• Little Ms Chatterbox

Unisex kläder för barn-tråd

Jag är en av dom som blir så trött på affärernas försök att bestämma över oss och våran plånbok.
    Jag vill kunna köpa en röd tröja till min son utan att det är fullt av hjärtan, rysch-pysch och snävare modell och till min dotter tycker jag att det ska vara fullt naturligt att hon ska kunna använda den vinteroverall som tål att kasa omkring i sörja utan att det går sönder, glipar för att det är för kort eller blir fläckar som inte går att tvätta bort på det ljusa tyget. Och jag vill kunna använda kläder som bara använts för några få månader för några år sen utan att folk säger att det är en söt pojk jag har när det faktiskt är en flicka som ligger i vagnen.
    Jag tror inte att jag är ensam, så här är en uppmaning till alla som känner som jag.

När ni hittar kläder som ni tycker går att använda av båda könen, skriv det här. Skriv vilken stad, vilken affär (gata om det finns fler i samma stad) och gärna vilka färger/modeller som finns. Om ni vill, skriv priset också.

Tala gärna om för de i butiken att inköpsansvarig har gjort ett bra val och att du kommer rekomendera deras affär till vänner och bekanta. Jag tror att detta är ett steg mot bättre kläder för barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-22 10:16:28:
    Nu börjar det bli lite kallare ut och dags för overall, vintermössa och annat, är det någon som har tips på bra modeller?

• Svar på tråden Unisex kläder för barn-tråd
  • Sammet

sudd: Din rosa tröja är jättefin, den kan jag också tänka mig trots det rosa... eller för att den är rosa!

Tintomara: Det var jag som pratade om randigt på Lindex! Jag har inte kollat upp det vidare, men är ganska säker på att det var där. Marieberg i Örebro.

• Godcilla

Bra tråd det här! Håller med om att det bruna temat i kedjornas höstkollektioner är neutralt o bra. På Åhlens fick Isak i veckan bruna koala-plyschbyxor o en ny rödvitrandig body. Brunvitrandig body hittade vi på hm.

Kan tipsa om www.evilout.se. Allt är inte snyggt men sortimentet var en glad överraskning för gamla alernativare/punkare som oss. Vi köpte en ärtgrön body m hårdrockstecknet och en Ramones-body m tillhörande låtsastatuering "I love mom" (Jag vet, jag vet, några kläder där finns i typ flickvariant...suck)

• Tintomara

Ok, får kanske gå till en annan Lindex affär. Det kan ha varit utplockat eftersom de har bra erbjudande på barnkläderna just nu.

• Ebba Leones Mama

Har också köpt döskallekläder på evilout!

• höstsjö

Köpte snygga ljust skogsgröna (fin men svårbeskriven färg! ) jeans idag på HM (pojk). Rak modell, justerbar midja, utan en massa utanpåfickor. Finns i stl 86 och uppåt och var väääldigt långa på vår kortbente son. Det yttepyttiga märket på bakfickan har den kryptiska texten "The dangers of time travel"!

• capybara

Haha, "The dangers of time travel"! Självklart!

Jag tycker det är synd att även fina, "neutrala" (gillar egentligen inte det ordet, det låter ju supertrist) ska ha coola märken om de är till pojkar och söta diskreta om det är till tjej. Min son har t.ex. en del kläder av märket "Name it" och nu när han börjar ha lite större storlekar MÅSTE kläderna tydligen ha coolt utformade märken med text av typen "Official member".

Det här var kanske ett mer generellt klagomål på hur barnkläder ser ut än just på könsuppdelningen, men ändå. Irriterande.

Och så stör jag mig på att de gröna regnkläderna hos H&M inte kommer in förrän i slutet av september, nu finns det bara blått och rött. Grönt är skönt!

• Gäspan

capy: Hade också tänkt beställa grönt! Hoppas att dom är bra, jag gillar verkligen färgen

• Tintomara

capybara: Ja, det var lite irriterande att regnkläder i grönt inte fanns att köpa ännu. Jag gick faktiskt till Kappahl och köpte en röd/blå jacka och ett par röda byxor till sonen! Det blev fint det med Fast det gröna setet var härligare i färgen!

• onehappen

"The dangers of time travel"

vad skulle det för grabbigt med det? tyckte det var en ganska neutral fras, men å andra sidan skulle väl knappast en rosa volangklänning ha den frasen på sig tyvärr, än iaf.. det blir nog bättre på kläd-sidan framöver får man hoppas,

Svar på tråden Unisex kläder för barn-tråd