• Little Ms Chatterbox

Unisex kläder för barn-tråd

Jag är en av dom som blir så trött på affärernas försök att bestämma över oss och våran plånbok.
    Jag vill kunna köpa en röd tröja till min son utan att det är fullt av hjärtan, rysch-pysch och snävare modell och till min dotter tycker jag att det ska vara fullt naturligt att hon ska kunna använda den vinteroverall som tål att kasa omkring i sörja utan att det går sönder, glipar för att det är för kort eller blir fläckar som inte går att tvätta bort på det ljusa tyget. Och jag vill kunna använda kläder som bara använts för några få månader för några år sen utan att folk säger att det är en söt pojk jag har när det faktiskt är en flicka som ligger i vagnen.
    Jag tror inte att jag är ensam, så här är en uppmaning till alla som känner som jag.

När ni hittar kläder som ni tycker går att använda av båda könen, skriv det här. Skriv vilken stad, vilken affär (gata om det finns fler i samma stad) och gärna vilka färger/modeller som finns. Om ni vill, skriv priset också.

Tala gärna om för de i butiken att inköpsansvarig har gjort ett bra val och att du kommer rekomendera deras affär till vänner och bekanta. Jag tror att detta är ett steg mot bättre kläder för barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-22 10:16:28:
    Nu börjar det bli lite kallare ut och dags för overall, vintermössa och annat, är det någon som har tips på bra modeller?

• Svar på tråden Unisex kläder för barn-tråd
  • Little Ms Chatterbox

Oj! gick in på den sidan för att kolla lite priser, OJ!!! 510kr för en dress i stl 68. Visst var det fint men, nej, inte det priset för något som bara används ett par gånger.

• FiaiMalmö

Katvig, Molo, Sprall. Finns lite överallt, här i Malmö iallafall. Lite dyrt dock...

Jag köper väldigt blandat till min dotter. Hon har några klänningar och en body med volanger. Resten är antingen rena unisexkläder eller "killkläder", dvs de har bilar på tröjan. Om folk säger "Vad heter han?" så säger jag bara "Det är en hon."

• Rye

Jag hålle helt och fullt med.. Blir tokig på att gå och handla kläder till min dotter. Jag är inte så förtjust i rosa och det finns nästan bara rosa kläder med blommor och hjärtan.. Suck!!
    Var på ullared idag och de hande jätte fina kläder, iaf på "kill"-sidan.. Köpte ett par oranga manchsterbyxor till dottern. Passar lika bra på en kille som en tjej! Dock var det nästan bara rosa kläder på "tjej"-sidan..
    Jag undrar varför "pojk"kläderna har så många fler fäger.. Det är rött, grönt, orange, blått, svart, vitt, gult osv. För flickorna är det rosa som gäller, möjligtvis lite rött med då är det ett fint hjärta eller en fin liten blomma.. Det kan ju vara fint ibland.. Men på allt??? Arg!

• Tygtiiger

Och såklart småfolk som gör fina kläder (danskt märke), ffa fina tröjor.

• morotsland

Bra idé, bra tråd! Särskilt om det kan komma tips på lite billigare kläder, visst är de danska märkena könsneutrala och skitsnygga men det kostar ju en förmögenhet.

• Bonanza

Jag tycker HM har rätt många snygga plagg som är neutrala. Lindex också ibland. Men det är nog bara upp till 1-1.5 år? Man får såklart leta lite, men vi har hittat många snygga kläder!

Above all things I believe in love
  • fröken Anna

jobbar på förskola och för ett par veckor sedan fick jag bita mig i tungan... Jag hittede en rosa tröja (till 5åring) slängd i ett hörn och gick runt och frågade flickorna vems det var... Ni fattar va?

Självklart var det Kalles snygga nya coola tröja. (Har mkt "modemedvetna" föräldrar.) Inköpt på JC, pojkavdelning.

Vi går framåt.

• Ylle

fröken anna: kul när man själv får sig en tankeställare!

Svar på tråden Unisex kläder för barn-tråd