hennes barn! Men annars är djur hennes små skyddslingar, hon ogillar människoe starkt och vurmar för djur. Hon är vegetarian och aktiv inom Djurens Rätt.

Alla som säger att vi ska sätta upp regler för henne, det går inte. Har aldrig gått. Om jag säger att jag slänger hennes kläder, hon bryr sig inte. Om jag säger att hon inte får ta mat utom på vissa tider, då äter hon inte. Vi har försökt under hela hennes uppväxt. Hon bryr sig inte om materiella saker.

Just nu har hon inga pengar alls eftersom hon inte går i skola och inte jobbar eller så. Hon är totalt pank. Hennes vänner betalar buss åt henne osv. Hon bor här och äter här, men vi ger henne inga fickpengar. Det är därför hon börjat inse att hon måste gå till arbtesförmedlingen och fixa KUP, för hon kommer inte bli försörjd resten av livet. Dessutom vill hon flytta härifrån, det är inte hennes ambitioner det är fel på, utan hennes sätt att vara och resonera.

Svar på tråden Min syster måste vara sjuk. (långt)