• eku

Höja taket?

Det talades mkt tidigare att taket för föräldrarpenning skulle höjas. Vet ni ngt? 23000 är ju ett lågt tak, jag menar - lönerna har generellt sett gått upp ganska mkt de senaste åren men inte taket... Jag kommer att få ut måånga tusenlappar mindre än när jag jobbar o det känns lite orättvist faktískt med tanke på hur mkt skatt vi betalar.

• Svar på tråden Höja taket?
  • Anna B

Ja, Sverige har ett generöst system som överlag är jättebra. Men när folk påpekar att många länder inte har någon föräldrapenning och att höginkomsttagare därför inte ska klaga, så verkar de inte veta att välbetalda akademiker i dessa länder kan försörja en hel familj, i villa med 2 bilar, på en lön. Det blir inte massor av pengar över, men det går, och många är hemma tills barnen börjar skolan. Jag tycker inte att det är ett bra system eftersom de som inte har råd tvingas sätta sina nyfödda barn på dagis. MEN ska vi prata för- och nackdelar för höginkomsttagare så finns det länder där just denna grupp faktiskt har det bättre än i Sverige och ffa har fler alternativ för hur de vill lägga upp sin barnomsorg.

• brunetten

Här kommer en till som kommer få ut mindre än 80% av min lön när jag är mammaledig. Jag tycker också att taket bör höjas även om jag tycker att det är fantastiskt att vi har ett så pass bra föräldraförsäkringssystem i Sverige.

Det jag dock tycker är konstigt är att när vi mammor som tjänar bra tycker att det är fel att vi inte ska kunna få ut 80% av våra löner så anser många att det är fel av oss. Men det är helt ok att männen inte stannar hemma pga samma orsak. De får alltså tycka att systemet är fel, men inte vi kvinnor.

Jag vet inte hur många inlägg jag läste innan jul där både män och kvinnor var otroligt arga pga Mona Sahlins förslag - för om männen skulle stanna hemma skulle man ju förlora så mycket pengar. Varför får inte vi kvinnor, som också förlorar mycket pengar när vi är hemma, vara negativa?

• Londres

Tjejer!!

Klaga gör vi alla då och då, så är nog människan funtad. Men, mammaledighet, mammapeng och även pappapeng är något bra och som ni bör vara glada över.

Själv, bosatt i London, får inte många kronor - några 80% är det definitivt inte tal om. Ja, inte ett års mammaledighet heller för den delen. Men som sagt, det är ett val vi gjort.....

• Lilith

Fan vad det är synd om alla höginkomstagare. Dom bor så dyrt, har hög levnadsstandard, betalar mycket i skatt och får inte 80% av sin lön i föräldrapenning.
    Samhället är ju skitdåligt som inte ställer upp på alla rika.
    Dom som har fantasilöner på flera hundratusen i månaden måste ju också få ut 80% av sin lön. Detta kommer naturligtvis inte statens pengar att räcka till. Men för att göra det hela rättvist så kan man ju ge alla bara 50% av lönen.
    Det klarar man väl sig på om man har en städerskelön?

• blåbäret

okej, inte lätt att klaga efter Londres inlägg men nu har jag laddat för detta så jag måste få vara lite sur...

Min vision från början var att jag och pappan ska dela på föräldraledigheten. Jag tycker att det är superviktigt att ha en fungerande relation mellan far och barn / mor och far och att det bästa sättet att uppnå det är att pappan är hemma med sitt barn en längre tid.

Men min man är chef med personalansvar på ett litet företag och ingen finns som kan ta hans plats fullt ut. Visionen sprack. Men okej tyckte vi, vi kan väl dela på veckorna, jag är hemma tre dagar och han är hemma två dagar. Jättebra.

Så räknade jag lite på pengarna idag... Jag ligger under maxtaket, men får 10 % till av min arbetsgivare (jobbar också statligt- hurra vad bra att en minimal del av våra skattepengar går till att ge föräldralediga - och för övrigt underbetalda - statstjänstemän lite bättre ställt!!!). Min man ligger några tusen över maxtaket och det visade sig att han får lägre föräldrapenning än mig trots att han har 6 000 kr mer i bruttolön varje månad. Jag tycker det är skandal att regeringen vill att vi ska dela på föräldraledigheten fullt ut men sen inte ger oss de ekonomiska förutsättningarna för att kunna göra det. Jag skäms över att behöva göra avsteg från mina värderingar om jämställdhet för att plånboken faktiskt styr.

• JsN

Lilith, kan du inte iaf tycka att det är fel att om man betalar större del av sin lön i skatt så får man mindre del av sin lön i föräldrapeng...

Om man tjänar 100 000 i månaden så får man ut 52 000 efter skatt, man betalar 48 00 till systemet

Om man tjänar 16 000 får man ut 11 500, man betalar 4500 till systemet.

• Lilith

"Man ger efter förmåga, man får efter behov".
    Tjänar man mycket så är det klart man ska betala mer i skatt. Samhället är ju till för att vi alla ska samarbeta för att alla ska få det så bra som möjligt. Det bästa skulle vara om alla fick lika mycket i lön, sk medborgarlön. Men så länge många är egoistiska och vill roffa åt sig så mycket som möjligt så är det omöjligt att få ett rättvist samhälle.

Jag tycker det är galet att gnälla över en sån grej när det finns människor i vårt land som inte har någon inkomst eller någonstans att bo. Klassklyftorna ökar konstant och likaså antalet människor som lever under existensminimum.
    Om man nu tycker att Sverige är så dåligt och har så hög skatt så kan man ju flytta. Det finns gott om länder där dom rika har det bra på bekostnad av dom fattiga.

• Opeya

Oavs hur högt taket sätts så finns det folk som kommer att vara missnöjda, för det finns alltid de som tjänar mer, så är det bara. Men håller med om att taket skulle höjas eftersom att det trots allt är många som har en högre inkomst.

Men om skattepengar ska gå till att bla fylla upp fp från 50% till 80% för vissa, så är det något annat som måste offras... eller?

• emsipemsi

Lilith, om man hade en medborgarlön (= lika dålig oavsett arbetsbörda, ansvar, utbildningskrav), hur många tror du då skulle bry sig om att utbilda sig eller ta tjänster som kräver mer av sin man/kvinna i form av insatt tid och energi?

• Cecilia2

Taket finns ju inom alla våra socialförsäkringar - a-kassa, sjukpeng osv osv. Varför skulle just föräldrapengen höjas - skall då även alla de andra taken höjas? Varför är det så hemskt att som höginkomsttagare lägga mer till systemet än vad en låginkomsttagare gör? Helt krasst är det ju så att höginkomsttagares behov av att utnyttja systemet är lägre än en låginkomsttagares - det är det som kallas solidaritet.

Även om låginkomsttagaren får ut fulla 80% av sin lön kan det ändå innebära att lönen från början var så låg att det blir svårt att klara sig med det lilla avdraget. Tycker man att man inte klarar sig på föräldrapengen får man väl börja jobba tidigare - det är valet man står inför. Klara sig med mindre ekonomiska medel och vara hemma längre, eller prioritera högre (materiell) levnadsstandard och jobba mer.

Är det i de länderna där höginkomsttagarna har det bättre i Sverige som låginkomsttagarna har det sämre? Är det priset värt att betala?

Svar på tråden Höja taket?