• Little Ms Chatterbox

Unisex kläder för barn-tråd

Jag är en av dom som blir så trött på affärernas försök att bestämma över oss och våran plånbok.
    Jag vill kunna köpa en röd tröja till min son utan att det är fullt av hjärtan, rysch-pysch och snävare modell och till min dotter tycker jag att det ska vara fullt naturligt att hon ska kunna använda den vinteroverall som tål att kasa omkring i sörja utan att det går sönder, glipar för att det är för kort eller blir fläckar som inte går att tvätta bort på det ljusa tyget. Och jag vill kunna använda kläder som bara använts för några få månader för några år sen utan att folk säger att det är en söt pojk jag har när det faktiskt är en flicka som ligger i vagnen.
    Jag tror inte att jag är ensam, så här är en uppmaning till alla som känner som jag.

När ni hittar kläder som ni tycker går att använda av båda könen, skriv det här. Skriv vilken stad, vilken affär (gata om det finns fler i samma stad) och gärna vilka färger/modeller som finns. Om ni vill, skriv priset också.

Tala gärna om för de i butiken att inköpsansvarig har gjort ett bra val och att du kommer rekomendera deras affär till vänner och bekanta. Jag tror att detta är ett steg mot bättre kläder för barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-22 10:16:28:
    Nu börjar det bli lite kallare ut och dags för overall, vintermössa och annat, är det någon som har tips på bra modeller?

• Svar på tråden Unisex kläder för barn-tråd
  • capybara

Nej nej, jag menade inte att den frasen var grabbig. Jag kanske uttryckte mig slarvigt, det jag skrev om grabbiga märken vara egentligen orelaterat till farorna med tidsresor. :) Det märket tyckte jag enbart var kul.

• Isolde

Det jävligaste är antagligen att den som tänkt ut namnet "The dangers of time travel" troligen HAR uppfattat det som grabbigt... För inte sysslar väl de rosavolangade tjejerna med tidsresor?

~ reta inte djuren, ty de retar sig själva ~
  • capybara

Nej, det hoppas jag inte, för då kanske de reser framåt i tiden till en period då barn och deras föräldrar kan välja och vraka bland ALLA kläder. Och det vore ju läskigt.

• Gäspan

Isolde: Tja, att spöka ut en treårig tjej till en tonåring kan ju vara ett slags farlig tidsresa

• Little Ms Chatterbox

Har ni köpt något bra nu när BB kom i fredags, jag har inte riktigt vant mig än med att få så mycket så jag har en hel del pengar kvar att shoppa. Vinteroverall eller 2-delat, byxor, långkallingar (ka-långer enligt Zander) i stl 116. Lilltjejen växer varje natt tror jag så hon måste ha allt i stl 62, har nästan inget i den stl, Zander hoppade över den, gick från 56 till 62 på bara någon vecka.

Appropå ingenting- Vatten är gott!
  • höstsjö

Måste få tillägga att märket med tidsresevarningen faktiskt inte ser så värst grabbigt ut. Det är iofs grått, men litet som en namnlapp ungefär (1 x 5 cm), och kompletterat med en räv i stormhatt! Kanske är det en 1800-talsräv som har hoppat fram i tiden och blivit lite chockad över att tjejer har byxor?

• Bonanza

Åh, var inne på Lindex och shoppade idag. 6 plagg för 250 kr, och då var det byxor med i det också. De hade faktiskt riktigt snygga, neutrala kläder.

Jag känner att Noah har sjukt mycket randiga kläder. Men antingen är ju kläderna
    - enfärgade = sjukt fult
    - stora blaffiga tryck = sjukt fult
    - volangfyllda och fulla av spets = sjukt fult

Så då finns bara ränder kvar. Och ja, det är ju fint!

Ballerinas can fart too
  • Tintomara

Och eftersom jag också tycker hemskt mycket om ränder Flört så kan jag tipsa om Exits kläder till de lite större barnen. De finns i en hel del olika affärer, vi handlade i Varberg idag. Där fanns i alla fall randiga tröjor i rosa/gråsvart, turkosblå/grön, röd/militärgrön och gul/grå. Jättefina och lika bra till både kille som tjej, stl 92 - 128 tror jag. De hade också fina jeans som var fodrade, något som jag tycker kan vara svårt att hitta.

Livet är bara den ena jävla saken efter den andra - Elbert Hubbard
  • Bonanza

Mina randiga inköp idag var:

svart/rött
    blått/turkosblått
    rött/rosa

Däremot gillar jag inte ränder som:

mörkgrönt/svart
    grönt/orange
    brunt/grönt

osv. Alltså sådär typiskt pojkigt. Jag blir helt deprimerad av sånt.

(Om ni inte redan listat ut det så lyser min son som en färgklick allt som oftast)

Ballerinas can fart too
Svar på tråden Unisex kläder för barn-tråd