• Little Ms Chatterbox

Unisex kläder för barn-tråd

Jag är en av dom som blir så trött på affärernas försök att bestämma över oss och våran plånbok.
    Jag vill kunna köpa en röd tröja till min son utan att det är fullt av hjärtan, rysch-pysch och snävare modell och till min dotter tycker jag att det ska vara fullt naturligt att hon ska kunna använda den vinteroverall som tål att kasa omkring i sörja utan att det går sönder, glipar för att det är för kort eller blir fläckar som inte går att tvätta bort på det ljusa tyget. Och jag vill kunna använda kläder som bara använts för några få månader för några år sen utan att folk säger att det är en söt pojk jag har när det faktiskt är en flicka som ligger i vagnen.
    Jag tror inte att jag är ensam, så här är en uppmaning till alla som känner som jag.

När ni hittar kläder som ni tycker går att använda av båda könen, skriv det här. Skriv vilken stad, vilken affär (gata om det finns fler i samma stad) och gärna vilka färger/modeller som finns. Om ni vill, skriv priset också.

Tala gärna om för de i butiken att inköpsansvarig har gjort ett bra val och att du kommer rekomendera deras affär till vänner och bekanta. Jag tror att detta är ett steg mot bättre kläder för barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-22 10:16:28:
    Nu börjar det bli lite kallare ut och dags för overall, vintermössa och annat, är det någon som har tips på bra modeller?

• Svar på tråden Unisex kläder för barn-tråd
  • Tintomara

Bonanza: Ja, men då fungerar det säkert bra! Då behöver man inte fundera på halket i alla fall! :_)

Livet är bara den ena jävla saken efter den andra - Elbert Hubbard
  • Little Ms Chatterbox

Apropå strumpbyxor, jag tror att det har blivit bättre sen vi var små, finns mera elastiska matrial idag och man vet mer hur man ska göra kläder för barns kroppar. På Zander var det inget som åkte ner, men det kan ju bero på att han var smal som ett streck så han tändje inte ut strumpbyxorna på bredden.
    Har sett strumpbyxor med halkskydd på knäna i storlek som passar bebis som "övningskryper", det var nog på någon reklam här på FL eller liknande forum. om det är någon som har sett , länka!

Apropå ingenting - När drack du ett glas vatten senast?
  • höstsjö

Här har vi just lånat "Totte går ut", och han tar i alla fall på sig strumpbyxor. Är det någon som vet om Totte har växt upp till en normal heterosexuell man, med tanke på att han lekte med dockor, bakade, klädde ut sig med kjol o halsband samt hade strumpbyxor som barn?

• nattuggla

"Jag är lite tveksam när det gäller strumpbyxor. Inte för att jag inte tycker både tjejer och killar kan ha det utan för att jag minns själv hur jäkla obekvämt det kunde vara när de korvade sig och liksom hängde i grenen. Sen tycker jag att barnen halkar runt i dem så jag föredrar själv långkallingar och strumpor med "broms""

Precis;)

• nattuggla

Sen måste jag klaga lite på strumpbyxor;) Till exempel L&B:s strumpbyxor är jättebra. Första dottern har ganska stora fötter och lillan har små fötter, men L&B strumpbyxor kan de ha samma för de drar ihop sig så bra...eller töjer så bra. Men i övrigt har jag suckat många gånger, vissa har så små fötter så de e inte klokt och vissa så stora så jag kunde ah denm själv nästan...

• Isolde

Jag är lite tveksam till strumpbyxor ... Ibland är de bra, men det känns så instängt och tajt. Precis som i nu i vintras kommer Frida att ha mysbyxor/tajts med mockasiner. Det funkar både hemma och på dagis, bara man ser till att overallen har ordentligt med rum.

~ reta inte djuren, ty de retar sig själva ~
  • Little Ms Chatterbox

Japp, det var nog dom, men hjälp va dyra för ett par!

Zander hade dålig balans när han började på dagis så på de strumpor som inte hade halkskydd gjorde jag så här: I textil och pyssel butiker finns det textilfärg som heter pop-upfärg tror jag, det satte jag under fötterna, skrev hans namn så behövde jag inte märka kläderna på något annat sätt heller. 
    *SUPERLAT* och permanent nervskada efter karpaltunnelsymdrom

Apropå ingenting - När drack du ett glas vatten senast?
  • Hope8082

Håller med om strumpbyxor, jäkla påhitt Min lilla knodde/knodda är inte född än men jag hittade massa fint på HM's hemsida, okej pyjamasen med drakar på rä säker riktad till killar men jag kan verkligen se mitt lilla barn pojk som flicka rulta runt i den här

• Little Ms Chatterbox

Nu börjar det bli lite kallare ut och dags för overall, vintermössa och annat, är det någon som har tips på bra modeller?

Knip varje gång du ser en , eller en
  • Tintomara

Jag vet inte om det är så Unisex, men jag har köpt didrikssons overaller till bägge barnen. Dock är det en strykande åtgång på dem så man måste skynda ut och köpa dem!

Livet är bara den ena jävla saken efter den andra - Elbert Hubbard
  • Little Ms Chatterbox

Tintomara--> Vi köpte regnkläder från dom, väldigt skön kvalité, råka vara halva reapriset så vi fick regnkläder, en skjorta och t-tröja till Zander och två body till lillan för ca 250kr.

Knip varje gång du ser en , eller en
  • EMO 979

Basic-sortimenten hos de större kedjorna är väl relativt könsneutrala och många av kläderna på P.O.P.....fast jag har ju personligen medvetet handlat kläder på pojkavdelningen åt min Julia....är såååå less på allt rosa - blää. Köpte t.ex den ljusblå sumobrottartröjan på H&M åt henne, så tuff och i sommar köpte jag en Motorheadtröja, svart med en grotesk dödskalle åt henne, astufft!!

• Stora

Jag gillar H&Ms Logg kläder. Toppar som passar både tjej o kille har jag köpt där. Vanliga vita långärmade utan spetskant.
    Jeans finns upp till stl 86 - neutrala sen verkar de bli figursydda...Köpte ett lager sist med Logg jeans ett par i varje stl till Edvin för jag gillar lika lite som rych o pysch sånt där trasigt o "skitigt" som vissa killkläder verkar vara...

Men på Kapp-AHl deras KAX jeans är bra. Till Ella har jag köpt FIX "pojkjeans" på Lindex - det enda man förstår att de är pojk är att de hängde på "pojksidan" och att de var mycket pluttinuttigare på de som skulle vara till tjej.
    Till vintern: Röd o marin reimaoverall som Edvin kan ha sen+svarta Kavatstövlar. Röd-marin fleccemössa från Polarn o Pyret.
    Som höstskor har jag köpt Kavats basketkänga i jeansblått. Hur tuff-snygga som helst!!!!!!

Sen har jag köpt en blå tröja med texten TRAKTORFÖRARE som hon älskar och en Byggare Bob pyamas....(ELLOS)
    Jag handlar mycket  (förmycket) på Polarn o pyret. de har hyfsat neutrala kläder tex brunt och så är det fint att blanda marint o rött tycker jag (mina favvosar) passar både tjej o kille)Nu när Ella fått så pass mycket hår att det syns att hon är tjej så köper jag mycket marinblått åt henne.
    Lingon & blåbär (hemförsäljning) deras basortiment.
    Mig gör det inget om det syns att Ella är en flicka men jag vill inte ha det där pluttinuttiga o "rosa" utan rejäla kläder. En jeansklänning med blå-vit tröja o strumpbyxor är helt OK ....

Victoria - Ella och Edvins mamma
  • Stora

Gillar föresten H&Ms gräsgröna galonisar!!!
    Strumbbyxor är inte så kul.. korvar gärna o åker ner på en blöjbak....hellre en långkalsong o strumpor. 
    jag stör mig faktiskt mera nu när jag har en av varje sort...att de inte ska kunna ärva! Det är jättedåligt tycker jag.
    Jag gillar faktiskt också Åhlens de har fina Pippikläder o Pippi för mig är en stark o bra tjejförebild!

• Stora

Företesten en kanontråd det här....
    Funderar på kan man inte stryka på kul tryck på tröjor???

Svar på tråden Unisex kläder för barn-tråd