• Little Ms Chatterbox

Unisex kläder för barn-tråd

Jag är en av dom som blir så trött på affärernas försök att bestämma över oss och våran plånbok.
    Jag vill kunna köpa en röd tröja till min son utan att det är fullt av hjärtan, rysch-pysch och snävare modell och till min dotter tycker jag att det ska vara fullt naturligt att hon ska kunna använda den vinteroverall som tål att kasa omkring i sörja utan att det går sönder, glipar för att det är för kort eller blir fläckar som inte går att tvätta bort på det ljusa tyget. Och jag vill kunna använda kläder som bara använts för några få månader för några år sen utan att folk säger att det är en söt pojk jag har när det faktiskt är en flicka som ligger i vagnen.
    Jag tror inte att jag är ensam, så här är en uppmaning till alla som känner som jag.

När ni hittar kläder som ni tycker går att använda av båda könen, skriv det här. Skriv vilken stad, vilken affär (gata om det finns fler i samma stad) och gärna vilka färger/modeller som finns. Om ni vill, skriv priset också.

Tala gärna om för de i butiken att inköpsansvarig har gjort ett bra val och att du kommer rekomendera deras affär till vänner och bekanta. Jag tror att detta är ett steg mot bättre kläder för barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-22 10:16:28:
    Nu börjar det bli lite kallare ut och dags för overall, vintermössa och annat, är det någon som har tips på bra modeller?

• Svar på tråden Unisex kläder för barn-tråd
  • fröken Anna

Jo jag måste bara fråga vad ni tycker. Ni som vill ha UNISEX kläder. Är det kläder som är helt könsneutrala och vad är det? Eller jag vet vad ni menar, tror jag, Men om en kille vill ha en tröja med blommor är det ok? Eller om lilltjejen trånar efter tröjan med en grävskopa på?
    Känns lite lättare att sätta på tjejen pojkkläder, än att klä grabben i blommigt va?
    Varför är det så egentligen?

Är jag på fel tråd nu? Jag är bara nyfiken eftersom jag jobbar med barn.

• nattuggla

Lingon & Blåbär kläderna, så e de ju ett plus att man genom att ha en visning själv får ett plagg gratis...hade en visning idag!

• Bonanza

fröken Anna - jag köper bara kläder jag tycker är fina. Men min son har massa blommigt, rosa, hjärtan osv osv. Jag gillar sånt. Däremot avskyr jag stora fula tryck med grävskopor. Så en ev. dotter lär ju få liknande kläder som sonen, som kanske är typiskt flickiga.

Above all things I believe in love
  • morotsland

Det jag tänker på med Unisex-kläder är plagg som skapats utan en ambition att betraktaren ska förstå vilket könsorgan bäraren har. Sedan kan man ju naturligtvis bryta normer och sätta rosa blommor på pojkar och monstertruckar på tjejer, men det är väl en annan diskussion som inte riktigt hör ihop med Unisex-kläder, eller?

• Bonanza

ladyline - ja, egentligen. Jag tycker att Katvig och Molo har underbara exempel på unisexkläder! Men som sagt, svindyrt!

Above all things I believe in love
  • Mamma2001

handlar en hel del barnkläder -unisex
    från t ex

plastisock
    småfolk
    litenbutik
    ralph lauren (deras tröjor passar ofta båda tycker jag)
    katvig
    IdaT
    molo
    ejj sikke lej
    svea star
    uni
    ibland har PoP ,dock är det vääldigt indelat ibland -suckar-

Bara för att man är mor behöver man inte vara expert på citronfromage
  • fröken Anna

ladyline, jag förstod att jag var i lite fel tråd.

Har vänner med småbarn och köper enbart unisex själv i present. Tråkigt är ju att ofta finns det unisex i baby stl. (för att folk ska köpa aven om de inte vet könet), men så fort barnet är lite större så är det så himla stor skilnad på kläderna.

Ett tips, som jag tycker är kul, är att ta en fin bild eller text som man har i datorn, skriva ur på papper som man sedan kan stryka på en tröja. (eller annat klädesplagg) Unisex och personligt, som man vill. jättekul present.

• Little Ms Chatterbox

Jag tycker att det borde finnas mera färger att välja på, om man ställer sig i trappan och tittar ut över barnavd på de stora kedjorna är det inget svårt att gissa vilken sida som man ska gå till, ljusa färger till tjejerna och ofta grått, marinblått och beige till pojkar.
    Zander passar jättefint i rött men det vill han inte ha för han har fått för sig att det är en tjejfärg och det går ju inte, nä! Hans favorit färg är gult och det går knappt att hitta, om det finns är det så illgult, finns ingen människa i världen som inte ser ut som ett lik i ansiktet med den reflekten på färgen som blir, ELLER så är det fjärillar och snävt. Svårt med gult, blir ofta lite grådassigt i färgen redan efter första tvätten.
    Jag har aldrig gillat rosa och nu när det blev en flicka är det lite kruxigt, svårt att hitta annat, har ju mycket kvar efter Zander men vill ju köpa något nytt också.

• morotsland

fröken anna: nej, det var ingen kritik mot din fråga! Det var bara en invändning mot Bonanza och en koll om vi menade samma sak

Svar på tråden Unisex kläder för barn-tråd