• Little Ms Chatterbox

Unisex kläder för barn-tråd

Jag är en av dom som blir så trött på affärernas försök att bestämma över oss och våran plånbok.
    Jag vill kunna köpa en röd tröja till min son utan att det är fullt av hjärtan, rysch-pysch och snävare modell och till min dotter tycker jag att det ska vara fullt naturligt att hon ska kunna använda den vinteroverall som tål att kasa omkring i sörja utan att det går sönder, glipar för att det är för kort eller blir fläckar som inte går att tvätta bort på det ljusa tyget. Och jag vill kunna använda kläder som bara använts för några få månader för några år sen utan att folk säger att det är en söt pojk jag har när det faktiskt är en flicka som ligger i vagnen.
    Jag tror inte att jag är ensam, så här är en uppmaning till alla som känner som jag.

När ni hittar kläder som ni tycker går att använda av båda könen, skriv det här. Skriv vilken stad, vilken affär (gata om det finns fler i samma stad) och gärna vilka färger/modeller som finns. Om ni vill, skriv priset också.

Tala gärna om för de i butiken att inköpsansvarig har gjort ett bra val och att du kommer rekomendera deras affär till vänner och bekanta. Jag tror att detta är ett steg mot bättre kläder för barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-22 10:16:28:
    Nu börjar det bli lite kallare ut och dags för overall, vintermössa och annat, är det någon som har tips på bra modeller?

• Svar på tråden Unisex kläder för barn-tråd
  • nattuggla

Saselana: Dom kläderna va snygga:) fast varför måste dom ha bikini till småbarn, tycker jag e sjukt:(

• Saselana

Bikini?? det såg jag inte... nej det tycker inte jag heller.

• capybara

Idag har vi bunkrat upp med nya kläder inför sonens förskolestart, vi var tvungna helt enkelt. Vi åkte till ett stort köpcentrum och browsade i butikerna med gott resultat. Min sambo är fantastisk av många anledningar, men idag är han lite extra fantastisk på grund av hans helt okonventionella inställning till barnkläder. Utan honom hade nog sonen inte fått den jättefina (eller fruktansvärt kitschiga, kanske både och) rosa katt-tshirten från Cubus som han sen blev helt kär i, han pussade katten flera gånger.

I övrigt fick han ett par byxor från h&m:s flickavdelning (röda med en plyschkatt på), svarta och röda bodys, en rutig skjorta och en pikébody från PoP. Det GÅR att köpa fina kläder på kedjorna men fy vad jag tycker de flesta killkläderna hos t.ex. h&m och Cubus är vidrigt trista. PoP är lite bättre men ack så mycket dyrare.

• morotsland

caybara: De röda kattbyxorna köpte jag också idag Det finns rätt många könsneutrala kläder för bebbar på HM och Lindex just nu, randiga bodys utan tryck i rött/grönt/lila/blått/brunt etc. Lindex har också skitsöta bruna tröjor med rosa dödskallar/nallar i strl 86 och uppåt.

• capybara

Kattserien är så fin! Synd att de långärmade kattröjorna var så pyntiga med puffärm.

Både jag och sambon var helt klart mer lockade av tjejkläderna på nästan alla butiker vi var inne i, och jag har aldrig sett min son bli så uppenbart förälskad i ett plagg förr som han blev i kitschkattröjan från Cubus. Det är så oändligt synd att så många har så starka åsikter om såna kläder på pojkar. Det är så mycket roligare att köpa kläder till honom som man märker att han gillar och det kommer jag att fortsätta att göra.

• Tintomara

Nu har jag varit inne och "tjuvläst" så många gånger i denna tråden att jag måste titta in och säga Hej och tacka för alla bra tips på bra kläder! Blev totalt förälskad i kläderna på poshbaby.com och sitter nu och planerar att sy lite själv igen.

Har en pojke och en flicka. Pojken gillar (som tur är ) klara, glada färger, han är däremot så gammal att han nu reagerar mot allt som ev kan tolkas som flickigt. Det vill han inte ha på sig. Mycket randigt blir det här. Gärna rött, orange och brunt.

Flickan får ju ärva en del av storebror så hon går nog lika ofta i blått som rött. Och killjeansen sitter bättre på henne än den smala modellen med utsvängda ben. Men ska inte sticka under stol med att hon har en del riktigt tjejiga kläder också. Hon har nog mer flickiga kläder än storebror har grabbiga kläder.

• lajjalo

åh vilken härlig tråd!

jag ska hänga lite med er härinne känner jag, men nu måste jag ramla i säng...

om någon bor i sthlm måste jag tipsa om den eminenta butiken matador på hornsgatan (mellan maria magdalena ka och mariatorget) de har fina kläder och många annorlunda designer.

• Beckah82
    Jag köpte dessa på H & M Rowells och fick hem dem med posten i förrgår lagom till sonens födelsedag han har önskat sig nya rosa tröjor.

Båda tröjorna är naturligtvis från tjejavdelningen eftersom det fanns NOLL plagg i rosa bland killkläderna. Den randiga tröjan är lätt figurssydd i midjan men det är inget som märks så det gör inget och huvtröjan ser ut som vilken killtröja som helst i modellen förrutom att den är lite mindre än vad samma storlek bland killkläderna hade varit.

Jag tror min son kommer bli toppenglad förrutom dessa två köpte jag även en vanlig enkel T-shirt utan tryck i rosa.

Håller med om att det är aptråkigt att det är sååå svårt att hitta kläder till pojkar i "tjejfärger" som INTE har massa fantiga tryck och blommor och annat icke önskvärt.
    ♥ Beckah, mamma till Victor. Hemsida: busig.sida.nu
Svar på tråden Unisex kläder för barn-tråd